הדרכות לטיפול בשבת עבור אחות
שלום רב, אשתי בעז"ה מתחילה לעבוד בבית חולים. האם הרב יכול לשלוח לי בבקשה קובץ הדרכות לטיפול בשבת או להפנות אולי לספרים בנושא? תודה רבה,
אשמח לדעת האם מבחינה הלכתית אני מביאה ילד דרך תרומת זרע של גוי עקב בעיית פריון חמורה אצל בעלי זה אפשרי ותקין?
תשובת הרב א. שקאני:
נושא תרומת זרע הינו נושא רגיש ומורכב ויש להיזהר מאד כשדנים בו בפומבי.
כשמדובר בתרומת זרע מיהודי, אם התרומה אנונימית, מדובר באיסור לכל הדעות, עקב הסכנה העתידית של נישואי אח ואחות.
כשמדובר בתרומת זרע מגוי לא קיים איסור זה.
למעשה יש להביא בחשבון את השיקולים הבאים:
ראשית יש להבחין בין אשה נשואה לבין רווקה, שכן מבחינה הלכתית באשה רווקה הדבר הינו יותר קל הן מהצד ההלכתי והן מהצד ההנהגתי כאשר הדבר נעשה בהתיעצות עם ת"ח מובהק.
אך באשה נשואה הגם שיש מקום לדון בצד ההלכתי אם הדבר הינו מותר או אסור אך ודאי שאין לעשות כן מבחינה הנהגתית ומוסרית מאחר שמדובר באשה נשואה ובהזרעה מעכו"ם. וכן לא יעשה.
מקורות לדיון ההלכתי ראה לאג"מ (אהע"ז ח"ד סי' לב אות ה) ובשו"ת חלקת יעקב (אהע"ז סי' טז) ובשו"ת צי"א ח"ט (עמ' רנב) ובשו"ת יבי"א ח"ח (אהע"ז סי' כא אות ה) ובספר נשמת אברהם (חאהע"ז סי' א אות א4).
מעיקר הדין הגר"מ פיינשטיין מתיר (אגרות משה אבן העזר (א) סי' ע"א; אבן העזר (ב) סי' י"א , י"ח) ובכל זאת כתב שלכתחילה יש בכך כיעור. כמו כן דעת הגרש"ז אויערבאך להתיר במקום צורך גדול כפי שכתב במאמרו המקיף ב"נועם" כרך א.
אמנם רבים חולקים על ההיתר, ראה באנצקלופדיה הלכתית רפואית ערך הזרעה מלאכותית [(כרך ב) מהדורה חדשה – תשס"ו].
לסיכום: הנושא נידון באריכות בספרות הפוסקים, והמסקנה החד משמעית היא שלא ניתן להציג פסיקה כללית, אלא בכל מקרה יש להתייעץ עם הרב האישי.
שלום רב, אשתי בעז"ה מתחילה לעבוד בבית חולים. האם הרב יכול לשלוח לי בבקשה קובץ הדרכות לטיפול בשבת או להפנות אולי לספרים בנושא? תודה רבה,
אני חודשיים לאחר לידה (הריון שני)בת 34 לאחר חודש וחצי בהם הייתי נידה על בעלי טבלתי בשעה טובה, לאחר שבוע מיום הטבילה הופיע לי שוב
שלום לרב.ראיתי שהרב כתב בפורום לפני כמה חודשים את הדברים הבאים (ב-italics), ורציתי (אם זו לא טרחה) לקבל הפניה מדוייקת יותר לדברים (או מילות חיפוש
שלום רב. בסיכום הראיון הטלפוני עם הרב הלפרין שפורסם ב"גלילאו" בשנת 98 (ומופיע בקישור הבא: http://www.gordon.ac.il/naomi/ishveisha/moach8.htm) יוחסה לרב הקביעה ש- "רוב הפוסקים, מורי ההלכה, מחזיקים