הגדרת חולה שאין בו סכנה
לכבוד הרב ד"ר הלפרין שלום וברכה, יש לי שתי שאלות הנוגעות בהגדרת "חולה שאין בו סכנה": 1. האם קשישים בבית אבות סיעודי, שעל פי עדות
לכבוד הרב מרדכי הלפרין שלום וברכה!
בעבר, אם זכור לך, עזרת לי בענין בדיקות D.N.A. לגבי ממזרות.
כעת יש לי שאלה קשה בענין עיגון, שלצורך כך חשוב לי מאד לדעת במדת האפשר הגדרתו של "צמח". האם הוא נחשב כ'חסר דעת', או שמא אין אנו יודעים היטב את מצבו בענין זה.
וכדי שהשאלה תהיה ברורה אתן דוגמא:
בעל שאמר כתבו ותנו גט לאשתי, ונשתטה, אין כותבים גט לאשתו. ונחלקו הראשונים אם הוא פסול דאורייתא או דרבנן [ונפק"מ] אם נעשה ספק שוטה, שלהרמב"ם בכה"ג בדיעבד הגט כשר.
השאלה היא מה הדין אם נעשה "צמח", האם דינו כחסר דעת ואין כותבים כלל, או שמא אין אנו יודעים את מצבו היטב ודינו כספק.
שאלתי רופא, והשיב לי כי לעולם אין אנו יודעים את מחשבותיו, ועובדה היא כי גם אדם "במות קליני" שמצב המום בזה הוא אפס, בכל זאת היו מקרים – אמנם נדירים מאד, שחזר לעצמו וידע לספר מה היה סביבו, א"כ יתכן כי גם "צמח" שיש לו איזה פעילות במוח ג"כ יודע מה קורה סביבו, גם אם הוא מנותק ואינו שומע או רואה, משום שחלקים אלו במוח נפגעו, אך אין זה אומר שהוא 'חסר דעת'.
חשוב לי מאד לשמוע את דעתך, כאדם הבקי ברפואה והלכה.
עוד אוסיף, כי לענ"ד בענין זה יתכן רק 3 דרגות: 1. חי – בר דעת. 2. שוטה, שלא פקע אישותו, אולם יכולתו לפעול בענין מוגבלת. 3. מת – פקע אישותו.
אודה לך מאד אם תוכל לעזור לי בענין.
יישר כח.
ז ל
א. ההבנה של מצבם הנפשי וההכרתי של "צמחים" התקדמה מאד בשנים האחרונות.
בעבר סברו הרופאים כי אדם במצב וגטטיבי (צמח) נמצא בחוסר הכרה מוחלט, אינו קולט דיבורים או מראות, ומוחו לא פועל מעבר לצרכיו הפיזיולוגיים, מעין "הכח הזן" המתואר ברמב"ם בשמנה פרקים. לפי ההבנה הזו – "צמח" גרוע יותר משוטה או מפגר בדרגה החמורה ביותר.
ב. בשנים האחרונות נוסף מידע רפואי ששינה מעט את ההבנה הקודמת. התברר שיש בין ה"צמחים" כאלה שהם שומעים את הנאמר להם, מבינים את הנאמר, ואפילו מסוגלים למלא הנחיות המבקשות מהם לדמיין לעצמם מצבים שונים.
לדוגמא: בקשו מ"צמחים" שהיו בעברם שחקני טניס, לדמיין כאילו הם מבצעים פעולה מסויימת במגרש הטניס. מייד לאחר הבקשה נצפתה עלייה בזרימת הדם בחלק של המוח שמופעל בעת ביצוע פעילות כזו, או דמיון של ביצועה.
ג. הדבר נכון לחלק מאוכלוסיית החולים במצב הוגטטיבי.
ניתן אם כן לסכם, כי חלק מחולים אלו שומעים מבינים ומגיבים, וניתן לקבל מהם תשובת הן ולאו על שאלות ששואלים אותם, בעוד שבחולים אחרים לא נצפתה כל תגובה לדיבור או לראיה, לגביהם אין לנו הוכחה ברורה אם מצבם כפי שחשבו בעבר על כל החולים הוגטטיביים, או שחלקם רק מנותקים מגירויים חיצוניים אך בתוך מוחם מתנהלת פעילות הכרתית ברמה כזו או אחרת.
ד. בדיקות שבוצעו בחולים וגטטיביים נעשו באמצעות מכשירי MRI משוכללים שהדגימו את זרימת הדם המשתנה באזורי מוח שונים. המכשירים הללו אינם זמינים, וגם המומחים לתחום זה, המנוסים בבדיקת פעילות מוחית של חולים וגטטיבים, הם מעטים ולא זמינים.
כך שבדיקה כזו איננה נחשבת כבדיקה זמינה המתחייבת על פי הגאונים והראשונים בתחילת מסכת חולין.
לכבוד הרב ד"ר הלפרין שלום וברכה, יש לי שתי שאלות הנוגעות בהגדרת "חולה שאין בו סכנה": 1. האם קשישים בבית אבות סיעודי, שעל פי עדות
שלום רב,ותודה מראש. אני נשואה אם ל-3 בנים חמודים ויחסית צפופים,(בערך שנה ו10 בין כל אחד). הקטן שלנו עוד מעט בן שנה אבל עם התפתחות
שלום רב. אני בתחילת הריון (חודש שני), וראיתי כתם. הרופא בדק ואמר שאין בעיה עם העובר, והדימום הוא ככל הנראה מרגישות בנרתיק למגע מיני. איך
אני משרת כחובש בצה"ל,כאשר חלק מהעבודה היא עבודת חירום,וחלקה עבודת מרפאה. ברצוני לשאול מספר שאלות. 1.האם מותר לי לגעת בחיילת לצורך בדיקה (לחץ דם למשל),כאשר