הריון וצום
אני בהריוני השני, תחילת חודש רביעי. בהיריון זה אני סובלת מדימומים חוזרים כתוצאה מהמטומה ואף הייתי מאושפזת בשל מצב של הפלה מאיימת. מה לעשות לגבי
אימי חולת לימפומה בת 65. לפני כחצי שנה נמצא בראשה גידול אך הוחלט לא לטפל בו כי הוא היה קטן והיה סיכון של ניתוח בגלל המצב הירוד של המערכת החיסונית שלה. בערב ר"ח ניסן היו לה כאבי ראש חזקים. היא הגיעה להדסה שם מצאו שהגידול גדל בצורה מהירה. הגידול עוטף את גזע המוח. הוחלט לעשות ביופסיה כדי לבדוק איזה סוג גידול זה. הביופסיה הסתבכה ולכן הוחלט על ניתוח חרום לניסיון להוצאת הגידול. ב"ה הניתוח הצליח והוצא 50%.
הממצאים נבדקו וכעבור זמן התברר שהגידול הוא "מלנומה". היא היתה בטיפול נמרץ 5 שבועות בשבוע הראשון היתה מונשמת כי היא לא הצליחה לבד מחשש שהגידול לוחץ על גזע המוח. לאחר כמה שבועות היא חזרה לנשום לבד ללא עזרת המכונה. דחפנו שיעשו לה הקרנות. לבסוף עברה 15 הקרנות במשך שלושה שבועות. לאחר מכן הועברה להרצוג בירושלים. במשך הזמן היו לה עליות וירידות בחום שלא היה ברור למה. בנוסף התגלה בהדסה שיש לה "קלפסילה". בשלב מסוים עלה החום ושלחו אותה לשערי צדק מחשש שנכנס החידק לדם. לאחר כשבועיים שהיתה שם, מצב הכרתה התדרדר והיא התחילה להיות "שקועה".
מ- CT שנעשה התברר שיש הצטברות של נוזלים במוח. הוחלט אולי לנסות לעשות ניקוז אך קודם לבדוק אם יש גרורות בגוף.נמצא שיש גרורות בכבד. לפני כשבוע היא חזרה לפתוח עיניים ויש קצת תגובה, כמובן שאינה מדברת ואינה מזיזה איברים.
הרופאים שאלו האם במידת הצורך לעשות הנשמה. התיעצנו עם רבנים ויצאנו מבולבלים. רב אחד אמר לנו שיש פסיקה של גדולי הדור שאין חובה במקרה כזה אך הרב המליץ כן להנשים. רב אחר אמר לנו שיש פסיקה של הרב אוירבך והרב פיינשטיין שאסור.
יצאנו עם כל הקצוות: אסור- רשות- מומלץ!! אמרנו להם לא להנשים כי נראה שלכל הדעות יש הסכמה שזה בסדר. לי אישית לא נוח עם ההחלטה ולא כל כך ברור לי מה ההלכה אומרת והאם המקרה הזה שונה מפסיקות קודמות. הועלתה הצעה אולי לנסות לנקז ואולי זה יגרום לשיפור הכרתה, אך יש אומרים שזה יוסיף לה סבל ולכן זה אסור, אך מצד שני אולי חובה להאריך את חייה!
כפי שרואים יש לנו בילבול גדול!!
אשמח להוסיף כל פרט או להבהיר יותר את המקרה אם ידרש.
אודה לכם מאוד אם תוכלו לעזור לנו.
לגבי החיאה , דהיינו כאשר החולה מפסיק לנשום ופעולת ליבו נפסקת, במצב הרפואי המתואר למעלה אין לבצע נוהל החייאה הכולל התחלת הנשמה מלאכותית, עיסוי לב, שוק חשמלי ללב ומתן תרופות מקובלות להחיאה כמו הזרקת אדרנלין ללב.
לגבי שאר המצבים, כמו חיבור למכשיר הנשמה כשהלב פועם אך החולה מתקשה לנשום בעצמו,
וכן לגבי המשך או אי המשך מתן תרופות – ראה את פסיקתם של הגרש"ז אויערבאך זצ"ל ויבל"א הגר"ש ואזנר, כפי שכתב מפיהם פרופ' אברהם שטיינברג במאמרו כללים הלכתיים להתנהגות רופא ביחידה לטיפול נמרץ – עפ"י דעת הגרש"ז אויערבך והגר"ש הלוי ואזנר (אסיא סג-סד, עמ' 18-19)
אני בהריוני השני, תחילת חודש רביעי. בהיריון זה אני סובלת מדימומים חוזרים כתוצאה מהמטומה ואף הייתי מאושפזת בשל מצב של הפלה מאיימת. מה לעשות לגבי
האם מותר לנשים לאונן לפי ההלכה? האם מותר להדריך בת לגעת בעצמה, כדי שתדע מה ואיפה נעים לה?
בס"דשלום כבוד הרב,בהמשך לשיחתנו, להלן שאלתי בעניין עבודתי בשבת כאחות בבית חולים: מה דין הכנת רשימת תרופות המיועדות לחולה מקודש לחול ומקודש לקודש?
אישתי בחודש תשיעי ובצום תשעה באב היא תהיה לאחר התאריך המשוער שלה. ברצוני לשאול האם היא תהיה חייבת לצום בתשעה באב או שבגלל שהיא עברה