נגישות
| סל קניות

מכון שלזינגר לחקר הרפואה על פי ההלכה

  • ראשי
  • מאמרים
    • חיפוש מאמרים
    • עיון במאמרים
  • פרוייקט השו"ת
    • שלח שאלה
    • ארכיון שו"ת
    • חיפוש שו"ת
  • אודות המכון
    • חברי העמותה
    • היסטוריה
    • אתיקה רפואית
    • הספריה העיונית ע"ש חיים קהן ז"ל
  • חנות
  • צור קשר
תפריט
  • ראשי
  • מאמרים
    • חיפוש מאמרים
    • עיון במאמרים
  • פרוייקט השו"ת
    • שלח שאלה
    • ארכיון שו"ת
    • חיפוש שו"ת
  • אודות המכון
    • חברי העמותה
    • היסטוריה
    • אתיקה רפואית
    • הספריה העיונית ע"ש חיים קהן ז"ל
  • חנות
  • צור קשר

דף הבית / כללי / המחלוקת בנושא קביעת רגע המוות

המחלוקת בנושא קביעת רגע המוות

RSS
Follow by Email
Facebook
fb-share-icon
Twitter
Tweet

23 באוקטובר 2018

הרב המשיב: פרופ' אברהם שטינברג

שאלה:

לכבוד הרב ד"ר הלפרין

שמי נאוה סטולר, אני שוקדת בימים אלו על כתיבת כתבה לעיתון 'הצפה' בנושא של

השתלות איברים.

ברצוני לשאול האם תוכל להסביר לי את סוגית המחלוקת בין הרבנים בנושא קביעת רגע

המוות לצורך השתלת איברים.מדוע היהדות החרדית ובראשם הרב אלישיב מתנגדים לקביעת

רגע המוות(מוות מוחי)לצורך השתלת איברים. קראתי חלק מהמאמרים בנושא באתר, האם

תוכל לחדד לי את ההבדלים בין הפוסקים?

בתודה מראש

נאוה סטולר

תשובה:

כל הפוסקים מסכימים שלאחר מות האדם מותר, ויש הסבורים שאף מצווה, לתרום איברים חיוניים להצלת חיי הזולת. הסוגיות ההלכתיות הנוגעות לנתיחת המת, לפגיעה בשלימות הגופה, ולקבורה חלקית, כולן נדחות מפני פיקוח נפש של הצלת חולים הזקוקים לאיברים החיוניים. גם עניין תחיית המתים איננו נושא לויכוח הלכתי, שכן הקב"ה בוודאי יכול להחיות את כל מי שיחפוץ, גם אם לא יישאר שום דבר מהגופה ביום תחיית המתים. כמו כן כולם מסכימים שאסור להנציל איברים מאדם שלא הוגדר כמת, ואפילו רגע אחד לפני שהמוות נקבע באופן וודאי ובלתי הפיך, שכן אסור לקרב מותו של אדם אפילו ברגע אחד, ואפילו הוא גוסס.

המחלוקת העיקרית בין הפוסקים בימינו נוגעת לקביעת רגע מותו של האדם — האם רגע זה נקבע לאחר מות המוח והפסקת הנשימה העצמונית, או לאחר הפסקת הנשימה והפסקת פעילות הלב כאחד. מועצת הרבנות הראשית לישראל, בתקופתם של הרבנים שפירא ואליהו, קבעה פה אחד שהמצב המוגדר כמות המוח הוא מותו של האדם, מכיוון שמצב זה גורם באופן מוחלט להפסקת הנשימה באופן קבוע ובלתי הפיך, ולדעתם מות האדם על פי ההלכה נקבע בהיעדר נשימה עצמונית באופן בלתי הפיך. כדעה זו סבורים רבנים נוספים. על פי עמדה זו ניתן להנציל את כל האיברים החיוניים להצלת חיי הזולת. לעומתם, הרב אלישיב סבור שמות האדם נקבע לא לאחר הפסקת פעילות הנשימה בלבד, אלא לאחר שנפסקה גם פעילות הלב, ולפיכך כל עוד הלב פועם מוגדר האדם כחי. כדעה זו סבורים עוד רבנים. על פי עמדה זו לא ניתן להנציל כמעט שום איבר חיוני בתנאים רגילים, פרט להנצלת כליות, שיכולות להישאר חיוניות גם כחצי שעה לאחר מות הלב.

Print This Post Print This Post

שאלות נוספות

צום יום הכיפורים בהריון לאחר הפלה

שלום בת 42 מניקה ,תינוק בן 7 שבועות. ברקע- הפלה; עם זריקות קלקסן עד יומיים לפני הצום (בגלל הלידה); אספירין 100 מ"ג בשגרה. בכל הצומות

קרא עוד »

psychological treatment and relations with parents

Dear Rabbi, If the psychologist believes that his patient’s symptoms, depression, conflicts, anger, guilt feelings, misbehavior, poor functioning, poor self image, etc., are a result

קרא עוד »

סיפוק מיני

אישה בין אם היא נשואה או רווקה האם מותר לה להגיע לסיפוק מיני בדרך כל שהיא באופן לבד כי הרי אם בכך הוצאת זרע לבטלה

קרא עוד »

צומות עם כיב קיבה

לפני כחמישה חודשים התגלה אצלי כיב קיבה מדמם, כלי הדם המדמם נצרב בגסטרוסקופיה, ובגסטרוסקופיה חוזרת לא נמצא החיידק הליקובקטור. מאז היו הצומות י"ז בתמוז, ט'

קרא עוד »
« הקודם הבא »

מכון שלזינגר ©