צום בהריון (הפריה מלאכותית) עם הסטוריה של שמירת הריון והתכווצויות בהתיבשות
שלום רב, אני נמצאת בהריון בחודש רביעי. מדובר בהריון לאחר הפריית מבחנה כאשר להריון קדמה הפלה וכן שני הריונות קודמים בהם הייתי בשמירה עקב צירים
האם מותר לקיים את המצווה (תשמיש) כאשר האישה שוכבת למעלה והגבר למטה?
הגמ' בנדרים דף כ' אומרת :
"רבי אחא ברבי יאשיה אומר: כל הצופה בנשים – סופו בא לידי עבירה, וכל המסתכל בעקבה של אשה [מקום הטינופת] – הויין לו בנים שאינן מהוגנין. אמר רב יוסף: ובאשתו נדה. אמר רבי שמעון בן לקיש: עקבה דקתני – במקום הטנופת, שהוא מכוון כנגד העקב, תניא: (שמות כ) בעבור תהיה יראתו על פניכם – זו בושה, לבלתי תחטאו – מלמד שהבושה מביאה לידי יראת חטא; מיכן אמרו: סימן יפה באדם שהוא ביישן. אחרים אומרים: כל אדם המתבייש לא במהרה הוא חוטא, ומי שאין לו בושת פנים – בידוע שלא עמדו אבותיו על הר סיני. אמר רבי יוחנן בן דהבאי, ד' דברים סחו לי מלאכי השרת: חיגרין מפני מה הויין? מפני שהופכים את שולחנם, אילמים מפני מה הויין? מפני שמנשקים על אותו מקום, חרשים מפני מה הויין? מפני שמספרים בשעת תשמיש, סומין מפני מה הויין? מפני שמסתכלים באותו מקום."
ובהמשך:
"א"ר יוחנן : זו דברי יוחנן בן דהבאי, אבל אמרו חכמים! אין הלכה כיוחנן בן דהבאי, אלא כל מה שאדם רוצה לעשות באשתו עושה; משל לבשר הבא מבית הטבח, רצה לאכלו במלח – אוכלו, צלי – אוכלו, מבושל – אוכלו, שלוק – אוכלו"
בביאור הגמ' מצינו מחלוקת ראשונים. יש מהראשונים שביארו שחכמים מתירים להסתכל בכל מקום וכן לנשק. וכן פוסק הרמ"א באבן העזר סי' כ"ה סעיף ב'.
אבל הראב"ד מפרש שחכמים רק חולקים על בעילה שלא כדרכה [הפיכת שולחן] אבל להסתכל ולנשק בודאי אסור.
וכן פוסק השו"ע באורח חיים סי' ר"מ סעיף ד' שאסור להסתכל ולנשק באותו מקום.
נמצינו למדים שדעת השו"ע לאסור ודעת הרמ"א להקל. להלכה נקטו הפוסקים כדעת הראב"ד להחמיר, שלדעתם גם הרמ"א לא התיר בכל מקום, ו"באותו מקום" אסור. כמו שכתב הגר"א בסק"א, ובפרט שגם הרמ"א באבן העזר בסו"ד "כל המקדש עצמו במותר לו קדוש יאמר לו"
לכן לספרדים שקבלו הוראת מרן השו"ע בודאי שאסור, לאשכנזים ראוי להחמיר בפרט שהגר"א והמשנ"ב דעתם להחמיר.
_______________________________________________________________
הוספת הרב מ. ברנשטיין
מכך שהרמ"א לא חלק על השו"ע בסימן ר"מ סוגיא בדוכתא למדים שכך היא דעתו להלכה. ומדבריו באה"ע כ"ה אין ללמוד שמתיר איסור מפורש כזה. ובפשטות גם לאשכנזים אסור.
שלום רב, אני נמצאת בהריון בחודש רביעי. מדובר בהריון לאחר הפריית מבחנה כאשר להריון קדמה הפלה וכן שני הריונות קודמים בהם הייתי בשמירה עקב צירים
ד"ר הלפרין שלום וברכה,לאחרונה אני מתעניין בחוק החולה הנוטה למות. בחיפוש באינטרנט שמך עלה מספר פעמים כמי שעמד בראש הועדה שבחנה את האפשרות הטכנולוגית והמעשית
בהפריה חוץ גופית, האם יש אפשרות פרקטית רפואית, להשתמש בזרע מהאשה אחרי תשמיש רגיל. (כפי הצעתה של ד"ר קטן באסיא י"ג לגבי בדיקת זרע) או
שלום רב. שמי רעות ואני סטודנטית לסיעוד. לאחרונה נודע לי כי קיימת בעיה בלקיחת דם להורים. ברצוני לשאול : א. האם הדבר נכון ? (הבנתי