נגישות
| סל קניות
שפות

מכון שלזינגר לחקר הרפואה על פי ההלכה

  • ראשי
  • מאמרים
    • חיפוש מאמרים
    • עיון במאמרים
  • פרוייקט השו"ת
    • שלח שאלה
    • ארכיון שו"ת
    • חיפוש שו"ת
  • אודות המכון
    • חברי העמותה
    • היסטוריה
    • אתיקה רפואית
  • חנות
  • צור קשר
  • נגיף הקורונה (COVID-2019)
  • יום הכיפורים תשפ"א
תפריט
  • ראשי
  • מאמרים
    • חיפוש מאמרים
    • עיון במאמרים
  • פרוייקט השו"ת
    • שלח שאלה
    • ארכיון שו"ת
    • חיפוש שו"ת
  • אודות המכון
    • חברי העמותה
    • היסטוריה
    • אתיקה רפואית
  • חנות
  • צור קשר
  • נגיף הקורונה (COVID-2019)
  • יום הכיפורים תשפ"א

דף הבית / שבת / שימוש בברז עם מונה דיגיטאלי בשבת ; נסיעה בשבת

שימוש בברז עם מונה דיגיטאלי בשבת ; נסיעה בשבת

RSS
Follow by Email
Facebook
fb-share-icon
Twitter
Tweet

27 באוגוסט 2010

הרב המשיב: אחר

שאלה:

א.  האם מותר לפתוח ברז מים המחובר לשעון מים "דיגיטלי" המונה את כמות המים העוברת דרכו, אשר מיד בפתיחת הברז מתחיל הוא למנות את כמות העוברת דרכו?

ב.  אדם בעש"ק שנתקע בדרך עם הרכב עם ילדיו, האם ישנו צד של היתר להמשיך בנסיעה במקרה של אונס בליל ש"ק לאחר צאה"כ עם ילדים ברכב ע"י נהג נכרי, משום שאפשר לומר במקרה כזה שלילד יש דין חולה שאין בו סכנה ולכן גם לגדול יהיה מותר להמשיך עמו בנסיעה

ג.  האם מותר מצד דין מקח וממכר בשבת לאדם להשכיר חדר פרטי בבית החולים עבור החולה על אף שהחולה לא צריך זאת, ורק משום שכך יהיה למלוה היכן לשהות עד צאת השבת, וכמובן שזה יהיה בתשלום עם כרטיס אשראי ויהיה בדעתו שהקנין יחול רק במוצש"ק?
   
תודה רבה
         

תשובה:

א. אם המונה מים מסתובב באופן מיכני אין חשש איסור כלל. גם אם המונה מים הוא "דיגיטלי" חשמלי, נהגו להקל בדבר מדין פסיק רישיה דלא ניחא ליה בדרבנן (עי' שש"כ ח"ג, מבוא פ"א הע' מו). [יש להזכיר שלדעת הגרש"ז אויערבך זצ"ל עצם השימוש בחשמל הוא דרבנן אם לא נעשית עי"ז פעולת הבערה או מלאכה אחרת, ואף לדעת החזו"א שיש בסגירת מעגל חשמלי משום איסור בונה אולי יש לצדד כאן שהוא דרבנן כיון שהמעגל נסגר באופן זמני בלבד.] גם יש לצרף את דעת הגר"ש ואזנר שליט"א בענין חיישן תאורה, שאדם העושה פעולת היתר לתומו, ונגרם כתוצאה מזה מלאכה שלא חשב עליה כלל ולא הוסיף שום תנועה בשבילה אינה מלאכה, עי' תחומין כג, עמ' 277 וכו'.
 
ב. אם אין מקום מתאים ללון ולהאכיל את הקטן במקום שנמצאים או באזור הקרוב, אפשר להתיר את הדבר כדין צרכי קטן שמותרים ע"י נכרי (רמ"א שכח, ז). ילד לענין זה הוא עד גיל 6, ויש מתירים עד גיל 9. היתר זה הוא רק על ידי נהג גוי, אלא אם כן קיימת סכנה בהישארות במקום בו נכנסת השבת.
 
ג. בענין השכרת החדר, כבר כתבנו בשאלה #5618 שמסתבר הדבר להקל. אלא שעדיין צ"ע האם מועיל הכוונה שהקנין לא יחול עד מוצ"ש להתיר איסור מקח וממכר של המלווה כאשר התשלום מתבצע בשבת וגם ישתמש בחדר בשבת. [הפוסקים דנו בציור הפוך בענין מכירת פסח בע"פ שחל בשבת, שמעשה המכירה יתקיים בע"ש, והקנין יחול בשבת.]
הרב מאיר אורליאן

Print This Post Print This Post

שאלות נוספות

עבודת יהודי במקצועות הרפואה

אני עובדת כאחות , ומחפשת חומר על עבודת יהודי במקצועות הרפואה כעדיפה על פני עבודת נוכרי , ניתן להשליך ממקומות אחרים. הרקע לכך הוא שהיום

קרא עוד »

פקק הרחם אם מטמא את האשה נדה‎

לכבודהרב ד"ר הלפרין שליט"א ראש מכון שלזינגר בשערי צד"ק ירושלים ומחבר הסה"ב רפיואה ומציאות והלכה, ועוד.שלום וברכה כידוע אחד מהתהליכים שעוברת אשה מעוברת קודם הלידה,

קרא עוד »

אפשרויות הלכתיות-רפואיות בהריון עם Spinal Muscular Atrophy (טיפולים, הפלה)

שלום כבוד הרב, אני בהריון בשבוע 17 (הריון ראשון) במסגרת הבדיקות הגנטיות שביצעתי התגלה שאני ובעלי נשאים למחלת SMA (ניוון שרירים לתינוקות) היום עברתי בדיקת

קרא עוד »

תרסיס STUD 100 כפיתרון לבעיה ההלכתית שבפליטה מוקדמת

האם יצא לך לשמוע על מישהו שממליץ על תרסיס  STUD 100 כפיתרון לבעיה ההלכתית שבפליטה מוקדמת?אני מניח שאף אחד לא ימליץ על זה סתם כך,

קרא עוד »
« הקודם הבא »

מכון שלזינגר © 2018