מספר מזהה: 6008

- מכון שלזינגר - https://www.medethics.org.il -

שאלת המשך על הנקה ויום הכיפורים (בירור בהמשך ל#5833)

שאלה:

[בירור בהמשך לשו"ת (בירור בהמשך ל#5833]

שלום.
לפני יום כיפור שאלתי שאלה לגבי צום בהנקה וקיבלתי תשובה מהרב מרדכי הלפרין.על אף שיום הכיפורים חלף רציתי להביא לידיעת כבוד הרב נקודה מסויימת. לצורך כך אצטט את שאלתי והתשובה שקיבלתי ולאחר מכן אוסיף את הערתי:

השאלה:ילדתי לפני חודשיים. אני מניקה הנקה מלאה.
לפני זמן מה נתתי לביתי חלב שאוב בבקבוק מס' פעמים, הדבר גרם לבעיות בהנקה והייתי ממש על סף הפסקת ההנקה מכיוון שהתינוקת פיתחה העדפה לבקבוק (כנראה מפני שיוצא יותר בקלות מאשר ביניקה) ופצחה ממש בשביתת רעב. לאחר קשיים עצומים הצלחתי להחזיר אותה להנקה. רציתי לברר מה הדין בנוגע לצום כיפור. אני חוששת שמתן בקבוק בצום או למחרת יפתח אצלה שוב את הבעיה, דבר שעלול לגרום להפסקת ההנקה.
ככלל אני והתינוקת בריאות ב"ה. האם ניתן לצום ולהניק כרגיל מבלי לחשוש שהחלב יתמעט בצום? או שמא עלי לקחת את הסיכון ולשאוב חלב בתקווה (ותפילה..) שמתן הבקוק לא יצור אצלה את הבעיה שוב.
תודה.

תשובת הרב ד"ר מרדכי הלפרין:

החשש שלך מפני העדפת הבקבוק על ידי התינוקת – איננה מסכנת אותה כלל. כי גם אם לא תחזור להנקה (מה שלגמרי לא ברור!) עדיין תוכלי לשאוב חלב ולתת לה.
השאלה העיקרית היא החשש שמא החלב יתמעט בגלל הצום – מצב אפשרי.
לכן: אם התינוקת כבר קבלה תחליפי חלב ולא פיתחה תופעות לוואי – דינך, לגבי צום ביום הכיפורים, כמו כל אישה בריאה.
מאידך, אם התינוקת מעולם לא קבלה תחליפי חלב, ואת לא בטוחה שהיא תוכל להסתגל אליהם כראוי, אזי מותר לך לשתות לשיעורין כדי למנוע התיבשות וחשש להתמעטות בלתי הפיכה של החלב.
וראי גם תשובה #4680

הערתי היא לעניין תשובתו של כב' הרב על כך שגם אם התינוקת לא תשוב להנקה אוכל תמיד לשאוב ולתת לה. הדבר אינו כ"כ פשוט כיוון שהנקה המתבססת על שאיבה בלבד הינה מתכון וודאי להפסקת ההנקה בטווח הקצר. זאת מפני שטכניקת השאיבה של המשאבה אינה זהה ליניקה של התינוק ויעילה פחות ולכן האם לא תצליח לשאוב את כל הכמות הקיימת וכתוצאה מכך יתמעט החלב בהדרגה כיון שהביקוש הולך ופוחת כביכול. סיבה נוספת להפסקת הנקה המתבססת על שאיבה בלבד היא הכפלת משך ההתעסקות בהאכלה- שאיבה+האכלה במקום האכלה ישירה, דבר שלמעשה כמעט בלתי אפשרי לתחזק לאורך זמן, לא לכולנו יש את הזמן הדרוש לכך.
לכן אם על פי היהדות להנקה חשיבות רבה אזי יש להביא בחשבון שמצב זה ודומיו עלולים בהחלט לסכן את ההנקה.

מצאתי לנכון לציין זאת כיוון שיתכן וכבודו יישאל שוב שאלה דומה ולכן חשוב שהפרמטר הזה יובא בחשבון בתשובתו או ייבדק ויחקר לעומק ע"י המכון.
לי באופן אישי היה ברור שאם הילדה תקבל בקבוק ותפתח שוב(והיא פיתחה כבר פעמיים כך שסיכוי גדול שהיא תפתח שוב, ביחוד כאשר הפעם השניה שהיא פיתחה זאת היה מבקבוק בודד שניתן לה כשנאלצתי להעדר למס' שעות) לא אהיה מסוגלת פעם נוספת להאבק על ההנקה כיוון שהמאבקים הקודמים ארכו כשבועיים והיו רצופי קשיים, ביניהם ירידה במשקל התינוקת והתמעטות כמות החלב.(אף שנעשה בהכוונת יועצות הנקה מוסמכות ורופא) דבר שלא ארצה לגרום לה שוב.
בכל אופן צמתי צום מלא והיום אדע אם הכל כשורה בע"ה..
גמר חתימה טובה

תשובה:

שאלת:
"הערתי היא לעניין תשובתו של כב' הרב על כך שגם אם התינוקת לא תשוב להנקה אוכל תמיד לשאוב ולתת לה. הדבר אינו כ"כ פשוט כיוון שהנקה המתבססת על שאיבה בלבד הינה מתכון וודאי להפסקת ההנקה בטווח הקצר. זאת מפני שטכניקת השאיבה של המשאבה אינה זהה ליניקה של התינוק ויעילה פחות ולכן האם לא תצליח לשאוב את כל הכמות הקיימת וכתוצאה מכך יתמעט החלב בהדרגה כיון שהביקוש הולך ופוחת כביכול."
תשובה: לא הבנתי על סמך מה מתבססת ההנחה כי שאיבה בלבד תביא להתמעטות החלב.
לפחות כאשר מדובר בבעלי חיים יונקים מתורבתים (למשל בתעשיית החלב), הנחה זו אינה נכונה. האם יש לך נתונים בדוקים אחרים על נשים מיניקות?
מבחינת ההבנה הפיזיולוגית לא צריך להיות הבדל בנקודה זו.
ב. כמו כן שאלת על הזמן החסר:
תשובה:  נושא הזמן החסר לא מתיר אכילה או שתיה ביום הכיפורים גם אם מדובר בשתיה לשיעורין.
לפעמים עלינו להקדיש זמן ואמצעים רבים על מנת שנוכל לצום ביום הכיפורים, או כדי לקיים מצוות אחרות.
לסיכום, למרות מאמצי לא הצלחתי למצוא היתר בנתוני השאלה.