נגישות

מכון שלזינגר לחקר הרפואה על פי ההלכה

רקע רפואי והיבטים הלכתיים סביב המוות

שטיינברג, אברהם. "רקע רפואי והיבטים הלכתיים סביב המוות" ספר הכינוס הבינלאומי הראשון לרפואה, אתיקה והלכה (תשנ"ג-1993), עמ' 275-289.

רקע רפואי והיבטים הלכתיים סביב המוות

פרופ' אברהם שטיינברג

מחלקת ילדים, המרכז הרפואי שערי-צדק ראש המגמה לאתיקה רפואית

החולה הסופני

ראשי פרקים:

א. חריפות הבעיה בימינו

ב. נתונים עובדתיים

1. מקומו של החולה הסופני

2. טיפול בכאב

3. החייאה

4. "צמח"

ג. עקרונות אתיים כלליים

1. ערך החיים

2. אוטונומיה ופטרנליזם

3. עקרון ההלכה

4. סופניות מהי?

5. טיפול "עקר"

6. איכות החיים

7. הזכות למות בכבוד

ד. עקרונות מעשיים

1. החולה

2. הטיפול

3. מקבלי ההחלטה

א) בני משפחה

ב) בתי המשפט

ג) ועדות אתיות

ה. עקרונות הלכתיים

ו. מושגים הלכתיים

2. ערך החיים

3. בעלות האדם על גופו

4. תפקיד הרופא ונאמנותו

5. היחס לסבל

6. האופציות הטיפוליות

7. שיכוך כאבים

8. שיקולי איכות חיים

9. נתוחים משפטיים

ז. המדרון החלקלק

אני מסיים במה שאני חושב שהוא איזשהו מסר מהתפתחות היסטורית קצרה שקרתה לנגד עינינו, המצב שאני קורא לו המדרון החלקלק, לראשונה ב- 1976 במשפטה הראשון של קרן קווילן עלתה השאלה המשפטית בארצות הברית האם מותר לנתק חולה בחוסר הכרה ממושך ממכשיר ההנשמה, מתוך מטרה ותקווה שהחולה הזו תמות עם ניתוקה מהמכשיר.

בתי המשפט בארצות הברית בכל מיני ערכאות הכריעו שמותר לעשות את זה ומאז מותר בארצות הברית באופן חוקי לנתק חולה ממכשיר הנשמה ולא רק להימנע מלחבר אותו למכשיר הנשמה.

מספר שנים לאחר מכן הוגשו בקשות בארה"ב להפסיק מזון ונוזלים מחולים סופניים על מנת להביא למותם של אנשים שהם במצב צמחי, שלא זקוקים למכשיר הנשמה ובעצם הדרך היחידה שהם ימותו היא על ידי הרעבתם למוות. בשנת 1983 נפסק בארה"ב שהדבר הזה מותר.

בהולנד הלכו צעד "קדימה" וקבעו כבר ב1980, שאם אדם מבקש באופן קומפטנטי, כשהוא בר כושר שיפוט, שהרופא יהרוג אותו, מותר לרופא להרוג אותו, כלומר להזריק לו חומר שיהרוג אותו בו במקום. המצב הזה הוא בלתי חוקי אך מקובל.

והנה באותה שנה כבר התחיל מדרון חלקלק נוסף בהולנד ומהמתת חסד וולונטרית הם עברו להמתת חסד חצי וולונטרית שהיא בעצם בלתי וולונטרית, כלומר, הם גם הורגים בפועל יילודים פגומים כאשר ההורים הם המסכימים הוולונטריים כביכול, הם גם הוסיפו חולים במצב של תרדמת ממושכת ורק לאחרונה הוסיפו גם חולים דמנטיים כמו חולי אלצהיימר שמותר להרוג אותם באופן מעשי.

המספרים הרשמיים לפני מספר שנים בהולנד היו של כ- 3,000 אנשים מומתים בשנה בהמתת חסד פעילה. אלו מספרים מדווחים ורשמיים, סביר מאוד להניח שהמספרים הם הרבה יותר גדולים.

הנני סבור, איפוא, שאסור לנו כמדינה יהודית ודמוקרטית להגיע למצב הזה. המצב הזה מתחיל עם מערכת ערכים שהיא אינה יהודית, והיא מובילה למצב הזה.

 

* נכון לשנת 1993

powered by Advanced iFrame free. Get the Pro version on CodeCanyon.