נגישות

מכון שלזינגר לחקר הרפואה על פי ההלכה

דיסקציות בלימודי פיזיותרפיה לכהן

[DISPLAY_ULTIMATE_SOCIAL_ICONS]

28 בדצמבר 2012

הרב המשיב: אחר

שאלה:

שלום, אני לומד פיזיותרפיה ובמוסד שאני לומד בו מתנים את קבלת התואר בשהות בחדר דיסקציות, 4 מפגשים של 4 שעות לפחות..
אני כהן ואני יודע שיש איסור שהייה ליד מת.
אנא הנחו אותי בדרך לפתרון שיאפשר לי לסיים את התואר.
תודה מראש,מתתיהו.

תשובה:

שלום וברכה,
נחלק את התשובה לשני חלקים:
כדי שתכיר טוב יותר את הנושא ההלכתי מומלץ שתעיין במאמרים הבאים:
1 מאמרו של הרב הלפרין באסיא סט-ע עמ' 59-64 : (IRP) פרוייקט השו"ת והתייחסות לשואל לא מוכר.
2 מאמרו של הרב גורן "האם מותר לכהן ללמוד רפואה" שם עמ' 65-84.
3 מאמרו של הרב לוי יצחק היילפרין "איסור לימוד רפואה לכהנים – שו"ת" שם עמ' 85-105.
4 מאמרו של הרב ברוך ברקוביץ "פתרון הלכתי לכהנים באמצעות חרב כחלל – האמנם?" שם עמ' 106-130.

להלן כמה עקרונות המפורטים בהרחבה במאמרים שצוינו למעלה:
א. ניתוח מתים לצורך לימודי רפואה
. נושא זה נדון באריכות, כיוון שבניתוח כזה עולים מספר נושאים הלכתיים: ניוול המת, הנאה מן המת, חיוב קבורת המת ועוד.
במהלך לימודי רפואה חייב כל סטודנט לעבור קורס מורחב באנטומיה, הכולל ניתוח מתים. במוסדות האקדמיים בישראל, מדובר בגופות מתים (יהודים וגויים) שתרמו את גופם למדע.
למעשה, סטודנטים לרפואה הסתמכו על הפוסקים שהתירו לימודים אלה, על בסיס הצורך בהכשרת רופאים, מצד פיקוח נפש עתידי שיש כאן. ניתן לחלק את שיטות הפוסקים המתירים לשתי שיטות מרכזיות:
– היתר ללמוד בהסתכלות בלבד, ללא נגיעה בגוף המת וללא נתיחה למעשה (שו"ת הר צבי, יו"ד סימן רע"ח; חזון איש, יו"ד, סימן רח אות ז ; חלקת יעקב, יו"ד סימן ק"צ) .
– היתר לבצע גם נתיחה ממש לצורך לימוד, בתנאי שהנתיחה נעשית ללימוד בלבד, שנזהרים בכבוד המת, שכל חלקי הגוף מובאים לקבורה, ושהמת ומשפחתו אינם מקבלים כל תמורה  (שו"ת משפטי עוזיאל א', יו"ד סימן כח; כתבי הרב יחיאל יעקב וינברג, חלק א' סימן כב; הרב שלמה גורן, תורת הרפואה עמ' 214 ואילך).
ב. ניתוח מתים כנ"ל, כאשר הלומד הוא כהן
. מלבד הדיון המובא לעיל, אצל סטודנט כהן עולה שאלה נוספת של איסור להיטמא למתים. מצינו דעות שונות בין האחרונים:
לדעת הרב שלמה גורן, בשעת הדחק ניתן להתיר זאת, בתנאי שבזמן השהיה בחדר דיסקציות, הכהן ישא עליו חפץ מתכת (כגון שרשרת, מפתח או אולר), שנטמא אי פעם למת (למשל חפץ מתכת שהיה בתוך בית בזמן שיש שם מת). היתר זה תקף אף כאשר המת הוא יהודי. הפתרון ההלכתי מבוסס על סוגית "חרב כחלל", וראה הרחבה במקור לקמן.
הרב לוי יצחק היילפרין חולק עליו, לדעתו אין כל היתר לסטודנט כהן לשהות לצורך לימוד בחדר בו יש מת יהודי. במקום צורך גדול יש להתיר לכהן לצורך לימוד לשהות בחדר בו יש מת שאינו-יהודי בלבד, ובתנאי שהלימוד הוא בהסתכלות בלבד, ללא מגע במת או נשיאת המת.
(ראה בהרחבה דיון זה ב: חוברת אסיא סט-ע, עמ' 65 והלאה).
לסיכום

במקרה שלך, שהנך סטודנט כהן, ובמסגרת לימודי פיזיותרפיה קיימת חובת לימוד אנטומיה: אם אפשר ללמוד אנטומיה בדרך שאינה דורשת שהות בחדר דיסקציות, כגון ע"י הדמיה ממוחשבת, זה ודאי עדיף. אם הדרך היחידה האפשרית היא לימוד על גופות בחדר דיסקציות, נראה כי אתה רשאי לסמוך על דעת הרב גורן ולהכנס ללימוד בחדר דיסקציות עם צמיד הלכתי של "חרב הריהו כחלל", כמו שפסק למעשה גם הגר"א שפירא זצ"ל, הרב הראשי לישראל וראש ישיבת מרכז הרב (לד"ר פרץ כהן). למיטב ידיעתי לימודי הפיזיותרפיה אינם מחייבים מגע עם גוף המת או נשיאת איברי המת (בד"כ את הנתיחה עצמה מבצעים סטודנטים לרפואה, וסטודנטים אחרים כגון אלו הלומדים פיזיותרפיה או רוקחות לומדים בעיקר בהסתכלות), ולכן עליך להמנע מנגיעה במת או נשיאת איבריו במסגרת הלימודים.

בברכה,
הרב ד"ר מאיר פרנקל

[print_link]

שאלות נוספות

לימוד רפואה לנשים

בס"ד חשון התשס"ז שלום לכבוד הרב! שאלתי לא קשורה במישרין לנושא של רפוא והלכה, אך אשמח אם הרב ימצא זמן להתפנות אליה. אני בחורה דתית

קרא עוד »

בעיית מיגרנות במחזור

אני מנסה לברר לגבי יום כיפור. אני סובלת ממגרנות קשות מאד בזמן המחזור, שנופל השנה ביום כיפור. אני משערת שהצום יחריף את הבעיה, בנוסף לכאבי

קרא עוד »