נגישות

מכון שלזינגר לחקר הרפואה על פי ההלכה

רצועת מדחום בשבת

הלפרין, לוי. "רצועת מדחום בשבת" ספר אסיא ד, עמ' 79-82.

רצועת מדחום בשבת

הרב לוי יצחק היילפרין

ירושלים

רצועת מדחום בשבת

 

דיון

חצי שיעור או חצי מלאכה

האם המדידה לצורך החולה ?

רצועות מסוג שלישי ורביעי

סיכום

הענין של רצועת מד חום נדון בארבעה אופנים. א. רצועה שהאותיות לא נראות לפני השימוש, ולאחר השימוש כשמתגלות האותיות, אין אנו יודעים את מידת החום של החולה, ברצועה זו יש להסתפק. ב. רצועה כנ"ל, אולם לאחר השימוש כשמתגלות האותיות יודעים את מידת החום של החולה. ברצועה זו יש מקום להקל. ג. רצועה שהאותיות נראות בה לפני השימוש, אף בה יש מקום להקל. ד. רצועה שאין מידת החום מתגלית ע"י האותיות, כי אם ע"י המשבצות שנמצאות ליד כל אות, שבשעת השימוש ברצועה ניכר במשבצות שינוי צבע בלבד. ברצועה זו יש מקום רב יותר להקל.

 

1 הדבר מבואר בפירוש בתוספתא ביצה פרק ד הלכה ב וז"ל התוספתא : "…והאורג חוט אחד בין בבגדי קודש ובין בגדי הדיוט והכותב אות אחת בין בכתבי קודש ובין בכתבי הדיוט, בשבת חייב חטאת ביו"ט לוקה ארבעים דברי ר"א, וחכמים אומרים בין בשבת בין ביו"ט אינו אלא שבות". הרי שמתוספתא זו ברור בדעת חכמים חד מתרי : או שחצי שעור בשבת מותר מן התורה או שכתיבת אות אחת או אריגת חוט אחד אינה חצי שעור אלא חצי מלאכה ומותרת מן התורה.

ועין ברבינו ירוחם נתיב י"ב חלק י"ד, שבראש החלק כתב שחצי שיעור במלאכת שבת אסור מן התורה (דף פו.), ובהמשך הדברים (דף פז.) כתב רבינו ירוחם שכתיבת אות אחת בשבת איסורה מדרבנן בלבד.

ועיין עוד ברש"י שבת עד ע"א ד"ה וכי מותר לאפות פחות מכשיעור, וברשב"ם ב"ב נ"ה ע"ב ד"ה במסכת שבת תנן, באר יצחק (לגרי"א מקובנה) או"ח סי' ט"ו ענף ו', חלקת יואב יו"ד סי' ט', ביה"ל ריש סימן ש"מ ד"ה על שתי שערות, תוצאות חיים לגר"מ זמבה הי"ד סי' ח', ועוד.

הרב מרדכי הלפרין

powered by Advanced iFrame free. Get the Pro version on CodeCanyon.