נגישות

מכון שלזינגר לחקר הרפואה על פי ההלכה

הכנת רשימת תרופות המיועדות לחולה מקודש לחול ומקודש לקודש

[DISPLAY_ULTIMATE_SOCIAL_ICONS]

21 בנובמבר 2014

שאלה:

בס"ד
שלום כבוד הרב,
בהמשך לשיחתנו, להלן שאלתי בעניין עבודתי בשבת כאחות בבית חולים:
מה דין הכנת רשימת תרופות המיועדות לחולה מקודש לחול ומקודש לקודש?

תשובה:

תשובת הרב יהודה גולדפישר והרב אשר שקאני:

שלום וברכה. הדין בנושאים אלו מתייחס אף למנהג עדות המזרח (ע"פ פסקי הרב עובדיה יוסף זצ"ל).  

הכלל בכל האמור להלן:

א.      במידה ומדובר בחולה הנתון בסכנת חיים ('חולה שיש בו סכנה')[1], והפעולה נדרשת במישרין כחלק מהטיפול הרפואי לו נזקק החולה, יש להתיר את עשיית הפעולה אף אם כרוכה באיסור תורה. אף אם אינו בסכנת חיים אולם ישנה סכנה לאיבוד אחד מאבריו ('סכנת איבר'), מתיר הרב עובדיה יוסף עשיית פעולה הכרוכה באיסור תורה לצורך הצלת האיבר[2]. אומנם יש לצמצם ולעשות רק מה שהכרחי ביותר אשר בלעדיו לא ניתן לעשות את הדרוש להצלת החולה.. יעויין בשו"ת יביע אומר חלק י (אורח חיים סימן ל) שכתב שהעיקר להלכה כדברי הרמב"ם שא"צ שינוי, כי גם מרן השו"ע לא הזכיר שינוי.

ב.       במידה ומדובר בחולה שאין בו חשש לסכנת חיים ('חולה שאין בו סכנה'), אין להתיר לעשות לרפואתו פעולה הכרוכה באיסור תורה[3]. אומנם יש להתיר 'אמירה לגוי' שיעשה הוא לצורך רפואתו של החולה את הכרוך באיסור תורה[4], ובמידה ואין גוי יש להתיר בשעת הצורך אף ע"י יהודי – בתנאי שעושה את הפעולה 'בשינוי' מהדרך הרגילה[5].

ג.        פעולה הכרוכה באיסור דרבנן, יש להתיר עשייתה 'בשינוי' מהדרך הרגילה[6], ואם אי אפשר לשנות יעשנו ע"י גוי, ואם אין גוי יש להתיר ליהודי לעשותה כדרכה[7].       

כל מקרה יש לדון ע"פ הגדרות אלו, בהתאם לרמת האיסור (איסור תורה או איסור דרבנן) ובהתאם לרמת החולי ('חולה שיש בו סכנה' או 'חולה שאין בו סכנה').  

 

הכנת רשימת תרופות המיועדות לחולה מקודש לחול ומקודש לקודש.

אם הכנת התרופות למוצאי שבת היא מסיבה של "להרוויח זמן" אין לעשות כן בשבת. 
אך אם המטרה היא כדי למנוע טעויות עקב לחץ של זמן במוצאי שבת – מותר להכינה בשבת בשינוי.


[1]    על כגון דא אמרו חז"ל שהזריז הרי זה משובח והשואל הרי הוא שופך דמים [ובירושלמי נוסף – והשואל הרי זה מגונה]

[2]    חזון עובדיה חלק ג' עמ' רל"ה (כדעת הראשונים המתירים לחלל את השבת באיסור תורה עבור 'סכנת איבר', ולמרות שהשמיט השו"ע את דעתם, יש לצרף את דעת השו"ת 'ציץ אליעזר' – שבזמנינו יש לחוש בכל סכנת אבר להתפתחות סכנה בכל הגוף מצד זיהום וכדו').

[3]    שו"ע או"ח סימן שכ"ח סעיף י"ז.

[4]    שו"ע שם.

[5]    הגרש"ז אויערבאך, הובאו דבריו בשמירת שבת כהלכתה מהדורה תש"ע פרק ל"ג סעיף ב'(ע"פ דעת שו"ע הרב, אגלי טל, תהלה לדוד ועוד, המתירים אף איסור תורה לחולה שאין בו סכנה, בתנאי שעושה זאת 'בשינוי' מהדרך הרגילה).  

[6]    שו"ע שם.

[7]    שמירת שבת כהלכתה שם (ע"פ משנה ברורה סימן שכ"ח ס"ק ק"ב בשם 'חיי אדם'). 

[print_link]

שאלות נוספות

תרופה

שלום האם מותר לחולה דכאון המוגדר כ severe depression לאכול ביום כיפור על מנת לקחת את התרופה שלא על בטן ריקה. תודה

קרא עוד »

צום בהנקה

שלום רב, בתי בת 8 חודשים ניזונה בעיקר מהנקה וניזונה גם מירקות ופירות. היא מסרבת בכל תוקף לקבל תוספת של תחליף חלב מכל סוג שהוא.

קרא עוד »

הפסקת הריון בהלכה

שלום! אני סטודנטית למשפטים באוניברסיטת חיפה ואני מעוניינת לכתוב עבודה בנושא הפסקת הריון ביהדות ולכלול התייחסות למשפט העברי. היכן אני יכולה למצוא חומר בנושא? תודה!

קרא עוד »