נגישות

מכון שלזינגר לחקר הרפואה על פי ההלכה

אישות ומניעת הריון לאחר לידה

[DISPLAY_ULTIMATE_SOCIAL_ICONS]

23 באוקטובר 2018

הרב המשיב: הרב ד"ר מרדכי הלפרין

שאלה:

אני חודש אחרי לידה, וכבר עשיתי הפסק טהרה. ברצוני לטבול, אך איני מעוניינת לקיים יחסי אישות עד לביקורת אצל הרופא שתהיה רק בעוד שבועיים, ובנוסף אני מעוניינת להשתמש באמצעי מניעה (אותם אקבל רק אחרי התור לרופא בעוד שבועיים) מדובר בלידה שניה ואני לא מניקה.

להלן שאלותי:

1. שמעתי כי אסור לטבול ללא קיום יחסים בליל הטבילה. האם יש אמת באמירה זו? או שאני יכולה לטבול על אף שאין בכוונתי להיות עם בעלי עד אחרי הביקורת בעוד שבועיים?

2. האם קיימות גלולות מסויימות שהסיכויי לדימומים בהם קטן יותר מאשר בגלולות אחרות? אם כן, איזה גלולות? האם הסיכוי לדימומים והכתמות גדול יותר בגלולות או בהתקן? (עד ללידה זו לא השתמשתי כלל באמצעי מניעה ואיני יודעת איך גופי מגיב להם).3. רב התיר לי להשתמש בגלולות. האם היתר זה תקף גם לגבי התקן? (שמעתי שיש התקן מיוחד שאין איתו בעיות של דימומים. נקרא גינהפיקס או משהו כזה) בתודה מראש, וחג שמח.

תשובה:

1. הדיון בשאלת הטבילה בזמן איסור רפואי על קיום יחסים נדון בפוסקים, וסיכומם מובא בנשמת אברהם כרך ב' חלק יורה דעה, סי' קצז סק א.

"(א) מצוה לטבול בזמנה. כותב הגר"ש קלוגר 1: מי שאסרו לו הרופאים שלא יזקק לאשתו כי יזיק לו, אם מותרת לטבול ואם חייבת לטבול בשביל שאר קריבות ואם תברך. הנה הדין כך דאם טובלת ומכוונת לשם טבילת נדה ודאי תברך וכו', מיהו להיות חייבת לטבול בשביל זה דשייך בשאר קריבות ודאי אינו החיוב של האשה הוי רק אם הבעל יכול ליתן לה חיוב שלו, אז היא משועבדת לטבול ולעשות לו את שלו, אבל אם הוא אינו יכול ליתן לה שלו, בשביל שאר קריבות אינה משועבדת לו לעשות אם עיקר המניעה ממנו וכו'. ובפרט דנראה דיותר טוב שלא תטבול אם יש אחר שישמשנו, דאם תטבול אולי לא יוכל לעמוד בנפשו ויזדקק לה ובנפשו הוא, לכך הוי זה בכלל שמירת נפשו שלא יבוא לידי חשש סכנה, עכ"ל. ולפי דבריו נראה שכ"ש אם היא אינה יכולה להזדקק לו מסיבה רפואית כפי שהובא לעיל בסי' קצה ס"ק ו שאז החשש עוד יותר גדול שלא יוכל לעמוד בנפשו. אך כותב השו"ת שבט הלוי 2: האם אינה יכולה להזקק לבעלה ע"י איזה סיבה, מ"מ נראה דמצוה לטבול משום שאר קריבות וכו', ונראה דמשועבדת לבעלה גם בלי תשמיש ממש, והגאון מהרש"ק כתב דהוא רק רשות וצ"ע, עכ"ל. וכתב לי מו"ר הגרי"י נויבירט שליט"א: מובא בסוסי' קפד בבה"ט וסי' קצז בט"ז ס"ק ג דבכל גווני תטבול גם אם לא תשמש, עכ"ל. ועיין גם בערוה"ש 3. ומובא בספר עת ללדת 4 בשם הגרי"ש אלישיב שליט"א והגר"ש ואזנר שליט"א דרק באופן שברור לו שלא יבוא לידי איסור הוצאת שכבת זרע לבטלה ח"ו יש להתיר לטבול בשאר קריבות, אבל בלא"ה לא.

וכתב לי הגרש"ז אויערבאך שליט"א: אם זה לזמן ארוך, מוטב שתטבול כי יש שחוששים באופן כזה לאיסור יחוד, עיין במהרש"ם ח"ב סי' קעח, עכ"ל. וז"ל המהרש"ם: הנה לענ"ד הדבר פשוט שאסור לבעלה להתייחד עמה (אשה בריאה שמסרבת לטבול) שהרי מבואר בתשובות ושב הכהן ביש לה פצעים דאף דאפשר שתתרפא, אפילו הכי אסורים ביחוד וגם ראיה מכתובות סג ע"ב בהא דמורדת פוחתין מכתובתה אפילו היא נדה, משום דגבי נדה שאינה מורדת יש לו פת בסלו אחרי ימי נדתה משא"כ במורדת, והרי אפשר שתחזור בה ואפ"ה מקרי אין לו פת בסלו, ועתוס' יומא יח ע"ב ובהגהות הב"ח, וה"נ דוקא בנדה התירה התורה היחוד וכ"ש התוס' בסנהדרין לז ע"א, משום שנדה סופה להטהר והיינו משום דמקרי יש לו פת בסלו, אבל במורדת דאין לו פת בסלו אע"ג דאפשר שתחזור בה ותטבול, מ"מ מקרי אין לו פת בסלו ואסור להתייחד עמה אלא בעדים עכ"ל. ועיין בספר דבר הלכה 5.

1) קנאת סופרים בקונטרס והשמטות לספרו שיירי טהרה סי' קצט, סי' סד.

2) יו"ד סי' קא.

3) סי קפד סע' מג.

4) סוף קונטרס הערות עמ' נו.

5) על הל' איסור יחוד בשו"ת בסוף הספר סי' ז. "

ובקישור הבא:

https://www.medethics.org.il/articles/NA/NishmatAvraham.YD.197.asp

הלכה למעשה בדרך כלל עדיף כן לטבול למרות ההימנעות הזמנית.

2. ההבדלים בין הסיכון לדימומים בעת השימוש בגלולות משתנה מאשה לאשה, ולכן קשה לתת המלצה לגלולה מסוימת.

כבר ראיתי נשים שמדממות יותר עם גלולה אחת וחברותיה דווקא עם הגלולה האחרת.

3. לגבי התקן כיום, מסיבות רפואיות יש נטיה רפואית חזקה להשתמש יותר בהתקנים ולכן לדעת הגרש"ז אויערבאך זצ"ל מי שהותרה לה השימוש בגלולה רשאית להשתמש גם בהתקן.

4. התקן גינפיקס (GyneFix) אכן הוא ההתקן הגורם פחות לדימומים.

אבל רק מיעוט מרופאי הנשים עברו את ההכשרה המיוחדת הנדרשת להתקנתו.

פרטים נוספים על התקן זה תוכלי לקבל אצל דר' אורי לוי טל 04-675-0856

[print_link]

שאלות נוספות