נגישות

מכון שלזינגר לחקר הרפואה על פי ההלכה

לאחר החיאה – האם צריך אדם לשאת מחדש את אשתו?

[DISPLAY_ULTIMATE_SOCIAL_ICONS]

31 ביולי 2015

הרב המשיב: הרב ד"ר מרדכי הלפרין

שאלה:

אל כבוד הרבנים הגאונים שליט"א

אחדשה"ט בעת לומדי דבר ה' – זו הלכה, נתעוררו אצלי כמה שאלות, ותורה היא וללמוד אני צריך, ונפשי בשאלתי מאת הדרת כבודו שימחל וישיב לי

אדם ללא רקע רפואי, שעבר ב'שבת' דום לב והפסיק לנשום, ומבחינה הלכתית ורפואית הוא נחשב ל'מת', מותר על פי ההלכה, להתחיל לעסות את לבו ולבצע בו הנשמה מפה לפה, ואנו אף רואים הרבה מאוד מקרים שאנשי 'חברת הצלה' החזירו לחיים אנשים כאלו שמבחינה מציאותית והלכתית היו מתים וקמו לתחיה מחדש – תחיית המתים מן התורה בימינו, ואנו אף רואים באתר הדברות הנודע לשם ולתפארת, חלק מההוכחות למציאות הבורא יתברך, את המציאות של "חיים לאחר המוות", על אנשים יהודים ונכרים שמבחינה הלכתית ורפואית ממש מתו, ולאחר שהתעוררו, הם ספרו את כל המציאות הרוחנית שהייתה עמם בעולם האמת.

האם אשה שבעלה עבר מצב רפואי כזה, צריכה להינשא אליו שוב בחופה וקידושין?

מחכה ומצפה לתשובתכם הרמה
מרדכי יצחק אגסי
מחבר הספר בדרך המלך ואסורי המלך

תשובה:

א. אדם שעבר דום לב והפסיק לנשום, אם פעולות החייאה יכולות להחזירו לחיים, פירושו של דבר שהוא לא היה מת מעולם. וראה מש"כ הגר"א באליהו רבא עמ"ס אהלות פרק א' משנה ו', שכל מי ש"יכול עוד לחיות" איננו מת אלא חי.
ב.  ממילא ברור שאין שום ביטול של נישואיו לאשתו, וממילא אין צורך בקידושין ונישואים חדשים. ויעוין מה שכתב הגרא"י ולדנברג בספר אסיא ו', עמ' 26-20, לגבי מעמד הנישואין של מי שעובר ניתוח לב פתוח בו מפסיקים לחלוטין גם את פעולת הלב וגם את פעולת הנשימה, הפסקה הנמשכת כמה שעות.

[print_link]

שאלות נוספות

מכשיר שמיעה בשבת

אודות מכשיר שמיעה דיגיטלי מכיון שהמכשיר הדיגיטלי הינו מתרגם את עוצמת המתח החשמלי למספרים דיגיטלים א"כ נמצא לכאורה שבכל דיבור שהוא האדם המדבר מנתק ומחבר

קרא עוד »