ד"ר שולמן

המחלקה לאנדוקרינולוגיה וחילוף חומרים

המרכז הרפואי מימונידס (רמב"ם) ניו-יורק

מחלת האיידס - פתיחת המושב

נדון כאן היום בתסמונת הכשל החיסוני הנרכש - מחלת האיידס. (Acquired Immune Deficiency Syndrome – AIDS).

זו מחלה חדשה יחסית, כשהמקרה הראשון תואר בספרות הרפואית ביוני 1981. בתריסר השנים שחלפו התפשטה מחלת האיידס בכל העולם והפכה למגפה בינלאומית. פרסומים מדעיים, ספרים ומאמרים רפואיים על מחלת האיידס מופיעים בקצב חסר תקדים. בארה"ב, כמו בכל מקום בעולם, האיידס תופס מקום מיוחד גם במערכות חברתיות, פוליטיות ומשפטיות, ואיננו נתפס כבעיה רפואית גרידא. זה לא מפתיע, איפוא, שלמחלת האיידס יש גם השלכות הלכתיות רחבות. כרופאים אנו יודעים שמחלת האיידס נגרמת על ידי וירוס הפוגע במערכת החיסון האנושית – Human Immunodeficiency Virus - HIV, ומבחינה ביולוגית מדובר בוירוס מורכב, עם הופעה קלינית משתנה ורב גוונית.

צוות המרצים שלנו מורכב ממומחים מכובדים בעלי שם עולמי. ראשון יציג לפנינו פרופ' יעקב פליישמן את האספקטים הרפואיים של מחלת האיידס. בתקופת השנים 1982-1979, השנים החשובות ביותר בראשית הופעתו הקלינית של וירוס האיידס, כיהן ד"ר פליישמן כרופא בכיר ביחידת המחלות הזיהומיות של המרכז הרפואי הידוע בלוס אנג'לס - UCLA. בשנת 1981 נקרא ד"ר פליישמן לבדוק חולה נגוע בדלקת הושט (esophagitis). בירור רפואי העלה שדלקת הושט נגרמה על ידי זיהום וירלי אופורטיוניסטי בוירוס הציטומגלי (CMV), מחלה נדירה מאד אצל אנשים בריאים. הדיווח על החולה המוזר הזה היה אחד הדיווחים הראשוניים בעולם על מחלת האיידס.

כיום פרופ' פליישמן מכהן כפרופסור חבר בצוות הרפואי של בית הספר לרפואה של UCLA, במקביל לתפקידים בכירים בתחום המחלות הזיהומיות בלוס אנג'לס. מחקריו החשובים מתמקדים בביולוגיה המולקולרית של מחלות פטריתיות, מחלות אשר משמעותן רבה במיוחד בקרב חולי איידס.

פרופ' א"ס אברהם יציג היבטים הלכתיים של מחלת האיידס, כרקע רפואי הלכתי לדיון. פרופ' אברהם מאחד בקרבו מומחיות נדירה של שני העולמות: עולם הרפואה ועולם התורה. פרופ' אברהם, רופא פנימי מומחה בעל שם בינלאומי, מכהן כיום כמנהל מחלקה פנימית ב' במרכז הרפואי שערי צדק בירושלים. בעולם התורה מוכר פרופ' אברהם בזכות ספריו המיוחדים ברפואה והלכה, ובראשם סדרת הספרים המונומנטלית "נשמת אברהם".

את התשובות ההלכתיות לשאלות יענה הגאון הרב יהושע י. נויבירט שליט"א מגדולי תלמידיו של הגרש"ז אויערבאך, ומחבר "שמירת שבת כהלכתה" - הספר ההלכתי בן זמננו הנפוץ ביותר בעולם.

השמירת שבת כהלכתה תורגם גם לאנגלית והוא מצוי היום כמעט בכל בית יהודי הן בארץ ישראל והן בארצות הברית.

פרופ' פליישמן בבקשה.