נגישות

מכון שלזינגר לחקר הרפואה על פי ההלכה

לבעיית ההפלה המלאכותית

קהן, חיים. "לבעיית ההפלה המלאכותית" ספר אסיא א, עמ' 69.

לבעיית ההפלה המלאכותית

עו"ד חיים קהן

עברו חמש שנים מהיום המר והנמהר בו שכלנו את מנהלו היקר של "שערי צדק" – הוגה הרעיון ואבי המכון לחקר הרפואה על פי התורה – ד"ר פלק שלזינגר ז"ל. עודנו ניצב בפנינו במלוא תנופתו, פועלו, מרצו ויגיעתו.

"אין עושין נפשות לצדיקים דבריהם הן-הן זכרונן" (ירושלמי, שקלים ב', ה). לא הקמנו בנין פאר על שמו, בהגשמת דבריו ורעיונותיו נכבד זכרו. למטרה זו הוקם המכון המשתדל לקדם פתרונן של בעיות ברפואה על פי התורה ולהפיץ מידע וידע בעניני הלכה ורפואה בין תלמידי חכמים, רופאים וסטודנטים לרפואה. מגמת המכון היא ליזום מחקרים בתחום הרפואה על פי התורה, ולתרום לחנוך דור של רופאים צעירים שיהיו אמונים על ברכי ההלכה ושידעו כיצד למלא את התפקיד של "ורפא ירפא" כשומרי תורה ומצוות.

עלינו לציין התקדמות והישגים בעבודת המכון. הבולט בהם הוא פרסום בטאוננו "אסיא" המופיע דרך קבע והמכיל חומר חשוב בנושאי הרפואה וההלכה. ריבוי המנויים והאהדה בה הוא נתקבל מוכיחים שהוא קולע אל המטרה ואנו מקווים שיוסיף להתפתח ולהשתכלל.

פעולה נוספת שיזם המכון היא ארגון שעורים לרופאים ולסטודנטים לרפואה בבעיות רפואה והלכה. בכדי להעמיק ידיעותיהם, להגביר עירנותם ורגישותם לבעיות וללמדם להציג את השאלות הנכונות לחכמי התורה ולקרב הפתרונות.

זכינו שבעיר תל-אביב קיבל על עצמו מרן הרב עובדיה יוסף שליט"א לתת שעורים אלה, שעה שהיה עדין רבה הראשי של תל-אביב.

קבצנו את השעורים הללו ואנו מקווים לפרסמם בקרוב, לאחר עריכתם הסופית ע"י כב' הרב.

לאור התרומה המיוחדת של שעורים אלה לקידום פתרונן של בעיות רפואיות על פי ההלכה, החלטנו להעניק לכב' הרב הראשי את הפרס השנתי, הניתן מדי שנה בשנה על שמו ולזכרו של ד"ר פלק שלזינגר ז"ל ביום הזכרון שלו.

אחת השאלות הבוערות, הכאובות והנוקבות בשטח הרפואה כיום במדינת ישראל מבחינה חברתית, דמוגרפית ולאומית היא שאלת ההפלה המלאכותית. מי שמכיר את המצב ועיניו בראשו, מי שקורא עתונות ומי שעיין בפרסומים סטטיסטיים שפורסמו לאחרונה, נוכח לדעת שהרצח ההמוני הזה חדר כמעט לכל בית שני בישראל.

הפסקת ההריון הפך לענין שבשיגרה בחברתנו והתוצאות, בין מבחינה מוסרית ובין מבחינה לאומית, מי ישורן ? ידוע שחוק המדינה אוסר את הפסקת ההריון, אך זוהי הלכה ואין מורין כן. היועץ המשפטי הורה לפני שנים רבות כי אין להפעיל את החוק אלא במקרים שחלילה קורה אסון. החוק כבודו במקומו מונח, אך אינו מופעל הלכה למעשה אלא אם כן קורה אסון לאם. הווה אומר, שלא המעשה הפלילי קובע ולא הכוונה כי אם התוצאה בלבד.

התכנסנו כאן ב"שערי צדק" בערב הזכרון החמישי לפטירתו של ד"ר פלק שלזינגר ז"ל לטקס הענקת הפרס השנתי לזכרו למרן הרב הראשי לישראל יבלח"א, ובמסגרת זו נשמע את הרצאתו, דעת תורה, בנושא חשוב, חיוני ואקטואלי זה, אשר בו עסק בין היתר, גם במסגרת השעורים, עבורם ניתן הפרס.

קודם לכן ירצה ד"ר דב ארליך, מנהל בית החולים "ביקור חולים", על מכלול ההיבטים הרפואיים-מדעיים לצורך הבהרת הנושא, בבחינת "שאלת חכם".

powered by Advanced iFrame free. Get the Pro version on CodeCanyon.