נגישות

מכון שלזינגר לחקר הרפואה על פי ההלכה

מחלות ומצבים רפואיים המהווים עילה לדחיית המילה

איסקזון, מאיר. "מחלות ומצבים רפואיים המהווים עילה לדחיית המילה" ספר אסיא ג, עמ' 379-383.

מחלות ומצבים רפואיים המהווים עילה לדחיית המילה

מחלות ומצבים רפואיים המהווים עילה לדחיית המילה

ד"ר מאיר איסקזון

1. בשלות התינוק

2. מצבים הקשורים בטיפולים בחדר לידה

3. מחלות לב

4. מחלות מטבוליות

5. זיהומים

6. צהבת

בעיה שכיחה בתקופת התינוקות היא בעית הצהבת.

צהבת התינוקות היא תופעה רגילה, שכיחה לכל התינוקות והיא תוצאה של עודף כדוריות דם אדומות, שנהרסות בימים הראשונים ולאחר הלידה, כשחלק מתוצר הלוואי של ההרס הוא פיגמנט הנקרא בילירובין, שנותן את הצבע הצהוב של העור. אי לכך, מבחינה רפואית הצהבת היא תופעה שכיחה, שאינה מהווה סימן של מחלה. אבל פרט לצהבת הרגילה ישנם מצבים מיוחדים שבנוסף לגורם הנ"ל קיים גם גורם של אי התאמה בין דם האם לדם התינוק, או חוסר של אנזים מיוחד בכדוריות האדומות הקיים בעדות שונות, או המצאות הורמון בחלב של חלק מהאמהות הגורם להחמרת או הארכת תקופת הצהבת.

גישתנו הרפואית לגבי בעית הצהבת אצל התינוק שאינה קשורה במחלה כללית היא כדלהלן :

כל צהבת העולה בקצב הרגיל, כשביום הרביעי-החמישי לאחר הלידה רמת הבילירובין בדם אינה עולה מעל 15-14 מ"ג % של בילירובין, ונוטה לרדת בימים הבאים, אינה מהווה מחלה ואינה מהווה עילה רפואית לדחית הברית. אבל יש להדגיש שתי נקודות :

א. אם הצהבת נוטה לעלות, לרדת ולחזור, יש מקום לזהירות בקביעת מועד הברית.

ב. אסור בהחלט לקבוע דרגת הצהבת של התינוק לפי צבע עורו, בלי בדיקת מעבדה המיוחדת למטרה זו. צבע עור התינוק יכול בקלות להטעות גם עין מנוסה.

אנו מחמירים אצל תינוקות ופגים ו/או במשקל הנמוך ואין אנו מיעצים לבצע ברית מילה אם רמת הצהבת היא מעל 12 מ"ג%. כל האמור ביחס לצהבת הוא בהתאם לתפיסה הרפואית. מבחינה הלכתית באם הצהבת אינה קשורה עם הגורמים הנ"ל, אלא היא חלק מתמונה זיהומית כללית, מובן שאך ורק לאחר גמר המחלה והטיפול יש לגשת לרב ולשאול על מועד ברית המילה.

 

הבאנו כאן חלק מהבעיות המהוות עילה לדחית ברית מילה, אך בכל מקרה של ספק רפואי וצורך בבירורים נוספים, יש להתיעץ עם רופא, ולאחר מכן להביא את הבעיה לפני הרב, שהוא הפוסק היחידי בנידון.

powered by Advanced iFrame free. Get the Pro version on CodeCanyon.