מספר מזהה: 6631

- מכון שלזינגר - https://www.medethics.org.il -

שאלה לגבי טיפול בנפטרים

שאלה:

שלום וברכה,
במסגרת העבודה במחלקה הפנימית אנו מטפלות גם בנפטרים,
טיפול הכולל ניתוק מנקזים, עירויים וכד', ועטיפת הנפטר,
ליווי המשפחות עד להעברת הנפטר לפתולוגיה.
א. לאחרונה שמעתי שמועה שכשמדובר בנפטר יהודי ישנה חשיבות לצורת עטיפת הנפטר, לסדר שבו זה נעשה,
ורציתי לשאול אם זה אכן כך אזי איך ראוי לעטוף.
ב. בנוסף, איני יודעת דבר על האופן הראוי לנהוג בנפטר יהודי –
כל שאני עושה זה לקרא קריאת שמע ולבקש מחילה מהנפטר,
ובוודאי יש עוד דברים שראוי לעשות.
לעיתים בני המשפחות מבקשים ממני הדרכה מה ראוי לומר
ומלבד תהילים ליד מיטת הנפטר איני יודעת מה להשיב להם.
מן הסתם ההלכות וההדרכות הן רבות, ואיני רוצה להטריח מדי – אשמח לדעת אם יש איזה מקור קריא גם למי שאינה בקיאה בהלכות ובארמית, כמוני, משם אוכל ללמוד ולהכין גם למשפחות הדרכה בנושא.

תודה מראש,
(-)
אחות במחלקה פנימית

תשובה:

תשובת הרב ד"ר מאיר פרנקל
שלום דבורה,
הטיפול בנפטר במחלקה אינו הטיפול האחרון בו.
לאחר פטירתו הוא מועבר לבית העלמין, שם מתבצעת טהרה מלאה הכוללת הפשטת הבגדים ונקיון הגוף לפי הכללים ההלכתיים. לאחר מכן עטיפה בתכריכים וכו' ואז הוא מוצא לקבורה.
כלומר, צורת העטיפה שאת עושה אינה הצורה שבה הוא ייקבר, ולמיטב ידיעתי אין משמעות מיוחדת לצורת העטיפה בבית החולים.
מבחינת מנהגי שעת הפטירה:
בקשת מחילה – אם את מרגישה צורך בכך תוכלי לומר, על אף שבד"כ בלוויה עצמה איש החברה קדישא מבקש מחילה בשם כל מי שהתעסקו במת לאחר מיתתו.
דיון נוסף שקיים בפוסקים הוא לגבי קריעת הבגד, כי מעיקר הדין מי שנוכח בזמן יציאת נשמה של אדם כשר צריך לקרוע בגדו. אך לגבי צוות רפואי הנוכח בשעת מיתה פסקו שאין לעשות כן, מה גם שבגדי העבודה אינם שלך כלל.
לגבי המשפחה – ניתן להציע למשפחה אמירת וידוי, וכאשר את רואה שמתקרב זמן המיתה (על פי המוניטור וכד') את יכולה להציע אמירת "קריאת שמע".
יש אתר אינטרנט של אחת המועצות הדתיות שמציע וידוי לנפטר, אפשר פשוט להדפיס לפי נוסח העדה בהתאם (אתר לדוגמא)
בברכה, ושנשמע בשורות טובות,
מאיר פרנקל