מספר מזהה: 6925

- מכון שלזינגר - https://www.medethics.org.il -

תכנון ילד לשם הצלת אח – עבודת סטודנטית

שאלה:

שלום שוב ד"ר הלפרין,
בהמשך לשיחתינו אשמח לקבל חומרים ביחס ל-PGD שמבקשים לעשות זוג הורים על מנת להביא ילד לעולם שישמש תורם איברים/ דם לאחיו החולה במחלות סופניות וכו'.

שוב המון תודה,
נ

תשובה:

שאלה מקבילה נתקבלה במערכת המכון בעבר:
"בנושא תיכנון ולד להצלת ילד אחר, כגון: הסיפור של שרון הררי. (-"שתזכה לשנה הבאה", זהו סיפרה).
רצינו לדעת מה דעת ההלכה בנושא. האם יש היתר לכך?
בעצם, אם נולד ילד שחולה בפנקוני אנמיה- מחלה גנטית (אמיתי הררי- בנה של שרון) ויודעים שגופו יקרוס והוא לא יחזיק מעמד עוד הרבה שנים- האם במצב כזה מותר "לתכנן" ילד נוסף במטרה להשתיל אצל הילד החולה מוח עצם – תאים חדשים ובריאים מהילד החדש? חשוב לציין, שכדי לעשות זאת חייבים לעבור אבחון גנטי טרום השרשתי, הפריה חוץ גופית, ובדיקה להתאמת רקמות.
אם כך- האם ההלכה מתירה המצב כזה לעבור את התהליך? יש כאן ערכים שמתנגשים זה בזה. ערך חיים מול הצלת חיים. מה דעת ההלכה בנושא?"
ולהלן התשובה שניתנה:
"א. על פי ההלכה, כדי שפעולה מסויימת תהיה אסורה חייבת להמצא סיבה הלכתית לאסור.
לכן קודם כל צריך לברר האם יש איסור להביא לעולם ילד "מעוצב" או שחובה על פי ההלכה להשאיר את תכונות היילוד ליד המקרה.
גם אם ימצא איסור ליצירת ילד "מעוצב", יש לבדוק האם האיסור הזה מתקיים או נדחה במקום פיקוח נפש.
לאור דרך ניתוח זו קשה למצוא נימוקים לאסור את התהליך.
כמובן שניתוח הלכתי מפורט יותר חשוב לפני הכרעה הלכתית מעשית, אך דיון כזה חורג ממסגרת זו.

מומלץ גם שתעיינו בשו"ת בנושא בחירת מין הולד – שאלתה של ד"ר חנה קטן ותשובתו של הרב ד"ר מרדכי הלפרין. השאלה והתשובה פורסמו באסיא עה-עו, עמ' 190-192.

ב. קיימת שאלה חשובה נוספת שיש לדון בה כאן.
ככלל, אסור לקחת מאדם תרומת רקמה או תרומת דם בלא הסכמתו.
מה דינו של תינוק או ילד קטן, שאיננו מסוגל לתת לכך הסכמה בעצמו.
האם מותר לקחת ממנו תרומת דם (שאיננה מזיקה) בלא שהוא נתן הסכמה תקפה? האם חובת ההצלה בסכנת חיים מתירה נטילה כזו?
אלו שאלות חשובות שצריכות להלקח בחשבון בכל דיון מסוג זה.

דיון בסיס בשאלה זו מובא בנשמת אברהם, חו"מ, סי' רמג, ס"ק א."