נגישות

מכון שלזינגר לחקר הרפואה על פי ההלכה

ברכת מנכ"ל המרכז הרפואי שערי צדק

הלוי, יונתן. "ברכת מנכ"ל המרכז הרפואי שערי צדק" ספר הכינוס הבינלאומי הראשון לרפואה, אתיקה והלכה (תשנ"ג-1993), עמ' 20.

ברכת מנכ"ל המרכז הרפואי שערי צדק

פרופ' יונתן הלוי

מנכ"ל המרכז הרפואי שערי צדק

ברכת מנכ"ל המרכז הרפואי שערי צדק

כבוד השופט מנחם אלון, עו"ד חיים קהן וחברי נשיאות נכבדים. אני משמש בבית החולים הזה בשני תפקידים, כמנכ"ל בית החולים וכמנהל אחת המחלקות הפנימיות בבית החולים. אין צורך להרחיב את הדיבור על חשיבות הכנס שילבן בעיות אתיות. אך אני רוצה לשתף אתכם במשך שתים או שלוש דקות בבעיות האתיות שהזדמן לי לעמוד מולן מאז יום חמישי האחרון, במשך שלושת הימים האחרונים.

כמנהל בית החולים הייתי צריך לקבל החלטה אם לחתום או לא לחתום על אישור שימוש בתרופה ששוויה כ50,000 שקל. התרופה נועדה לעזור לחולה יחיד, שבוודאי זקוק לה ואשר הספרות הרפואית מדברת על כך שישנו סיכוי מסויים, כ- 20%, שמצב בריאותו יוטב בעקבות השימוש בתרופה הזו. אנו נתקלים כאן בבעיה אתית של קדימויות בהקצאת משאבים ברפואה, כאשר אנחנו, מנהלי בתי החולים, עומדים למעשה בחזית בהחלטה הזאת.

על פי הבדיחה האומרת שכל רופא צריך ללכת היום עם עורך דין צמוד, אנחנו מרגישים בימים אלה שכל רופא או לפחות מנהל בית חולים שאמור לקבל החלטות כבדות מסוג זה, צריך ללכת עם אתיקן צמוד. לכן, ללא ספק, אני הראשון לברך על התכנסות אנשי מקצוע שעוסקים במחקר לעומק, הן מהצד ההלכתי יהודי והן מהצד הרפואי.

כמנהל מחלקה פנימית הייתי צריך להתמודד בימים האחרונים עם בעיה של חולה שנתגלה בגופו נשאות לוירוס האיידס. החולה סרב בכל תוקף שנספר על כך לאשתו. לספר או לא לספר?

חולה בן 68 שמחלת הכבד שלו הגיעה לשלב שבו צריך היה להחליט על השתלת כבד, כן או לא. לפי הספרות היבשה זהו גיל שהוא מעבר לאפשרויות להשתלת כבד. אבל פורסמו בעולם מקרים רבים למדי של הצלחה בהשתלת כבד גם בגיל הזה. האם יש לנו זכות למנוע את הטיפול הזה? האם לספר לחולה את הנתונים כולם? האם להמליץ לו להתאמץ כדי לעבור את השתלת הכבד? האם יש לנו זכות מבחינת הקצאת משאבים לעשות זאת?

בעיה נוספת שבה התמודדתי כרופא פנימי ולאו דווקא כמנהל בית החולים ממש בימים האחרונים: חולה אושפז ממושכות במחלקה לבירור כאב בטן. הגענו למסקנה על דרך השלילה שבעיתו פסיכיאטרית, אבל הוא מסרב לקבל את האבחנה. מסרב לראות פסיכיאטר. מאשים אותנו. גם פה יש בעיה אתית; האם אנחנו יכולים לחייב אותו לראות פסיכיאטר בשעה שאנו מאמינים, באמונה של רופא, שהחולה יכול להפיק תועלת רבה מפגישה כזו?

