נגישות

מכון שלזינגר לחקר הרפואה על פי ההלכה

התנדבות למד"א בשבת – נהלים ודרכי טיפול

[DISPLAY_ULTIMATE_SOCIAL_ICONS]

23 באוקטובר 2018

הרב המשיב: הרב ד"ר מרדכי הלפרין

שאלה:

שלום, הנני מתנדב מזה כמה שנים במד"א בתור חובש על ניידות הטיפול נמרץ שאלתי לרב בעניני שבת.

יוצא לי מידי פעם להתנדב בשבת כאשר חברי שמשמשים פאראמדקים עובדים בשבת ואני עובד איתם באופן קבוע בשגרה בד"כ חברי בא לאסוף אותי מהבית עם רכבו הפרטי או עם אמבולנס כונן שיש לו כאשר הוא גר במרחק 5ד ממני. אנו נוסעים לתחנה ושם מעלים נ"טןאט"ן למשמרת, ע"מ שהרב יבין את המקרה לפרטיו אני מפרט ומאריך אני מתנצל מראש. צוות בסיס של הנט"ן הוא נהג+פאראמדיק+רופא וא"טן שיש רק פארמדיק+נהג.

עכשיו כמובן שכל איש צוות נוסף זה נצרך מאוד ובשגרה יש לפחות על כל ניידת 2 מתנדבים , ראוי לציין שאני מתנדב בשבת אני מתנדב עם פאראמדיק דתי+ כך כך שאין חשש מסיבובים מיותרים, ובנוסף אני יוצא תמיד בשבת אחה"צ והמשמרת תמיד נגמרת הרבה אחרי מוצ"ש כך שאין חזרה בשבת לבית,ראוי לציין שכל נסיעות הנט"ן הם נסיעות של פיקוח נפש ודאי בשונה מהאמבולנס הרגיל.

יש הרבה מצבים שמצטרף אלינו עוד חובש, לעניין התנהלותינו בשבת מתנהגים בדיוק כמו בשגרה דהיינו גם לבדיקת כשירותה של הניידת והציוד שבה לקראת משמרת שזה כולל הדלקה של כל המכשירים ובדיקתם , וגם לעניין העבודה השגרתית דהיינו יש נסיעה נוסעים מטפלים ומפנים לבי"ח, כמובן שיש ביטולים ע"י המוקד בדרך למקרה או במקום או שהחולה מסרב להתפנות ואז חוזרים לתחנה. כמובן שהרב יודע שחוץ מהנסיעה וכו' יש גם הדלקת מכשירים, אור וכו' לצורך טיפול.

עכשיו לשאלות:

1.האם הרב רואה בעיה באסיפתי לתחנה?

2.אם הרב רואה בעייה בהתנהלותינו לפי תיאורי למעלה אשמח שיגיד לנו.

3.מה בנוגע לטיפול בגויים(ערבים וכו')יש בתדירות גבוהה נסיעות לערבים אצלי בד"כ על 10 מטופלים יהודים יש 2 ערבים (לערך).

4.האם הגדרה של "כל מה שלצורך טיפול בחולה מותר בשבת" נכונה? ואם לא, אשמח אם הרב יגדיר לי מה מותר ומה אסור בדיוק, מקווה שהרב לא יקפיד על האריכות ואם יש חוסר פרטים הרב יכתוב ואני אשלים , חשוב לי מאוד שהדברים יהיו ברורים לי מכיוון שלפע"ד מדובר בנושא רגיש מאוד הלכתית.

תודה רבה ישר כח!

תשובה:

א. ראה מאמרו של הרב יגאל שפרן, עבודה במד"א בשבת וחג, ספר אסיא ט' עמ' 148-154.

ב. לעניין בדיקות השגרה – מותר לבצען בשבת אלא שמה שאפשר לבצע בשינוי בלי לפגוע ביעילות הבדיקה – יש לבצע בשינוי.

ג. אם יש הכרח – מותר לאסוף אותך מהבית. לעומת זאת אם יש נקודת איסוף של מתנדב אחר במרחק קטן מביתך, לכתחילה רצוי להגיע לשם.

ד. בימינו כבר נפסק שחייבים לטפל בפיקוח נפש של גויים.

ה. ההגדרה הנכונה היא כל מה שהוא צורך טיפול בחולה שיש בו סכנה – מותר.

לעומת זאת מי שמוגדר כחולה שאין בו סכנה מותר לבצע עבורו בשבת רק פעולות שאין בהן איסור תורה.

ו. מאד מומלץ שתעבור ביסודיות על הספר שמירת שבת כהלכתה.

ז. אם יש לך שאלות נוספות אנא שאל, אך תנסה להגדיר את השאלות בצורה חדה וברורה.

[print_link]

שאלות נוספות