תרומת איברים
שלום כבוד הרב. חברתי נהרגה בפיגוע בקרני שומרון לפני מספר שנים, הוריה החליטו לתרום את איבריה. מאז אני לא מפסיקה לחשוב על נושא זה. כשהעלתי
האם יש איסור הנאה ממת וביזיון המת כאשר רוצים להשתמש בזה להשתלת איברים?
מהיכן על פי ההלכה אין/יש איסור?
1. קיים איסור לקחת איברים מחולה שטרם נקבע מותו באופן מוסמך על פי ההלכה. כי אסור להרוג אפילו את מי שנוטה למות, וגם אם מדובר בהריגה לצורך הצלת אחר.
2. להסכים לתרום איברים לאחר המוות שיקבע באופן מוסמך – יש משום מצווה חשובה של הצלת נפשות.
3. מהו המוות שנקבע באופן מוסמך – יש על כך כמה דעות שפירוטן חורג ממסגרת זו. ראה בין היתר:
אסיא נ"ג נ"ד 5-16 (קביעת רגע המוות – סקירת עמדות / פרופ' אברהם שטינברג)
http://www.daat.ac.il/daat/kitveyet/assia/kviat-2.htm
ספר אסיא ו' 27-40 (השתלת לב בישראל – החלטת מועצת הרבנות הראשית מקורות והערות להחלטה / ועדת ההשתלות; הרב מרדכי הלפרין; הסתדרות רפואית "הדסה"; פרופ' חיים סומר; פרופ' אברהם ס. אברהם)
4. כדאי לעיין גם באסופת מאמרים לקראת הכינוס הבינלאומי הראשון לרפואה אתיקה והלכה, בשער השני "השתלת איברים" עמ' 63-173. שם נדון, בין היתר, גם נושא ניוול המת.
(הספר בהוצאת מכון שלזינגר, 1993)
https://www.medethics.org.il/articles/ASSIA/ASSIA6/R0061027.asp
5. ריכוז רחב של מאמרים ופסקים בנוגע לקביעת מוות מופיע גם בספר "קביעת רגע המוות" (מכון שלזינגר, 2006). את הספר ניתן לרכוש באופן מקוון באתר מכון שלזינגר בקישור הבא: https://www.medethics.org.il/siteHeb/PriceList.asp
6. מידע נוסף על תרומת והשתלת איברים ניתן למצוא באתר מכון שלזינגר www.medethics.org.il, תחת הקטגוריה של מאמרים, ושם השתלת איברים.
או בלינק הבא: https://www.medethics.org.il/siteHeb/Articles.asp?page_id=31&keyword=השתלת%20איברים
7. כיום ניתן לסמן על כרטיס ההצטרפות ולהתנות את התרומה באישור של איש דת מטעם המשפחה. במערכת מסודרת אין לחשוש שהאברים ינטלו בניגוד לתנאי החתימה על הכרטיס.
במקומות בהם המערכת אינה מסודרת יש בסיס לחשש.
8. אם החלטת לחתום על כרטיס אדי, מן הראוי שתציין כי בחרת באפשרות של: "בתנאי שאיש דת לפי בחירת המשפחה יאשר את התרומה לאחר מותי". בחירה זו גם מסומנת ב * על כרטיס התורם.
שלום כבוד הרב. חברתי נהרגה בפיגוע בקרני שומרון לפני מספר שנים, הוריה החליטו לתרום את איבריה. מאז אני לא מפסיקה לחשוב על נושא זה. כשהעלתי
שלום, אני שואל עבור ידידה בתת-משקל. האם מותר לה לצום ביום הכיפורים? היא עצמה חוששת לשאול רב כיוון שהיא מניחה מה תהיה תשובתו (לאסור עליה
אנו מתלבטים בבעיה הבאה: נשואים כ8 שנים. בשנתיים הראשונות לנישואינו לא הצלחנו לזכות בהריון, ולאחר טיפול קל תרופתי נקלט ההריון. במהלך הלידה הראשונה אובחן שאשתי
שלום! אני מעוניינת ללמוד רפואה(מתעניינת בעיקר ברפואה עיניים), אך יש הרבה שטוענים שיש בעיה לנשים ללמוד רפואה. רציתי לדעת האם מבחינת ההלכה מותר לבנות ללמוד