נגישות

מכון שלזינגר לחקר הרפואה על פי ההלכה

גילוי מצב פסיכיאטרי בשידוכין – השלכות רפואיות והלכתיות

[DISPLAY_ULTIMATE_SOCIAL_ICONS]

23 באוקטובר 2018

הרב המשיב: הרב ד"ר מרדכי הלפרין

שאלה:

בס"ד

אחותה של אשתי (בת 21 לערך) אובחנה כסיכוזפרנית פראנואידית היו לה 2-3 התקפים. הראשון בגיל ההתבגרות. ההתקף השני והשלישי ארעו לפני כשנתיים וחצי לערך. כיום היא לוקחת כדורים פסיכיאטריים (איני יודע איזה ומהו המינון) היא מוגדרת כבעלת נכות 100% ומקבלת קיצבה מביטוח לאומי.

לאחרונה היא הכירה מישהו והם החליטו להינשא. על פי מה שידוע לי היא או המשפחה לא גילו לבחור או למשפחתו אודות מחלתה, והם גם אינם חושבים לעשות כך.

המשפחה של אישתי רואה בסכיזופרניה הפרעה קלה ללא משמעות רפואית ומתייחסים עליה כבריאה לחלוטין למרות (שבעיני) יש לה הפרעות בתפקוד ורדידות רגשית.

שאלתי:

1. רפואית: מהי מידת הסיכון להתקפים נוספים של המחלה (בהנחה שהיא תמשיך לקחת את הכדורים כסדרם) האם מצבים של מתח או התרגשות עלולים לגרום להתפרצות חוזרת או אולי דווקא חיי נישואים מורידים את שכיחות ההתפרצויות.

2. האם קיימות השלכות של המחלה על מצבים נשיים כגון הריון (אני מבין שאין היא יכולה לקחת כדורים להסדרת ווסת לפני החתונה בגלל הכדורים הפסיכיאטרים שהיא לוקחת. האם גובר הסיכון להתפרצות המחלה למצב גלוי (התקף)

3. הלכתית: מה משמעות אי גילוי שכזה על מעמד הנישואין – האם הם יוגדרו כמקח טעות כאשר יוודע לבעל

4. מה מידת החיוב שלנו לגלות לבחור ולמשפחתו. מבחינת המצב המשפחתי אם נעלה את הדבר יכול הדבר להוביל עד לכדי ניתוק יחסים ומעבר לכך. (כרגע אנו אפילו לא מכירים את הבחור או משפחתו, כאשר נכיר אותו סביר להניח שזה יהיה סמוך לחתונה) שיקול נוסף שצריך להוסיף הוא ההשפעה שתיהיה לגילוי ולתוצאותיו (אני מניח של ביטול האירוסין) על הבחורה. (חשש להתקף נוסף.

אמנם איני יודע אם שכנים יודעים בבירור על המחלה אך יש להניח שבירור יסודי על הבחורה היה מעלה לכל הפחות "שמשהו איתה לא כל כך בסדר" (במשך ההתקפים היא אושפזה לתקופות של למעלה מחצי שנה במחלקה סגורה)

אלו השאלות שכרגע עולות על דעתי, אם כי אשמח להתייחסויות נוספות ולהפניות למקורות הלכתיים ורפואיים (בעברית בבקשה)

תודה מקרב לב

תשובה:

א. את השאלות הרפואיות יש להפנות לרופא פסיכיאטר מומחה.

ב. לגבי הגילוי לבן הזוג:

על עצם קיומה של בעיה נפשית פסיכוטית חייבים לדווח לבן זוג אופציונאלי, אך אין חובה לפרט את כל הפרטים.

כדי למנוע מצב שעצם הדיווח הזה יבריח בני זוג מתאימים, הדרך הטובה ביותר היא להתייעץ עם רב פוסק המכיר באופן אישי את הנוגעים בדבר.

עצה של רב מנוסה, איך לומר, מה לומר ומתי לומר, יכולה להיות קריטית ולאפשר הקמת בית בישראל.

[print_link]

שאלות נוספות

יחפן

שלום עליכם! אני נוטה ללכת בלי נעליים וברצוני לדעת אם יש בכך איזו שהיא סטייה. יש הנוטים לרמוז על דליפות של כוח מהרגליים, ומה אם

קרא עוד »