סימן רסג  ילד שהוא אדום או ירוק ומי שבניו מתים מחמת מילה

 

סעיף א  קטן שהוא (א) ירוק, סימן שלא נפל בו דמו ואין מלין אותו עד שיפול בו דמו ויחזור מראהו כמראה שאר הקטנים. וכן אם נמצא אדום, סימן שלא נבלע דמו באבריו אלא בין עור לבשר, ואין מלין אותו עד שיבלע בו דמו. וצריך ליזהר מאד באלו הדברים, שאין מלין ולד שיש בו חשש חולי, דסכנת נפשות דוחה את הכל, שאפשר לו למול לאחר זמן וא"א להחזיר נפש אחת מישראל לעולם.

 

נשמת אברהם

 

                (א) ירוק. ראה בנשמת אברהם [1] שכתבנו בשם הגרש"ז אויערבאך זצ"ל שצריכים לדחות את הברית עד שהצהבת תיעלם לגמרי מכל הגוף וכ"כ לי: לענ"ד נראה שצריכים שהמספר (של הבילירובין) יהא בסדר, לא יותר מ-11 או 12 וגם שיהא נראה בעיני המוהל שהוא לא צהוב, עכ"ל.

                היום יש הסכמה של מומחים בארץ ובעולם שבילד שהוא בריא וכל הצהבת שלו נובעת רק מתהליך פיזיולוגי, אין עצם הצהבת מהווה שום סכנה או אפילו סימן למחלה, ולכן אין הוא שונה מתינוק שאין לו צהבת.

                ושמעתי מהגרי"ש אלישיב שליט"א שאין לזוז ממה שקבעו חז"ל שאין מלין ילד ירוק ואין לסמוך על דעת הרפואה שאין כאן שום סכנה.

                אך כתב לי הגרש"ז אויערבאך זצ"ל, שיתכן לומר שחז"ל והשו"ע דברו רק על ירוק שלא נפל בו דמו ששם אסור למול כל זמן שהתינוק צהוב, ולא מסוג זה שעליו מדובר כאן (שאין לתינוק כל מחלה), וכיון שלדעת כל הרופאים אין כל סכנה למולו אפילו כשהוא צהוב ממש וכנ"ל, אפשר שמותר למול תינוק כזה גם כשהוא צהוב, ודברי הגמרא ושולחן ערוך אמורים בתינוק חולה. ובתינוק שבוצעה אצלו החלפת דם, צריכים לחכות שיבריא לגמרי - דהיינו שלא יהיה צהוב - ואז סופרים שבעה ימים, עכ"ד.

                ומעשה שהיה בתינוק שרמת הבילירובין שלו הגיעה ל-19 ביום השלישי ללידתו וביום החמישי ירדה ל-13. ופסק מורנו ורבנו זצ"ל שמותר למולו בזמנו ללא צורך לחכות שבעה ימים. ושוב מעשה שהיה בתינוק צהוב שהמוהל סירב לערוך את הברית, ושאלו את הגרש"ז אויערבאך זצ"ל שביקש שרופא יבדוק את הילד ויחליט אם הוא בריא ואם כן אפשר למולו, וכך היה [2].

 

                               

[1] כרך ב יו"ד סי' רסג ס"ק א (עמ' קעא).

[2] שמעתי מבנו הגר"ב אויערבאך שליט"א. כן דברתי עם המוהל ואבי הבן, ולדעתם הילד היה "צהוב

מאד", וכשדברתי עם אותו רופא שבדק את התינוק, אמר לי שלדעתו היה משער את רמת

הבילירובין בדם כ14- לפחות.