נגישות

מכון שלזינגר לחקר הרפואה על פי ההלכה

טרנסג`נדר

[DISPLAY_ULTIMATE_SOCIAL_ICONS]

23 באוקטובר 2018

הרב המשיב: הרב ד"ר מרדכי הלפרין

שאלה:

שלום לכב` הרב.

איני יודעת בדיוק למי להפנות את שאלתי ואם טעיתי בכתובת אודה לכם מאוד אם תעבירו את שאלתי לכתובת הנכונה. גם קשה לי לשאול פנים אל פנים אז אני מנסה לקבל עזרה באינטרנט. השאלה היא כזו: אחד מבני משפחתי הקרובים ביותר שנראה גבר רגיל לגמרי טוען שאינו גבר ומעולם לא ממש היה והוא רוצה להיות "מי שהוא באמת" כהגדרתו. מדובר על הכרה שאני בטוחה שהיא אותנטית לחלוטין מבחינת האיש. לא מדובר בבחור צעיר מאוד וגם לא בגחמה. חשוב לי להוסיף שבהיבט הרפואי ובעיקר הנפשי והמשפחתי כבר התייעצנו רבות עם אנשי מקצוע והם מלווים אותנו כך שלא לכך מכוונת שאלתי. ברור שלתהליך שהאיש מבקש לעבור יש השלכות מרחיקות לכת על חייו ועל חיינו ואנחנו מלבנים את הנושא. אני רוצה שבכל מקרה הוא יישאר ירא שמים ושומר תומ"צ וששאר המשפחה תוכל להמשיך גם באורח חיים זה. ומכאן לשאלות הקונקרטיות:

1. אנחנו יודעים שאסורה "שמלת אשה" לגבר. האיש טוען כי אינו גבר ואף ראינו מחקר המלמד שלטרנסג`נדרים אכן יש בלוטה במח שמתאימה יותר לבני המין השני. השאלה היא האם האיסור בכלל חל עליו ואיך נקבע מינו של אדם בהלכה?

2. אנחנו יודעים שיש איסור חמור על סירוס. (שרלוונטי רק אם עושים את התהליך "עד הסוף" מה שלא בטוח בענייננו) האם שמירה מוקדמת של זרע בבנק הזרע פותרת את הבעיה? האם רלוונטי אם האיש כבר קיים מצוות פרו ורבו או לא? האם במקרה של האיש הזה יש מקום להתיר?

3. לפי איזה מין (הכוונה מגדר) חייב האיש במצוות? האם זה קשור לניתוחים שהוא עבר?

4. מה היחס הראוי לדעת כב` הרב לאיש? האם הוא יוכל להמשיך להיות חלק מהקהילה הדתית? האם אני אוכל לתמוך בו ולהמשיך להיות חלק מהקהילה?

5. האם יש שאלות הלכתיות נוספות שלא חשבנו עליהן והן רלוונטיות לבירור? אני יודעת שהשאלות מורכבות אבל פשוט לא מצאנו שום התייחסות הלכתית והתשובות חשובות לנו מאוד. בתודה מראש

לשליחת התשובה

בתודה

תשובה:

1. לטענת האיש כי אינו גבר יש משמעות נפשית עמוקה מאד אך היא לא יכולה לשנות לא את המציאות הביולוגית (למשל האיש יכול להביא ילדים לעולם כגבר) ולא את המציאות ההלכתית הנובעת מכך.

[הכרתי פעם אדם רציני שטען בעקשנות שהוא לא אדם אלא ציפור, ופרט לשטות זו הוא התנהג באופן נורמלי לחלוטין!]

2. איסור סירוס הוא איסור עצמי שאיננו קשור כלל בקיום או אי קיום של מצוות פרו-ורבו.

3. ככלל, גבר העובר ניתוח לשינוי המין עובר על איסור חמור של סירוס, האסור מן התורה.

פרטים הלכתיים נוספים, וכן דיון מקיף על מעמדו ההלכתי של מי שעבר ניתוח כזה –

א. ראי אנציקלופדיה הלכתית רפואית כרך ד' ערך ניתוחים, ערך משנה ניתוח להפיכת המין, עמ' 609 – 612, ובמקורות המובאים שם.

ניתן לעיין בספר בספרית מכון שלזינגר או לרוכשו מהמכון בטל 02-6555266 או דרך אתר האינטרנט https://www.medethics.org.il/siteHeb/index.asp

ב. לאחרונה יצא ספר חדש שכולו מוקדש לנושא:

ספר דור תהפוכות – אודות מה שעלה בדורנו דור תהפוכות, ניתוחים לשינוי המין שהופכים איש לאישה ואישה לאיש, בדרך הורמונלית וכירורגית

המחבר: הרב עידן בן-אפרים (מח"ס עידן הטהרה, עת מלחמה)

ירושלים, תשס"ד

308 עמ', כריכה קשה.

נושאי הספר: גדרי האיסור בניתוחים לשינוי המין, מעמדם ההלכתי ודיניהם וחיוביהם במצוות של המנותחים לכל פרטיהם. כמו כן מתבארים כאן בקצרה דיני ניתוחי אנדרוגינוס, שיבוט בני אדם ונושאים קרובים נוספים.

נותני ההסכמות לספר: הראשון לציון, הגאון רבי עובדיה יוסף, הגר"י ליברמן ראש ישיבת כולל שומרי החומות ורב דקהל סדיגורה בירושלים, הגאון הנאמ"ן רבי מאיר מאזוז ראש ישיבת כסא רחמים, הג"ר זלמן נחמיה גולדברג שהרבה מדבריו משובצים בספר, הרשל"צ הרה"ר לישראל רבי שלמה משה עמר, הג"ר יצחק יוסף מח"ס ילקוט יוסף והג"ר אשר זעליג וייס שגם צירף תשובה משלו בעניין טיפול הורמונלי וכירורגי באנדרוגינוס, תשובה שהובאה בנספח ב' בסוף הספר.

קשר למחבר: טל' 02-5324067 או דרך משפ' בן-אפרים, רח' הרב עוזיאל 18 ב"ב, טל' 03-6772299.

ג. כדאי לדעת שבכל מקרה אין כאן שינוי אמיתי של אברי הרביה. אלא תחליף רקמתי בו משמתמשים הפלסטיקאים.

וכמובן נשללת יכולת ההולדה מהמנותח.

[אילו היה באמת ניתן לבצע היפוך מין כמו שמתקיים באופן טבעי בכמה בעלי חיים, אז היתה יכולה להיות לכך השפעה על המסקנות ההלכתיות].

[print_link]

שאלות נוספות