טיפול ברואקוטאן בהתווייה של מניעת הריון
שלום וברכה, אשה המטופלת ברואקוטאן (Isotretinoin ) עומדת להנשא בעוד כששה שבועות. לדברי רופא העור רצוי להמשיך את הטיפול לפחות עוד כחודש. במהלך הטיפול וסמוך
יש לנו ויכוח חברים בכולל. חברי טוען שאם רב חשוב שבעיני רבים הוא מגדולי פוסקי הדור פסק שמחוייבים הציבור לעשות פעולה רפואית מסויימת אז זה מחייב כפסק הלכתי היות והוא מן הסתם גבה עדויות שהביאו אותו למסקנה זו וידיעתו ההלכתית בגביית עדות כרב המסוגל להתיר עגונות מחייבת את כל מי שאיננו ברמה הזאת של פסיקה. ואני טוען שבעניני רפואה אי אפשר לחייב אדם מבחינה הלכתית לא משנה מהי גדולתו בתורה, ושאם הוא הגיע למסקנתו הפרטית על פי המחקר שהוא עשה באיסוף מידע רפואי המספק אותו איננו כפוף לפסק של אותו רב.
מקור: מטה אפרים, או"ח, תריח, טז, הובא נשמת אברהם ח"א [או"ח] שכח, ט); הגרשז"א במאמרו: בירורים וספקות בענין פיקוח נפש דוחה שבת, מוריה, ג, ג-ד (תשל"א), י-לו, לפני אות א; תורה שבעל פה יד (מוסד הרב קוק, תשל"ב) יז-מה; מנחת שלמה, ס' ז, עמ' לח.
זכר לדבר מצינו בנדרים מט, ב, ותמיד כז, ב, "כל מידעם לא תפלוט קמיה רבך לבר מן קרא ודייסא שהן דומין לפתילתא של אבר ואפילו קמי שבור מלכא פלוט."
מצד שני בדברים שאין בהם פיקוח נפש הדין שונה.
בשאלתך לא פירטת את תנאי השאלה. "פעולה רפואית מסויימת" היא מושג כללי שלא ניתן לדעת להיכן לשייכו – לדיני פיקוח נפש, או לכללי כבוד רבו.
שלום וברכה, אשה המטופלת ברואקוטאן (Isotretinoin ) עומדת להנשא בעוד כששה שבועות. לדברי רופא העור רצוי להמשיך את הטיפול לפחות עוד כחודש. במהלך הטיפול וסמוך
שלום רב בתחילת נישואי לא קיימתי את מצוות "שבעה נקיים" (אך טבלתי), וניכנסתי להריון, אך עברתי הפלה טבעית בשבוע השביעי. לאחר ההפלה קיבלתי על עצמי
לכבוד הרב. רציתי לשאול בנושא של ניתוח ליזר להסרת משקפיים. ידוע שיש בזה סיכונים (אני לא יודע בדיוק מהם אך הבנתי שהם מאוד נדירים). האם
שלום רב, שמי א ואני מטפלת בתחום הרפואה הטבעית אחד מדרכי הטיפול שלי היא באמצעות צמחי מרפא, אותם אני משרה באלכוהול או בשמן זית, כאשר