נגישות

מכון שלזינגר לחקר הרפואה על פי ההלכה

לא מן הכל אדם זוכה להתרפאות ופסיקת הרב פינשטיין

[DISPLAY_ULTIMATE_SOCIAL_ICONS]

9 בדצמבר 2011

הרב המשיב: הרב ד"ר מרדכי הלפרין

שאלה:

בס"ד
לרב הלפרין
שלום
ברצוני לשאול אודות הכלל "לא מן הכל אדם זוכה להתרפאות".ראיתי בתשובת הרב אלישיב (קובץ תשובות ח"א סי' קכד) על חובת רופא לטפל בשעת מנוחתו,[ובאג"מ דלהלן]. חילוק עקרוני מתי אומרים כלל זה ומתי לא.למשל היתר טיפול בן לאביו שקיים רק כשאין אחר, ולא אומרים לא מן הכל ומתירים לו,לעומת ההיתר בדיני נדרים. לא הצלחתי להבין את הגדר מתי ניתן להשתמש בכלל זה אשמח מאוד להבהרת הענין.
בברכה
א ב

שו"ת אגרות משה אורח חיים חלק א סימן קלא
בדבר הרופא שמשמרתו הוא בבית החולים שרחוק הרבה מדירתו שאי אפשר לו לבא ברגליו אם מותר לו ליסע לשם בשבתות וימים טובים באויטא /באוטו, מכונית/ שלו באשר שתמיד יש לדאוג שם לספק פקוח נפש. הנה פשוט שאף אם יש שם ודאי חולה מסוכן ורוצה דוקא ברופא זה שאם הוא כבר בביתו מותר לו  יסע לשם ולחלל שבת בכל הצריך למהר ביאתו לשם, מ"מ כשיודע הרופא מזה ערב שבת מחוייב הרופא להשאר ללון באיזה בית הסמוך לבית החולים שודאי אפשר להשיג מקום ללון ואף אם יצטרך לשלם דמי שכירות בעד הלינה אין להתיר לו לבא לביתו שיביאנו זה לחלל שבת למחר ליסע לבית החולים.. וא"כ היה מוכרח לבא הביתה שלכן הרי יש להתיר לו ליסע אף שמחלל שבת כיון שאי אפשר לו לבא ברגליו וגם כדי למהר ביאתו לשם, מ"מ הוא רק כשיש שם חולה שרוצה דוקא שרופא זה ירפאנו ואף אם אין החולה מקפיד איזה רופא אבל נזדמן שקראו לרופא זה שיבא לרפאותו, שאז מותר אף כשיש רופא אחר שירפאנו טעם שאיתא בר"ן וברא"ש נדרים דף מ"א בשם ירושלמי לפי שלא מן הכל אדם זוכה להתרפאות, וכדאיפסק בשו"ע יו"ד סי' של"ו סעי' א' שהמונע עצמו מלרפאות ה"ז שופך דמים ואפילו יש לו מי שירפאנו שלא מן הכל אדם זוכה להתרפאות וממילא פשוט שמחוייב גם לחלל שבת כשקראו לו. אבל כשיש רופא אחר ואין קפידא להחולה איזה רופא ירפאנו וגם לא קראו לו ודאי אסור לו לחלל שבת דמנא ליה שממנו יזכה להתרפאות ולא מרופא אחר דאדרבה אולי דוקא מרופא אחר ואין נכנס זה בכלל ספק כיון דאין טעם ידוע שהוא עדיף. ולכן כיון שבבית החולים יש הרבה רופאים ורובא דרובא דהחולים אין מקפידין מי יהיה הרופא וגם אין קוראין לו ביחוד לכן לא רק שאסור לו ליסע אלא אף אם היה סמוך לשם אסור לו לעבוד שם בשבת ויו"ט וצריך הוא להשתדל שיעבוד ביום אחר תחת יום השבת.
ידידו
מוקירו, משה פיינשטיין.

תשובה:

א. לגבי טיפול בן באביו, במצב של פיקוח נפש, אם האב  מבקש שבנו יהיה הרופא המטפל, מותר לבן לטפל.
ב. כמו כן, אם אין רופא אחר:
   1. כשאין רופא אחר, מותר לבן לטפל באביו גם כאשר מדובר בחולה שאין בו סכנה (יו"ד סי' רמא, א, ברמ"א, ובן איש חי שנה ב', שופטים, כד , עמ' רנד)
   2. במצב של פיקוח נפש, אם האב מבקש שבנו יהיה הרופא המטפל, מותר לבן לטפל גם אם יש רופאים אחרים, משום שלא מן הכל אדם זוכה להתרפאות.
   3. אם הבן מומחה גדול יותר  – מותר לו לטפל גם אם אין בקשה מפורשת של האב.
   4. אם האב מבקש שיטפל בו בחולי שאין בו סכנה, דעת המנ"ח (מצוה מח, ב) וערוך השולחן (יו"ד רמא, ב) להתיר גם אם יש רופא אחר.
וראה מקורות נוספים בנשמת אברהם יו"ד סי' רמא, א.

[print_link]

שאלות נוספות

גדרי ניאוף

1. האם קיום יחסי מין עם אשה נשואה עם קונדום! נחשב איסור של ניאוף או איסור של שפיכת זרע לבטלה 2. והאם מן אנאלי/אוראלי עם

קרא עוד »

פדיון הבן בפונדקאות

שלום. אני עושה עבודה בנושא פונדקאות, וברצוני לשאול כמה שאלות. 1. מי אם העובר? 2. האם העובר עובר פדיון הבן, כאשר אמו המיועדת עברה הרבה

קרא עוד »