נגישות

מכון שלזינגר לחקר הרפואה על פי ההלכה

תרומת כליה

[DISPLAY_ULTIMATE_SOCIAL_ICONS]

17 באוגוסט 2012

הרב המשיב: הרב ד"ר מרדכי הלפרין

שאלה:

בס"ד
ראשית אבקש לא לפרסם שאלה זו באתר מסיבות שיובנו בהמשך ומרצון שלא להחשף לקרובי משפחה (כך שאם ישנה חובת פירסום אז אני מעדיף שלא יענו על השאלה והיא תימחק).
במשפחתינו קיימת מחלה תורשתית הפוגעת בכליות (פוליציסטיק קידני) אמי ז"ל סבלה ממחלה זו אולם הצליחה להגיע לגיל מבוגר יחסית לפני שהחלה בטיפולי הדיאליזה כך שהשתלה לא עמדה על הפרק. אחי שהינו בסביבות גיל 50 הגיע למצב של טיפולי דיאליזה לא מזמן והוא ממתין ומועמד להשתלה.
באופן טבעי אני מועמד להשתלה בהנחה שאמצא מתאים ולפי מה שהצלחתי לברר עד כה אם אמצא מתאים אין מניעה רפואית שאתרום היות ואני ב"ה איני חולה במחלה.
אולם כאן עולות כמה שאלות שהם פחות רפואיות ויותר מוסריות הלכתיות שעליהם ברצוני להתיעץ :
1. אחי מעשן כבד האם ישנה חובה עלי להכנס למצב סכנה גם אם האדם שלו אני דואג הוא עצמו פוגע במזיד בבריאותו? (מה תעזור כליה אם ח"ו עלול להיווצר מצב לא בריאותי כתוצאה מהתנהלות לא בריאותית כמו עישון וכד`)
2. האם לא עדיף לנסות למצוא תרומה בחו"ל בשלב ראשון כדי שלא להכניס לסיכון קרובים בעלי משפחה וילדים ורק אם אין ברירה אז לבדוק אפשרות לתרומה?
3. באם אכן קיימת אפשרות לתרומה בחו"ל אולם החולה עצמו מתעקש מסיבות לא רציונאליות (כגון חששות ופחדים שונים) לא לנסוע לחו"ל ומעדיף תורם בן משפחה בארץ למרות שיש הרבה שעשו זאת בחו"ל והצליחו?
4. יש לציין כי בעקבות מחלתו של אחי לקחתי על עצמי לדאוג לאבי המבוגר שעבר להתגורר אצלי כך שכניסה לסיכון אם הוא מיותר, זה עלול לפגוע במשפחתי ובי יבדל"א
5. האם ראוי במצב כזה להתחשב בדעת הקרובים כגון אשתי, הוריה וכד` שגם הם מתלבטים מהסיבות הנ"ל או שזה בכלל לא צד בשיקולים?
בקיצור האם החובה על גמ"ח בגופו וכד` חלה במנותק לכל השיקולים וההתלבטויות הנ"ל או שמא השיקולים הנ"ל הם גם צד בקבלת החלטה לא פשוטה של כניסה למצב שיש בו סיכון?

תשובה:

1.  נכון שאחיך מעשן כבד ופוגע בכך בבריאותו, אך אין זו סיבה לבטל את מצוות ההצלה שלו. בשבת, אם יהיה במצב של  סכנה, האם לא יהיה היתר וחובה להצילו גם תוך כדי עשיית מלאכה?
בנוסף על כך, מעשנים כבדים הם בדרך כלל "מכורים" לעישון, כלומר הם אנוסים שאינם יכולים להפסיק למרות רצונם בכך.
2.  אם ניתן לקבל תרומה מן המת, בארץ או בחו"ל, אזי יש עדיפות למצות קודם את האפשרות הזו.
3.  לגבי שאלה מס' 3, יש לקבל יעוץ מקצועי פסיכולוגיפסיכיאטרי לפני מתן תשובה מלאה.
4.  השיקול בשאלה 4 הינו שיקול שראוי להביא גם אותו בחשבון.
5.  על פי ההלכה יש מקום להתחשב גם בדעת האשה והאב.
6.  ככלל, אין חובה הלכתית לתרום כליה, אף שהתורם מקיים מצווה גדולה מאד, ונחשב כחסיד אם יתרום. ראה מאמרי איברים להשתלה מתורם חי – היבטים הלכתיים , ספר אסיא ט', עמ' 321-348 (2004).

[print_link]

שאלות נוספות