נגישות

מכון שלזינגר לחקר הרפואה על פי ההלכה

הלכת הרמב"ם מהירושלמי תרומות על גויים שצרו על עיר וביקשו שיימסר לידם יהודי אחד

[DISPLAY_ULTIMATE_SOCIAL_ICONS]

23 באוקטובר 2018

הרב המשיב: הרב ד"ר מרדכי הלפרין

שאלה:

ר' מרדכי שלום,

אני מקווה ששלומך וב"ב טוב.

עליתי כעת על משהו חשוב מאד מבחינתי, והוא נראה לי רלוונטי גם לענייניך. אשמח לשמוע את דעתך.

שוחחתי עם מנחם פינקלשטיין (היה הפצ"ר, וכעת שופט מחוזי בחיפה) והוא סיפר לי על מאמר של פרופ' אנקר (משפט עברי בבר-אילן. בפנסיה) שמעיר לגבי הלכת הרמב"ם מהירושלמי תרומות על גויים שצרו על עיר וביקשו שיימסר לידם יהודי אחד. הוא שואל מדוע ההלכה הזו מופיעה בהל' יסודי התורה ולא בהל' רוצח ושמירת הנפש?

לטענתו מדובר על מלחמה בטרור. אני מפקפק, שכן אם כך היה אזי סביר שזו היתה תקנה דרבנן (כמו אין פודין את השוביין יתר על כדי דמיהן), ומשמע מהמקורות שזוהי הלכה דאורייתא. אבל השאלה שלו מצויינת, ולכן די ברור שמדובר כאן על חילול וקידוש השם, ולא על הל' רוצח ושמירת הנפש. כלומר ההחמרה באיסור מסירת יהודי לידיהם נובעת מחילול השם ולא מ דיני פיקוח נפש ורציחה.

ההשלכה המיידית היא שאין להקיש מכאן מאומה על הלכות דילול עוברים והפרדת תאומי סיאם. שם ודאי יש להרוג את האחד (גם אם אינו עובר) על מנת להציל את השאר. הרי גם הוא עתיד למות, ולכן גם הוא מסכים בהגרלה הוגנת לכך שיימסר אחד על מנת להציל את השאר. כאן אלו הלכות פיקו"נ ורציחה ולא חילול השם, ואין כל מקום לחומרא זו.

בעיניי זוהי הערה נפלאה, אך אני יודע שהפוסקים נוהגים לקשור את הירולשמי והרמב"ם הללו למקרים של פיקו"נ כמו דילול עוברים וכדו'.

זה כמובן מתאים מאד למסקנתי במאמר על תואמי סיאם, ונותן מוצא הרבה יותר טוב ממה שאני עצמי הצעתי שם לפרש את הירושלמי והרמב"ם.

שאלותיי:

1. האם זה נראה לך?

2. האם נכון שהפוסקים לא חילקו כך?

3. מדוע? והאם אין הצדקה לשנות זאת? כפי שכתבתי במאמר, הסברא היא מוכרחת ממש (ללא כל שמץ של ספק בעיניי).

זוהי שאלה רבת חשיבות לנושאים שבהם אתה עוסק, ועל כן חשבתי שזה גם יעניין אותך (מעבר לתרומה האלטרואיסטית שבהתייחסותך עבורי).

בברכה,

תשובה:

ברשותך, אחלק את הדיון לשתי נקודות.

נקודה ראשונה – מקום ההלכה ברמב"ם:

המיקום של התוספתא דתרומות בהלכות יסודי התורה.

לדעת הרמב"ם מי שנאנס לעבור עבירה שנאמר עליה יהרג ואל יעבור, הרי שביטל את מצוות קידוש השם ועבר על חילול ה', ומשום כך בטל דין הדחיה של פיקוח נפש, אלא שאיננו נענש משום שאין עונשין על מה שנעשה באונס (רמב"ם יסודי התורה ה, ד).

מכאן ברור מקום ההלכה בהל' יסודי התורה בפרק הדן במצוות קידוש השם ובאיסור חילולו, ושאינו קשור לדינים מיוחדים של מלחמה בטרור.

נקודה שניה – מנגנון ההכרעה ההלכתית:

לגבי אנסוהו להרוג או למסור ואם לאו – יהרֵג, לפי הרמב"ם שם מנגנון ההכרעה כך הוא:

א. בגלל "מאי חזית" (או לדעת הכס"מ, בגלל הלכה נעלמה אחרת) אין כאן דין דחיה ולכן איסור הרציחה בעינו עומד (אף שב"ד לא מענישים על העובר באונס).

ב. מאחר ואיסור הרציחה בעינו, ממילא מעיקר הדין עליו למסור את נפשו כדי שלא לעבור על איסור רציחה. (וחיוב זה קיים גם ללא מצוות קידוש השם, כמו למשל בגוי.)

ג. מאחר ועליו למסור את נפשו כדי לא לעבור איסור, ממילא חלה עליו גם מצות עשה של קידוש השם.

ד. מאחר וחלה עליו מצוות קידוש השם (ואולי די בכך שמחוייב למסור נפשו מדיני רציחה – אות ב למעלה), ממילא אם לא ימסור את נפשו ויעבור את עבירת שפ"ד באונס, הריהו מחלל את השם ועובר גם על לאו דלא תחללו.

מכאן שקביעתך "כלומר ההחמרה באיסור מסירת יהודי לידיהם נובעת מחילול השם ולא מדיני פיקוח נפש ורציחה" איננה יכולה להיות נכונה, וממילא לא ניתן להסכים כאן למסקנות הנובעות מקביעה זו.

בברכה נאמנה

מרדכי הלפרין

[print_link]

שאלות נוספות

חיתוך חבל הטבור

שלום רב! בלידה של ביתי לפני כחודשיים הציעו לבעלי לחתוך את חבל הטבור, מכיוון שלא ידענו מה דעת ההלכה בנושא הוא סירב. רצינו לדעת לעתיד

קרא עוד »