מספר מזהה: 7353

- מכון שלזינגר - https://www.medethics.org.il -

שימוש במכשיר "קנגרו" בשבת

שאלה:

שלום הרב, יש לי שאלה בקשר לשימוש במכשיר ההזנה קנגרו בשבת. אני מתנדב עם ילדים נכים והילד שאני מתנדב איתו אוכל ע"י קנגרו. יש לי כמה שאלות בעניין התפעול בשבת.
קודם כל לפי מה שהבנתי אין צורך להימנע לקחת אותו לשבתות מחוץ למוסד שהוא מטופל בו כדי להימנע משימוש במכשיר בשבת, אלא חלק מהטיפול בו הוא גם להוציא אותו מידי פעם.
בנוסף לזה, רבנים שונים שדיברתי איתם אמרו שוודאי תפעול המכשיר לצורך האכלת הילד מותר בשבת כי זה פיקוח נפש וא"א בלי שיאכל. אבל עדיף ללחוץ על המכשיר בשינוי וגם כשמחברים אותו לחשמל ע"מ להיטען עדיף להשתמש בשעון שבת ולחבר כשאין זרם חשמל אלא הוא ידלק רק אח"כ רציתי לדעת איך בדיוק נכון השתמש במכשיר בשבת,מה מותר ומה אסור.
ו
יש לי כמה שאלות יותר ספציפיות :

א. זה שמותר להפעיל את המכשיר לצורך האכילה מתיר גם לכבות את המכשיר בסוף האכילה? הרי לכאו' זה לא צורך האכילה של החולה אז אולי צריך להשאיר את המכשיר פועל ורק לנתק את החולה ממנו? האם יש הבדל אם הוא סיים לאכול והכיבוי הוא לפרק זמן ארוך יחסית עד הפעם הבאה שצריך להשתמש במכשיר לבין אם צריך לנתקו לחמש דק' ?

ב. כשהמכשיר מזהה בעיה/תקלה הוא מתחיל לצפצף ע"מ להתריע שישנה בעיה השאלה היא אם כשהמכשיר מצפצף מותר ללחוץ עליו כדי להפסיק את הצפצוף או שצריך לעשות רק מה שנצרך לטיפול בבעיה שהוא מתריע עליה כדי שהילד ימשיך לאכול גם אם המכשיר ימשיך לצפצף. חשוב לציין שהצפצוף יכול להפריע לסובבים(בתפילה או בשינה או סתם מהווה מטרד וכדו')

ג. שאלה נוספת היא בעניין מיעוט בלחיצות- קודם כל אציין שכשאני מתפעל את המכשיר אני לוחץ עליו בשינוי.

השאלה היא אם עלי להשתדל למעט בלחיצות ואז אולי עדיף לכבות את המכשיר בסוף השימוש כדי לחסוך בלחיצות שכנראה יגרמו אם הוא ימשיך לפעול. או שזה לא משנה כמה אצטרך ללחוץ וכל מה שנצרך לתפעול אעשה גם אם הייתי יכול לחסוך את הלחיצות.
באותה מידה השאלה אם צריך כל פעם שמפעילים את המכשיר צריך לחשוב באיזו צורה יהיו הכי פחות לחיצות או שאפשר פשוט להפעילו בדרך הרגילה.

ד. האם מותר להטעין את המכשיר רק כשקיים צורך ממשי והסוללה עומדת להסתיים או שאפשר גם מראש להטעינה ע"מ שתהיה סוללה ושיהיה אפשר לצאת לטייל איתו?

מקווה שהשאלות מובנות
תודה רבה

תשובה:

כדי למנוע תקלות מצויות, מן הראוי לפעול כמו בימות החול, פרט לכך שאת הלחיצות ניתן לבצע בשינוי.
מדובר בחולה שיש בו סכנה, כשגם השמירה על תקינות המכשירים מחוייבת על פי הדין.
הדבר ודאי נכון לשיטת הגרש"ז אויערבאך זצ"ל, אך נראה שמסקנה זו נכונה גם לדעת החזון אי"ש.