הרב שלמה אבינר

מניעת לידה מוקדמת עקב יחסי אישות

שאלה:

אם יחסי אישות גורמים ללידה מוקדמת מאד עם סיכון לתינוק בעל מום חמור, האם מותר בהריון הבא, לשמש בכובעון?

תשובה:

באופן כללי, שימוש בכובעון אסור, אבל בדלית ברירה התיר האחיעזר כאשר נשקפת סכנה לאם מההריון, כיון שלדעתו שימוש בכובעון הוא איסור מדרבנן והוא נדחה בגלל מצות עונה (שו"ת אחיעזר כ"ג סי' כד).

וכן התיר הגרא"י וולדנברג שימוש בכובעון במקרה שיחסי אישות גורמים הרגשה קשה מאד של צריבה לאשה. ואמנם לא נשקפת לה סכנה, אבל הנימוק של האחיעזר עדיין תקף שזה איסור דרבנן והא נדחה מפני מצות עונה (שו"ת ציץ אליעזר כ נ).

לכאורה הנדון שלנו הוא באמצע, שאין סכנת נפשות לאם, אבל זה יותר מכאב, כיון שנשקפת סכנת מום חמור לתינוק הנולד טרם זמן.

אבל אין זה דומה, כיון ששם מדובר בבעיה עולמית, וביטול גמור של מצות עונה, מה שאין כן אצלנו שמדובר בתקופת המתנה של כמה חדשים, וזה טבע העולם שבני זוג מתאפקים מסיבות שונות במשך כמה חודשים. לכן אי אפשר להתיר כובעון.

באשר לכובעון מחורר שנעשה נקב בקצהו, נראה שאיסורו יותר קל מאשר כובעון רגיל, שהרי סוף סוף זרע כן מגיע, אמנם בכמות מצומצמת אך בסופו של דבר, תמיד ביחסי אישות, חלק מן הזרע הולך לאיבוד, אף על פי שאין זה דומה, כי שם מדובר ביחסי אישות רגילים, כדרך כל הארץ, ופה יש חסימה ואין זה כדרך כל הארץ. אבל בשעת הדחק, שיש עוד זמן עד הלידה, וקשה לזוג לחכות, אולי אפשר להתיר. אבל יש פתרון עדיף, והוא שבשעת יחסי אישות, לא תהיה כניסה עמוקה, בשעת פליטת הזרע, אלא רק בפתח הנרתיק, שזה נקרא יחסי אישות כדרך כל הארץ, כי אין גדר כמה הכניסה צריכה להיות עמוקה, ודי בכך כדי לפתור את הבעיה שלנו, בדרך זו אין נוזל הזרע מגיע לצוואר הרחם, ואם מגיע, אז זה בכמות קטנה מאד, מה שיכול גם לקרוא עם כובעון מחורר ואף עם כובעון רגיל שיש בו אחוזים ניכרים של כשל.

לסיכום: בשעת הדחק אפשר אולי להיעזר בכובעון מחורר והפתרון המיטבי הוא כניסה שטחית בשעת יחסי אישות.