נגישות

מכון שלזינגר לחקר הרפואה על פי ההלכה

ברית מילה ומשמעותה הרוחנית

[DISPLAY_ULTIMATE_SOCIAL_ICONS]

23 באוקטובר 2018

הרב המשיב: הרב ד"ר מרדכי הלפרין

שאלה:

כבוד הרב,שלום רב בשבוע האחרון זכיתי להתחבט בסוגיא מעניינת ביותר עם אבי בנושא ברית המילה.לאחר לימוד ועיסוק רב בהלכות המילה, הגענו לשאלת ברית המילה כטקס פרוצדורלי.הסוגיא המעניינת שעומדת על הפרק היא, איזו חותמת הכשר נותנת ברית המילה? הלא, אדם הנולד לאם יהודיה-הינו יהודי לכל דבר. אך אם אינו עבר ברית מילה הוא נידון לכרת. והרי אם אדם לא עבר ברית מילה-הרי שאינו חלק מבריתו של אברהם אבינו ולכן אינו יהודי בהגדרתו הלאומית. אנא השב לשאלתי לגבי ההשלכות של ברית מילה על הסטטוס הדתי והן הלאומי על אדם והן את השלכותיה של אי-ביצוע מצוות המילה על אדם שנולד לאם יהודיה. בברכת "ושמתי שמי עליכם,ואני אברככם" ,תודה לך.

תשובה:

דומני שחלק מההגדרות שהעלית אינן נכונות.

ברית המילה לתינוק יהודי, איננה קובעת את היותו יהודי. הוא יהודי גמור החל מרגע לידתו לאמו.

[רק בתהליך של גיור, ברית המילה מהווה חלק מתנאי המעבר אל הלאום היהודי. מה שאין כן במילת תינוק יהודי רגיל]

במילים אחרות, לברית המילה אין השלכות על הסטטוס הלאומי- יהודיגוי, אלא על סטטוס הלכתי של ערלמהול, שיש לו משמעות הלכתית לגבי דינים מסויימים כמו למשל הזכות להשתתף באכילת קרבן פסח.

[print_link]

שאלות נוספות

טבילה בראש השנה

זמן הטבילה שלי הוא יום חמישי 16/9 בראש השנה, רציתי כיצד עלי לנהוג, מתי לעשות את ההכנות הנדרשות,מה מותר ומה אסור?

קרא עוד »

עבודת אחות בשבת

מעיוני בשאלות והתשובות לגבי עבודת האחות בשבת הינכם מפנים את השואלת לעיון ברופא ושבת אך יש לציין כי עבודתו של רופא ואחות אינם אותו דבר.

קרא עוד »