טיפול תרופתי בדמנטיה (אביקסא)
אבי הוא בן 94 עמו"ש הוא סובל מדמנטיה . באיבחון הראשון לפני 3 שנים הוא קיבל 24/30 הוא קיבל ציון זה גם לפני 8 חדשים
שלום רב,
אני סטודנטית לרפואה בשנת לימודי השלישית. הגענו עכשיו ללימודי האנטומיה, והשאלה העומדת בפני היא כיצד עלי לנהוג במהלך הדיסקציות? עד עכשיו חשבתי שמדובר בגופות של גויים, אבל התברר לי לאחרונה כי בהחלט יתכן שחלק מהגופות הן של יהודים.
האם מותר להשתתף בדיסקציות באופן פעיל? מהו ההבדל בין ניתוח גופה של יהודי לעומת גופה של גוי? האם מותר בכלל להיות נוכחים במהלך הדיסקציות? האם מותר לגעת אבל לא לחתוך?
תודה רבה מראש ושבוע טוב,
התשובה לשאלתך תלויה במחלוקת בין הפוסקים
א. על השיטות השונות בין הפוסקים תוכל ללמוד בספרים החשובים לב אברהם ונשמת אברהם. ספרים אלו מובאות גם הדעות המתירות הסתכלות בניתוח, למשל דעת שו"ת חלקת יעקב ח"א סי' פד, ושו"ת הר צבי יו"ד סי' רעח.
בספר לב אברהם קל למצוא את הדיון בעזרת תוכן הפרקים.
בנשמת אברהם הדיון מובא בכרך ב (יורה דעה) סי' שמט.
אם הספר אינו ברשותך תוכל לראות את הדברים בלינק הבא:
https://www.medethics.org.il/articles/NA/NishmatAvraham.YD.349.asp
ב. למקורות שצוינו למעלה יש להוסיף את הערך המקיף ניתוח המת באינציקלופדיה ההלכתית רפואית של הרב פרופ' אברהם שטינברג (הוצאת מכון שלזינגר, המרכז הרפואי שערי צדק, ירושלים) על שלל מקורותיו.
כרך רביעי, ערך 'ניתוח המת' עמ' 528 – 599
https://www.medethics.org.il/articles/tora/subject109.asp
ג. לסיכום מעשי, ניתן לסמוך בעת הצורך על הפוסקים המתירים הסתכלות.
הסתכלות פירושה הסתכלות פסיבית בלא הנחיה של המנתח על ידי המסתכל.
ד. לדעת החזון איש, עיון לימודי איננו מוגדר כהנאה.
לכן למעשה בודאי שאין לגעת בפרפרט מעבר להכרחי, אם בכלל.
אבי הוא בן 94 עמו"ש הוא סובל מדמנטיה . באיבחון הראשון לפני 3 שנים הוא קיבל 24/30 הוא קיבל ציון זה גם לפני 8 חדשים
Thanks very much for the response. I wonder if I could trouble you to outline the reasons for the Rabbi Shlomo Zalman Auerbach’s issur and
בנשמת אברהם כתב:פליטת פקק הרחם (כפתור). שעות או ימים לפני התחלת תהליך הלידה נפלט "פקק הרחם" שבדרך כלל מעורב עם קצת דם. אם הוא כריר
כבוד הרב, שלום וברכה. התבקשתי לברר עבור חברה- עקב זיהום שנגרם מעקיצת חרק, עליה לקחת אנטיביוטיקה (צפורל) 4 פעמים ביום ל-8 ימים. ט` באב יהיה