אלה דוגמאות על קצה המזלג, פרי 72 השעות האחרונות, של בעיות אשר הרפואה המודרנית גלגלה לידינו. מבלי שאתיקנים, אנשי הלכה, אנשי מוסר ורופאים שמתעמקים בנושא יתנו את דעתם עליה, פשוט לא נוכל לתפקד בחיי היום יום של בית החולים.

על רקע זה אני גאה לעמוד בראש המרכז הרפואי שערי צדק. אני מעריך שגם האורחים מרחבי העולם שהתכנסו כאן הערב ועוסקים בתחום הזה איש איש בארצו ובמקומו, יסכימו כולם שאחד מבתי היוצר הבולטים בעולם למחקר בתחום האתיקה הרפואית הוא הבית שבו אתם יושבים כרגע, באמצעות מכון שלזינגר לחקר הרפואה על פי התורה והפרסומים המגוונים שיוצאים ממנו. אני חושב שבאולם הזה יושבים כרגע הדמויות הבולטות ביותר בעולם בחקר האתיקה הרפואית, בעיקר ככל שהיא נוגעת ל- Ethics Medical Jewish, לאתיקה רפואית יהודית. משום כך אני גאה לעמוד בראש מוסד אשר חבר יחד עם בית הספר לרפואה על שם אלברט איינשטיין בניו יורק ומכון שלזינגר שליד שערי צדק, על מנת ליזום את הכנס הזה אשר במהלכו ילובנו לא מעט מהבעיות הספציפיות אשר נתקלתי בהן באקראי בימים האחרונים, ואשר הבאתי בפניכם בדקות האחרונות.

ברצוני לברך את כל מי שעסק במשך חודשים ארוכים בעמל רב באירגון הכנס הזה ובראש ובראשונה את פרופ' דב היימן אשר הגיע אלינו לפני עשרים שנה כעולה חדש אשר יצא לפנסיה בניו יורק, ומאז משרת באמונה רבה את שערי צדק גם כרופא עור מן הבולטים בעולם וכמיסד דיסציפלינה בתחום רפואת העור – הדרמופתולוגיה, וגם כתלמיד חכם וחוקר בתחום האתיקה הרפואית. פרופ' היימן עמד בראש הוועדה המדעית של הכנס. אני רוצה לברך את הרב ד"ר מרדכי הלפרין אשר במשך כל השנה תורם רבות בתחום המחקר במכון שלזינגר, אבל בארגון הכנס מילא תפקיד מרכזי ביותר. קצרה היריעה מלפרט את שמות כל האנשים האחרים. משום כך בחרתי בשני אלה אשר עמדו בראש פעילות הוועדה המארגנת.

ואחרון אחרון עו"ד חיים קהן. כאיש ציבור אשר בהתנדבות מקדיש מזמנו גם כחבר חבר הנאמנים של המוסד, גם כחבר ועד הפועל המצומצם של שערי צדק וגם לקח על עצמו לשאת בייזום ובביצוע של הכנס הזה.

ואחרון אחרון חביב, הגוף המממן שממן חלק גדול מהפעולות שנעשות פה במוסד הזה ואשר אינן כרוכות בטיפול ישיר בחולים. ברוך ה', אחד מהדברים שעליהם אנחנו גאים, הוא שמבחינת הטיפול בחולים אנחנו פחות או יותר יכולים לשאת את עצמנו מבחינה כספית. אבל כל פעולת פיתוח שנעשית במוסד הזה, כל בניית מחלקה חדשה, בין השאר בניית האודיטוריום הזה, כולם נעשים בתמיכות אגודות הידידים שלנו ברחבי העולם. בראש אגודת הידידים האמריקאית אשר מממנת את הכנס הזה עומד מר מוריס טלנסקי שיושב פה עמנו על הבמה. כולם יבואו על הברכה ואני מאחל לכולנו כנס פורה לרווחת החולים.

powered by Advanced iFrame free. Get the Pro version on CodeCanyon.