נגישות
שפות

מכון שלזינגר לחקר הרפואה על פי ההלכה

  • ראשי
  • מאגר מאמרים
    • מאמרים
  • פרוייקט השו"ת
    • שלח שאלה
    • ארכיון שו"ת
    • חיפוש שו"ת
  • אודות המכון
    • חברי העמותה
    • היסטוריה
    • אתיקה רפואית
  • חנות
  • צור קשר
  • מוקד יום הכיפורים
תפריט
  • ראשי
  • מאגר מאמרים
    • מאמרים
  • פרוייקט השו"ת
    • שלח שאלה
    • ארכיון שו"ת
    • חיפוש שו"ת
  • אודות המכון
    • חברי העמותה
    • היסטוריה
    • אתיקה רפואית
  • חנות
  • צור קשר
  • מוקד יום הכיפורים

דף הבית / הצלת חיים / ההיתר להחיאת אדם שהפסיק לנשום וליבו אינו פועם

ההיתר להחיאת אדם שהפסיק לנשום וליבו אינו פועם

12 ביוני 2015

הרב המשיב: אחר

שאלה:

אל כבוד הרבנים הגאונים שליט"א

אחדשה"ט בעת לומדי דבר ה' – זו הלכה, נתעוררו אצלי כמה שאלות, ותורה היא וללמוד אני צריך, ונפשי בשאלתי מאת הדרת כבודו שימחל וישיב לי

אדם ללא רקע רפואי, שעבר ב'שבת' דום לב והפסיק לנשום, ומבחינה הלכתית ורפואית הוא נחשב ל'מת', מותר על פי ההלכה, להתחיל לעסות את לבו ולבצע בו הנשמה מפה לפה, ואנו אף רואים הרבה מאוד מקרים שאנשי 'חברת הצלה' החזירו לחיים אנשים כאלו שמבחינה מציאותית והלכתית היו מתים וקמו לתחיה מחדש – תחיית המתים מן התורה בימינו, ואנו אף רואים באתר הדברות הנודע לשם ולתפארת, חלק מההוכחות למציאות הבורא יתברך, את המציאות של "חיים לאחר המוות", על אנשים יהודים ונכרים שמבחינה הלכתית ורפואית ממש מתו, ולאחר שהתעוררו, הם ספרו את כל המציאות הרוחנית שהייתה עמם בעולם האמת.

 מה ההיתר לגעת במת כזה בשבת? אולי לא יצליח כלל הניסוי הרפואי להחזירו לחיים והוברר שמלכתחילה הוא היה מת?

מחכה ומצפה לתשובתכם הרמה
מרדכי יצחק אגסי
מחבר הספר בדרך המלך ואסורי המלך

תשובה:

תשובת הרב ד"ר מרדכי הלפרין:

א. מי שליבו הפסיק לפעום, אך ניתן להחזירו לחיים באופן טבעי (שלא באמצעות נס), נחשב כחי כל הזמן גם אם הפסיק לנשום. ראה שו"ת #7448
ב. כאשר קיים מצב של ספק אם ניתן להחזיר את ליבו לפעילות (ואז הוא נחשב חי) או שכבר לא ניתן (ואז הוא מת מרגע שפסקה נשימתו ופעילות ליבו), הרי שהמצב מוגדר כספק פיקוח נפש – ספק חי ספק מת, ומותר לחלל עליו את השבת לכל הדעות. וראה עוד שו"ת #7450 לגבי פיקוח נפש במי שכבר נחשב מת אך ניתן להחזירו לחיים בדרך נס ע"י נביא.
ג.  כשיש ספק אם ההחייאה תצליח, הרי זה ככל פיקוח נפש ספק חי ספק מת, המבואר במסכת יומא דף פה.
____________________________
תשובת הרב אשר שקאני:

יעויין בשו"ע אוח סימן שכט סעיף ד דמי שהפסיק לנשום חשוב כודאי מת אכן זהו דוקא בזמנם שלפי הדיע הרפואי שלהם לא היתה להם את האפשרות לטפל בחולה שאינו נושם אבל בזמננו שניתן לטפל בחולה שכזה עי הנשמה מלאכותית עיסוי לב מכת חשמל ותרופות ודאי שצריכים לחלל עליו את השבת ואפי' אם הוא אינו נושם כל זמן שיש סיכוי כלשהו שעוד אפשר להצילו[1].


[1] אגרות משה חג סימן קלב ספר לוית חן סוף אות צג וכה"ד הגרשז"א, והובאו דבריהם בנשמת אברהם חלק א' סימן שכט אות ה.

Print This Post Print This Post

שאלות נוספות

טבעות למניעת צניחת רחם

PDF Button לכבוד הרב ד"ר מרדכי הלפרין כפי שדיברתי עם הרב בכנס פוע"ה אני מעביר את העותק המעודכן יותר של החיבור על חציצות בטבילה, שמחתי

קרא עוד »

ראיית קרי במהלך היום

PDF Button אני שלשה חדשים אחרי חתונה ומה שמפריע לי זה שיוצא לי קרי באמצע היום. במיוחד כשאני אוכל אם אשתי ואני מאוד מקפיד על

קרא עוד »

כשרות ויטמין פרנטאל + בטא קרוטן

PDF Button שלום רב, שנה טובה וחג שמח, אישתי קיבלה מרשם לתרופת (ויטמין) פרנטאל פלוס בטא קורטן – תוספת ויטמינים ומינרלים לנשים הרות ומניקות. לא

קרא עוד »

חזקה וסיכון בדיני מילה – במחלות תורשתיות ובדין מציצה

PDF Button I am not sure if the comparison to "chazakah" is fair in the case of a mohel. Suppose a mohel performed 10,000 brisim

קרא עוד »
« הקודם הבא »

מכון שלזינגר © 2018