נגישות

מכון שלזינגר לחקר הרפואה על פי ההלכה

מהו קורדייקוס?

לוי, יהודה. "מהו קורדייקוס?" ספר אסיא ו, עמ' 59-60.

מהו "קורדיקוס"?

פרופ' יהודה לוי

מהו קורדייקוס ?

מבוא

סיכום התיאור

הצעה לזהוי הקורדייקוס

פרויס כותב שזהוי הקורדייקוס אינו ברור. הוא מביא כמה דעות שכולן מופרכות, דעתו נוטה כנראה לזהותו עם delerium tremens הבא משתיה תמידית של משקאות אלכוהוליים6 . כנראה עיקר הבסיס להשערה זו הוא איזכור היין בבבלי. אבל יש מקום להטיל ספק רציני בזה שהרי מדובר על "יין מגתו", דהיינו מין ענבים לפני התסיסה. לכן הנני מציע אפשרות אחרת.

קיים מצב של מחסור סוכר בדם בעקבות אכילה (postprandial hypoglycemia). כנראה יש אנשים אשך אצלם אכילת מזון עשיר בסוכר גורמת, אחרי זמן מה, לירידה חמורה של ריכוז הגלוקוזה בדם. במשך תקופה היו רופאים שהטילו ספק בממשות הבעיה, אבל היום אמיתותה די מקובלת 7 8 9 . כנראה כניסת הרבה גלוקוזה לדם גורמת לשחרור כמות גדולה של אינסולין הגורם ספיגת הסוכר בכבד, פעילות הממשיכה זמן מה גם אחרי שהאיזון הושג. כתוצאה מכך, ריכוז הגלוקוזה בדם יורד יותר מדי10 .

מצב של מחסור בגלוקוזה, מצדו, יש לו שתי השלכות מורגשות במיוחד:

א) מחסור סוכר במוח

ב) שחרור הורמונים נגדיים.

במקביל לאלה הסימפטומים של מצב זה גם הם נחלקים לשתי קבוצות:

א) אלה הנגרמים ע"י לקוי בתפקוד המוח.

ב) אלה הנובעים מהפרשת יתר של הורמוני בלוטות על ידי הכליות (במיוחד אפינפרין).

בקבוצה הראשונה נכללים סחרחורת, כאבי ראש, טמטום תהליכי המחשבה, ובלבול שכלי; בעור והקבוצה השניה כוללת זיעה, רעידה, רגשי פחד וכו'. שתי הקבוצות הללו נראות לעתים במצב מחסור בסוכר בעקבות אכילה7 ,8 .

הרי כאן מצב הדומה לקורדייקוס גם מבחינת האיטיולוגיה וגם מבחינת הסימפטומים הכוללים בלבול שכלי.

מעניין שהטיפול המומלץ למצב זה הוא תזונה עשירה בחלבונים בצירוף מעט פחממנים – זהה לטיפול המומלץ בגמרא לקורדייקוס. 9a 8a

 

1 .גיטין ריש פ"ז

2 .גיטין שם (דף ס"ז)

3 .תרומות א,א

4 .המפרשים חלוקים בפירוש הירושלמי. כאן הבאתיהו לפי פירוש הגר"א. אבל לדעת כולם מדובר באיש מבולבל.

5 .נראה שבתנאי ימי התלמוד הדרך הנפוצה של קליטת יתר מהירה של גלוקוזה היתה שתיית מיץ פירות, דבש, בכמות  גדולה, גורם להקאה ("דבש מצאת אכול דייך, פן תשבענו והקאתו" (משלי כ"ה ט"ז), אך אכילת פירות מתוקים מהווה תהליך הרבה יותר איטי. ובין הפירות המתוקים, הענבים היו היחידים שסחיטתם היתה מקובלת בין הצבור ("דבר תורה אינו חייב אלא על דריסת זיתים וענבים בלבד", שבת קמה, ועיין בסוגיא ושם).

6 .368-9 .pp ;(1923) J. Preuss, Biblisch – Talmudische Medizin, Karger, Berlin

7 .25:719 M.A. Permutt, "Postprandial Hypoglycemia,"lDiabetes (1976)

8 . P.S. Rotwein et al., "Diagnosis and Management of Hypoglycemic Disorders in Adults", in: SPecial Topics In Endocrinologv and M.P. Cohen & P.P. Foa, eds., Liss, NY ,3:87-115 Metabolism 111 .a .(1982)

9 . ,., McGraw-Hill ,Harrison's Principles of internal Medicine 10th Ed687 .ff. a. P 682~.p ;(1983) NY

10 .כנראה קיימים חלוקי דעות לגבי תדירות התופעה. לפי (8 ) היא נפוצה גם בלי גורמים מיוחדים, כעוד לפי (9 ) היא נדירה אלא כתוצאה של נתוח בכלי העיכול. ידידי הדגול, פרופ' אברהם ס' אברהם נ"י הציע שמאחר וכנראה היין בזמנם היה הרבה יותר מרוכז, ייתכן ותופעות כאלה גם הן היו יותר נפוצות.

 

powered by Advanced iFrame free. Get the Pro version on CodeCanyon.