נגישות

מכון שלזינגר לחקר הרפואה על פי ההלכה

היבטים רפואיים (רפואת שיניים)

טל, מיכאל. "היבטים רפואיים (רפואת שיניים)" ספר הכינוס הבינלאומי הראשון לרפואה, אתיקה והלכה (תשנ"ג-1993), עמ' 231-235.

היבטים רפואיים

ד"ר מיכאל טל

הפקולטות לרפואת שיניים ורפואה, האוניברסיטה העברית והדסה, ירושלים

היבטים רפואיים

א. שתלים ברפואת שיניים:

ב . טיפול אורתודונטי:

ג . אסתטיקה ברפואת שיניים:

ד . טיפול שיניים בשבת:

א . חבלה בשיניים קדמיות:

כאשר שן קדמית נעקרת ממקומה בשלמות (Avulsion) עקב מכה (בדרך כלל אצל ילדים) חשוב למצוא אותה לשוטפה בתמיסת מים פיסיולוגית (אם אין אפשרי גם במי ברז) ולהכניסה מיד למקומה ע"י דחיפה קלה, בעמדה דומה לשן הסמוכה. לאחר מכן במרפאת השיניים הרופא ייקבע אותה לשיניים הסמוכות באמצעות חומר מרוכב כדי למנוע את תזוזת השן וכדי שהשן תיקלט בעצם. כן יש לתת כיסוי אנטיביוטי למשך כשבוע.

במידה ולא ניתן להחזיר את השן למקומה מיד, יש להכניס את השן לכלי עם חלב או לשמור את השן בפה בנוזלי הפה (רוק) ולמהר למרפאת השיניים, שם הרופא יחזיר את השן למקומה תוך קיבוע.

הזמן העובר מעת החבלה ועד ההחזרה הוא הגורם העיקרי בפרוגנוזה של השן שנעקרה. ככל שהזמן קצר יותר סיכויי ההצלחה טובים יותר. עד שעתיים רואים הצלחה ומעבר לכך הסיכוי להקלטות יורד בתלילות. לא ידוע על מחקר אשר בדק את אחוז ההצלחה כפונקציה של הזמן העובר מהחבלה ועד ההחזרה למקומה.

ב . טיפול בדלקת=אבצס.

כל דלקת אשר מקורה בשן או ברקמות התומכות בשן (Periodontium) אשר באה לידי ביטוי בנפיחות או בחום מהווה סכנה. עיקר הסכנה הוא בהתפשטות הזיהום לחללים הקשורים אנטומית לחלל הפה, כגון לחלל ה- Cavernus Sinus בתוך הגולגולת או לחללים בבית החזה. כן ישנה סכנה של התפשטות הזיהום לחללי הצואר ובית החזה, דבר שיכול לגרום למצוקה נשמתית.

ג . טיפול בכאב חריף שמקורו במוך השן:

דלקת מקומית בחלל מוך השן (Pulpitis) דלקת העצב המתרחשת בחלל סגור גורמת לכאבים עזים ובלתי נסבלים. בדרך כלל פרט לסבל הנוראי אין סכנה של התפשטות הזיהום. לכאב עז שכזה יכולה להיות השפעה על מערכות אחרות בגוף. לדוגמא: מתרפא החולה במחלת לב, סכרת, כליות, כבד, או מטופל טיפול תרופתי נפשי, דלקת מוך השן מהווה לחץ (Stress) ויכולה להחמיר את מצבו הבריאותי ולגרום אולי לתוצאות הרות גורל. ניתן להזכיר במאמר מוסגר כי לעתים הסימן הראשון להתקף לב הוא כאב חד בעצם הלסת ויש לעשות אבחנה מבדלת.

השאלה מה עושים במקרים אלה בשבת? למרות שאין סכנת חיים ממחלת השן עצמה יש לקחת בחשבון כי המתרפא שלפנינו יכול להיות מתרפא עם מחלה סיסטמית כמו אחת מאלו שנמנו לעיל וכאב השיניים עלול להחמיר את מצבו.

powered by Advanced iFrame free. Get the Pro version on CodeCanyon.