נגישות

מכון שלזינגר לחקר הרפואה על פי ההלכה

חוק מוות מוחי-נשימתי: דעת הגר"ע יוסף

שטינברג, אברהם. "חוק מוות מוחי-נשימתי: דעת הגר"ע יוסף" ספר אסיא טז, תשע''ט, עמ' 222.

חוק מוות מוחי-נשימתי

דעת הגר"ע יוסף

פרופ' אברהם שטינברג

  1. בפגישה שנערכה בביתו של הרב עובדיה יוסף שליט"א ביום יז אדר ב תשס"ח
    (24.3.08) בנוכחות הרב שלמה עמאר, הרב פרופ' אברהם שטינברג, הרב יגאל שפרן, והשר אלי ישי, הצגתי לרב יוסף את עיקרי חוק קביעת מוות מוחי-נשימתי, שעולה היום להצבעה במליאת הכנסת לקריאה שניה-שלישית.
  2. הרב עובדיה יוסף שאל על עמדת הרב אויערבאך בסוגית מות המוח. הסברתי את עמדתו. הרב יוסף תמה למה צריך הוכחה שכל תאי המוח מתו, די בכך שאיננו נושם ושמוחו מת.
  3. הצגתי לרב יוסף את המכתב בכתב יד של הרב דוד פיינשטיין על עמדת הרב משה פיינשטיין בנידון.
  4. ספרתי לרב יוסף על פגישתי בבית הרב שלום יוסף אלישיב יחד עם חה"כ משה גפני. הרב יוסף תמה מדוע אין הרב אלישיב מקבל את המוות המוחי נשימתי, שהרי על פי הגמ' יומא הקובע הוא נשימה ולא פעילות הלב. כמו כן תמה מאד על ההסדר של הרב אלישיב שנציגי דגל התורה יצביעו נגד החוק, אבל יאפשרו לחוק לעבור על שני חלקיו: קבלת מות המוח הנשימתי, ואישור למשפחות לדרוש המשך טיפול נשימתי אם אינן מסכימות למוות מוחי.

לדעת הרב יוסף זה הסדר לא נכון, וצריך להכריע לכאן או לכאן.

  1. הרב יוסף פסק נחרצות שלדעתו מוות מוחי-נשימתי הוא מוות על פי ההלכה, והורה לשר אלי ישי שכל נציגי ש"ס בכנסת יצביעו בעד החוק.
  2. השר ישי ביקש לקבל בכתב את פסיקתו של הרב יוסף מחשש למהומות ולפשקווילים, אך הרב יוסף אמר שאין לחשוש מאלו, ויש להודיע על דעתו בנחרצות.

ביום י"ט אדר ב תשס"ח (26.3.08) נשאל הרב עובדיה יוסף על ידי הרב עמר בקשר לתרומת איברים מנערה בת 18 שנה (חנה חובב), שנקבע אצלה מוות מוחי לאחר מנינגוקוקל מנינגיטיס (אני הייתי בקשר הדוק ובדקתי את הפרוטוקול של קביעת המוות המוחי, וכן בוצע TCD שהתאים למוות מוחי). הרב עובדיה יוסף התיר הוצאת איברים חיוניים להצלת חולים בפנינו במצב מסוכן (הרב עמר הוסיף שרצוי לדאוג שהמושתלים יהיו יהודים).

powered by Advanced iFrame free. Get the Pro version on CodeCanyon.