מספר מזהה: 6979

- מכון שלזינגר - https://www.medethics.org.il -

סכרת והמכשירים המשמשים לטיפול יום-יומי

שאלה:

בס"ד ניסן תשע"ד
לרה"ג מרדכי הלפרין שליט"א שלום,
כחלק מחוברת ליקוטי הלכות בנושא סכרת שאני מחבר, אודה מאוד לכת"ר שליט"א אם יוכל לענות לי על כמה שאלות כלליות בנושא סכרת:
א.       חולה סוכרת המוגדר לדעת רופא כחולה שאין בו סכנה אבל אי בדיקת רמות הסוכר בשבת לחולה עלול להחמיר את מצבו ולהכניסו לגדר חולה שיש בו סכנה, האם הוא עדיין חייב לבצע את בדיקות הסוכר בשינוי או ע"י גוי/קטן?
ב.       האם ניתן להגדיר מכשיר למדידת סוכר וכן משאבת אינסולין דאורייתא מדין 'כתיבה' שהרי ע"י שמניחים את המכשיר על הדם, מופיעה תוצאת הסוכר במספרים וזה נשמר במכשיר לאורך זמן ובמשאבה מזינים את תוצאת הסוכר במכשיר, ע"י לחצנים (שמעלים ומורידים מספרים) ומופיעה התוצאה במספרים וזה נשמר בזיכרון המכשיר להרבה זמן  או שמא זה לא דרך כתיבה?
ג.       חולה סכרת שזקוק להזריק אינסולין לגופו כל פעם שאוכל ולבדוק את רמת הסוכר בדם, האם הוא צריך להימנע בשבת מאכילת מאכלים בין הארוחות, על מנת שלא לנטר את עצמו יותר פעמים בשבת ובכך למעט בחילול שבת של הוצאת דם? או להימנע מלחיצות מיותרות במשאבה (למי שסובר שמכשיר זה איסור דאורייתא)?

תשובה:

א.  אם ניתן לבצע את הבדיקה על ידי גוי – לדעת המחבר אין צורך להחמיר בעשיה על ידי גוי, ולדעת הרמ"א לכתחילהראוי לבצעה על ידי גוי.
אם הבדיקה מבוצעת על ידי ישראל, אין לחפש קטן שיבצע אותה אלא לבצע אותה בשינוי אם הדבר ניתן.
ב.  אין כאן כתיבה מן התורה.
ג.  העקרון שעל פיו חולה סכרת אמור להתנהג בשבת תלוי בהמלצה הרפואית של הרופא המטפל בו. אם יש עדיפות רפואית לאחת האפשרויות – יש להיצמד אליה.
ד. ראה פרטים נוספים בשו"ת #4353