נגישות

מכון שלזינגר לחקר הרפואה על פי ההלכה

ברופא – אם מותר ליסע לבי"ח הרחוק ממנו בשבת וביו"ט

, "ברופא – אם מותר ליסע לבי"ח הרחוק ממנו בשבת וביו"ט" ספר אסיא א, עמ' 47.

ברופא – אם מותר ליסע לבי"ח הרחוק ממנו בשבת ויו"ט

"פשוט, שאם יש שם ודאי חולה מסוכן ורוצה דוקא ברופא זה, שאם הוא כבר בביתו מותר לו ליסע לשם ולחלל שבת בכל הצריך למהר ביאתו לשם".

אכן, אם יודע מראש בערב שבת, שיצטרך לבקר- חולה בשבת בבית-החולים, "מחוייב הרופא להשאר ללון באיזה בית הסמוך לבית חולים". וגם אם יצטרך לשלם עבור זה דמי שכירות – אין להתיר לו לבוא לביתו, שיביאנו זה לחלול שבת. ואם אין אפשרות ללון בסביבות בית החולים, ישתדל ללון בבית החולים עצמו. למרות שלא יהא לו שם יין לקדוש וסעודה חשובה לכבוד שבת, אין לדחות איסור מלאכת שבת עקב כך.

אם סדורים אלה אינם ניתנים לבצוע, מותר רק באחד משלשת התנאים הבאים: אם אין שם רופא אחר, אם קראו לו במיוחד, או שהחולה רוצה אותו במיוחד, כי לא מכל רופא זוכה אדם להתרפא והמונע עצמו מלרפא הרי זה שופך דמים. אבל בלאו הכי אסור לו לנסוע מיזמתו הפרטית. (שו"ת אגרות משה, חלק אורח חיים, חלק א' סי' קל"א)

מקורות נוספים:

שו"ת מלמד להועיל, חאו"ח סי' נ"ה ; שו"ת חת"ס, חחו"מ סי' קצ"ד ; שמירת שבת כהלכתה, פ"מ, ס"נ-סע"ג; תחומין, ג, עמ' 38; הלכה ורפואה, ג, עמ' צג ועמ' עג; שו"ת אג"מ, חאו"ח, ח"ד, סי' ע"ט-פ'; ספר אסיא ד: עמ' 60 – 71; שו"ת ציץ אליעזר, חי"א, סי' ל"ט.

powered by Advanced iFrame free. Get the Pro version on CodeCanyon.