נגישות

מכון שלזינגר לחקר הרפואה על פי ההלכה

גישות הרפואה וההלכה להוצאת זרע לבטלה

[DISPLAY_ULTIMATE_SOCIAL_ICONS]

23 באוקטובר 2018

הרב המשיב: הרב ד"ר מרדכי הלפרין

שאלה:

בס"ד

שלום רב ברצוני לשאול שאלה רפואית. ידוע בתורתנו הקדושה שאין להוציא זרע לבטלה מסיבות רוחניות.ובנוסף שאנרגית החיים מתבזבזת והזקנה קופצת על האדם. ומנגד יש רופאים שלטענתם יש חשיבות גדולה בפורקן מסוג זה מאחר שגורם להתחדשות של תהליכים כימים בגוף ושחרור לחצים נפשיים. אני יודע שיש ללכת לפי תורתנו הקדושה אך אשמח להבין את ההיתיחסות הרפואית לנושא זה המון תודה.

תשובה:

מבחינה רפואית אין שום סיבה מוכחת המחייבת השחתת זרע.

אמנם נכון שזרע הנמצא אגור בדרכי הזרע זמן ממושך פחות פורה מזרע טרי, אך המנגנון הטבעי של פליטה לילית ("קרי לילה") עונה על הצורך הרפואי.

על עצם איסור השחתת זרע כדאי להכיר את הנתונים הבאים:

א. איסור השחתת זרע מוגדר בשלחן ערוך (אבן העזר, סימן כג) כעוון חמור מכל עבירות שבתורה. בכל זאת קיימת מחלוקת ראשונים בשאלה האם האיסור הוא מן התורה או מדרבנן (שו"ת תורת חסד, ח"ב, מג. ראה עוד אנציקלופדיה תלמודית ערך "השחתת זרע").

ב. שלא במקרה, יש גם השלכות רגשיות רבות לאיסור השחתת זרע, כמו גם להלכות אחרות הקשורות בהתנהגויות סוטות היכולות להשפיע על המשכיות המין האנושי. לדוגמא: ראה ספר החינוך, מצוה רט, משרשי המצוה.

ג. גם בעלי תורת הנסתר עסקו בנושא בהרחבה (ראה: בית יוסף בבדק הבית, אבן העזר, ריש סי' כה, בשם הזוהר. וראה תורה שלמה (לגר"ר מנחם מנדל כשר), בראשית, לח, י, אות מה בהערות; שערי זהר (לג"ר ראובן מרגליות) על מסכת נדה, דף יג . וע "ע י' תא שמע, הנגלה שבנסתר עמ' 35, "שעניין זה חוזר בזוהר פעמים רבות ומודגש בעיקר בשמות ג ע"ב".), אך טרם הגעתי לידיעת ח"ן.

ד. לנושא הרגיש יש גם השלכות חינוכיות רבות. המחנכים יודעים כי פרק הזמן בחיי הנער המתבגר בו הוא קובע את התייחסותו לנושא, יכול להשפיע על כל מהלך חייו. משום כך פוסקי הדורות, כמו גם פוסקי זמננו, דנו בסוגיא זו בזהירות הראויה לה.

ה. לגופו של דיון, קיימת מחלוקת יסודית בין הראשונים מהו גדר איסור ההשחתה. שיטת בעלי התוספות במסכת סנהדרין (סנהדרין נט, ב, ד"ה והא) היא שאיסור השחתת זרע כלול בהלכות פריה ורביה. בין היתר כי עצם האיסור דוחף ומעודד לקיום מצוות פרו ורבו במסגרת קיום יחסי אישות בהיתר. וכן דעת ר"ת, יבמות יב, ד"ה שלש. לשיטה זו, הוצאת זרע לצורך קיום מצות פרו ורבו, לא תהיה בכלל האיסור.

ו. לעומתם, רבו ראשונים הסוברים שאיסור השחתת זרע איננו חלק ממצות פריה ורביה אלא הוא איסור עצמאי. זו שיטת הרמב"ן, הר"ן והרשב"א, נדה יג, א; תוס', יבמות יב, ד"ה שלש. לשיטתם ניתן לראות את המקור לאיסור בדברי הברייתא (נדה יג, ב) המציינת את איסור הניאוף כמקור לאיסור ההשחתה. ניאוף, כידוע, לא הותר אפילו לצורך פריה ורביה.

ז. העצה היעוצה (למי שאיננו אמור להינשא בזמן הקרוב) היא לשלב יגיעה גופנית יחד עם עמל מתמיד ויגיעה בלימוד תורה.

פתרון ותיק זה הוכיח את עצמו מאז ומעולם.

כמובן שיש להמנע מגירוי עצמי ומצפיה במראות מגרים.

[print_link]

שאלות נוספות

הספר "שומרת אחותי"

בס"ד לכ' הרב ד"ר מרדכי הלפרין שליט"א הנדון: המשך לשיחה במוצש"ק עם ר' 1] מצ"ב כתובת הערך בויקיפדיה על "שומרת אחותי" שדיברנו עליו, ע"מ לחסוך

קרא עוד »

הפסק טהרה

אשה 9 חודשים לאחר לידה שנאסרה בשל כתם דם בודד שראתה ככל הנראה בגלל שילוב של פמולן עם אנטיביוטיקה, ושכחה לעשות הפסק טהרה לאחר השקיעה

קרא עוד »