נגישות

מכון שלזינגר לחקר הרפואה על פי ההלכה

השתלת לבלב – יחס ההלכה

[DISPLAY_ULTIMATE_SOCIAL_ICONS]

8 באוגוסט 2014

הרב המשיב: הרב ד"ר מרדכי הלפרין

שאלה:

לרב ד"ר מרדכי הלפרין שליט"א,
חולה סוכרת אשר אינו נמצא במצב של פיקוח נפש ואינו סובל מסיבוכי סוכרת, ומעוניין לקבל השתלת לבלב מתורם המוגדר על פי ההלכה כמת, ואין הכרח גדול בתרומת זו, שהרי קיימים תחליפים אחרים, אם כי יעילים פחות, או גורמים לקשיים אחרים. כגון הזרקת אינסולין ובדיקות סוכר תכופות. אלא הוא רק מעוניין בהשתלת לבלב על מנת לשפר את איכות חייו ולמנוע סיבוכים הקשורים למחלת הסוכרת שעלולים להיווצר בעתיד.
האם במצב כזה, מותר לקבל תרומת לבלב, ולעבור על איסורי דאורייתא חמורים (איסור הנאה מהמת , איסור ניוול המת , הפקעת מצוות קבורה , איסור חובל  וכן הסיכון שיש בהשתלת הלבלב) רק בשביל איכות חיים טובה יותר או הימנעות מסיבוכים עתידיים שעלולים להיווצר מהסוכרת? (והרי רוב חולי הסוכרת לא עוברים השתלת לבלב וחיים בדר"כ חיים ארוכים).
תודה רבה.

תשובה:

ההנחה בראשית שאלתך שמצבו של חולה סכרת לא מוגדר כלל כפיקוח נפש היא בעייתית מאד, משתי סיבות כדלהלן.
א. 
חולה סכרת, ללא השתלת לבלב, חייו צפויים להיות קצרים יותר. כך שמבחינה הלכתית, יש להתייחס להשתלת לבלב כפעולה מאריכת חיים, ואם כן בכל הנוגע להשתלת לבלב יש למצבו דין של פיקוח נפש.
ב.  גם עצם מחלת הסכרת היא מחלה מסכנת חיים, אלא שהסכנה המיידית ניתנת לטיפול באמצעים תרופתיים, או באמצעות השתלת לבלב. במצבים בהם השתלת לבלב נחשבת כטיפול יעיל יותר – פשוט שהתהליך דוחה גם איסורי תורה כבכל מצב של פיקוח נפש. ראה שמירת שבת כהלכתה (מהדורת תשל"ט) ברק לב סעיף כז.
ג.  לגבי איסור הנאה מן המת –
       ראשית, גם איסור זה נדחה מפני פיקוח נפש.
       שנית, ראה במאמרי השתלת איברים מן המת (אסופת מאמרים לקראת הכינוס הראשון לרפואה, אתיקה והלכה, עמ' 91-98 (1993)) ששיטת הגרא"י אונטרמן זצ"ל, והגרשז"א זצ"ל, שאין איסור הנאה מן המת כאשר הרקמה מן המת הופכת בגוף המושתל לרקמה חיה.
ד.   לגבי איסור ניוול המת שהוא איסור בין אדם לחברו – ידועה מחלוקת הפוסקים אם פיקוח נפש דוחה איסורים שבין אדם לחברו. דעת ר' יונה, הנוב"י החת"ס והגרשז"א ברורה כי פיקוח נפש דוחה גם איסורים שבין אדם לחברו.
     לענייננו סביר שאין הבעיה מתחילה, כי למעשה לא לוקחים איברים להשתלה ללא הסכמת התורם.
     וכאשר מדובר באיסורים שבין אדם לחברו עצם הסכמת הנפגע מבטלת את האיסור.
ה.  לגבי ביטול מצוות קבורה – ידועה מחלוקת הקדמונים אם מצוות קבורה שייכת לדינים שבין אדם לחברו או לדינים שבין אדם למקום. שתי האפשרויות מכוסות בפסקאות שלמעלה.

[print_link]

שאלות נוספות

הזמנת תומכת לידה בשבת

האם מותר להזמין תומכת לידה שאינה שומרת שבת ללידה בשבת משום פיקוח נפש? נאמר לי שיש מחקרים שטוענים כי תומכת הלידה מפחיתה בצורה משמעותית את

קרא עוד »

תרומת זרע

א. האם לאשה נשואה מותר לקבל תרומת זרע של גוי? ב. האם לאשה רווקה מותר לקבל תרומת זרע של גוי? ג. האם לאשה נשואה מותר

קרא עוד »

נסויים בבע"ח

אני עושה עבודה בתושבע בנושא ניסויים בבעלי חיים ורציתי לדעת מה הראיה של ההלכה על זה. אים תוכלו לשלוח לי שמות של ספרים + עמודים

קרא עוד »