נגישות

מכון שלזינגר לחקר הרפואה על פי ההלכה

אמירת האמת לחולה פסיכיאטרי

[DISPLAY_ULTIMATE_SOCIAL_ICONS]

23 באוקטובר 2018

הרב המשיב: הרב ד"ר מרדכי הלפרין

שאלה:

נערה צעירה נכנסה למשבר נפשי סמוך לנישואיה: פסיכוזה, הערכה עצמית נמוכה מאוד או גבוהה מאוד, מצבי בלבול ואי יכולת ריכוז פוקדים אותה מדי שבוע. בשעה שאינה בהתקף היא מתפקדת כרגיל. אין היא מודעת להיקף המלא של מצבה, אף שהיא חשה ש"יש לה בעייה", שכן מעת לעת היא נוטה להתפרצויות, כעסים, אי רציונליות או הוצאות כספיות מופרזות. הנערה הוהגשה עם פסיכיאטר שהחל לתת לה כדורים הולמים אך טרם יידע אותה על מלוא ההיקף של מצבה. הנערה משתפת פעולה עם הרופא ונוטלת כל כדור שהוא מצווה עליה. הבעל הצעיר מתלבט בשאלה: האם להעמיד את אשתו הטרייה על חומרת מצבה או שמא עדיף שלא תדע על כך מעבר למה שהיא יודעת מעצמה. הרופא מצידו מתלבט אף הוא בשאלה: האם לגלות לה שהיא מטופלת בתרופות נוגדות פסיכוזה, טיפול שיכול להיות ארוך מאוד, או שמא עדיף לשחק את המשחק שהוא רק "נותן לה רק כמה כדורי הרגעה עד שתירגע ממשבר הנישואין" כפי שאמר לה בהתחלת הטיפול.

בתור מומחים לרפואה והלכה, איך מייעצים לרופא ומשפחתו? האם יש או אין להעמיד את הנערה למצבה? ולמה? איזה ערך קובע?

תשובה:

השאלה אינה הלכתית, אלא רפואית טהורה,

דהיינו: מה מצבה הרפואי המדוייק?

מהם סיכויי השיפור או הריפוי למצבה?

מה תהיה השפעת ההסבר על סיכוי השיפור או הריפוי?

כך שרק מי שיש לו את הנתונים הללו יכול לענות לשאלתך.

[print_link]

שאלות נוספות

הרטבת לילה

בס"ד שלום וברכה, אולי אתם תוכלו לעזור לי , או לפחות להפנות אותי לכתובת הנכונה. יש לנו בן בגיל 8.5 שעדיין מרטיב בלילה (אפילו פעמים)

קרא עוד »

בעיה בחיי אישות

ד"ר הלפרין שלום רב, אני מבררת האם ניתן לטפל בצורה העונה לקריטריונים של ההלכה בבעיה קריטית לחיי משפחה יהודית . מדובר באשה חרדית בת 27

קרא עוד »