נגישות

מכון שלזינגר לחקר הרפואה על פי ההלכה

ניתוח לכריתת שדיים, וניתוחים פלסטיים

[DISPLAY_ULTIMATE_SOCIAL_ICONS]

17 באוגוסט 2012

הרב המשיב: הרב ד"ר מרדכי הלפרין

שאלה:

שלום הרב הלפרין

אישה בקהילתי נאלצת לעבור ניתוח לכריתת שדיים, עקב גידול סרטני שחזר כבר פעם שנייה (יש לה בעיה גנטית)

היא שואלת האם מותר לעשות ניתוח פלסטי לשם שחזור השדיים
כאשר בצד אחד זה אמור להתבצע עם שתל סיליקון מכוסה באלודרם ובצד השני עם רקמה ושריר מהגב פלוס שתל. אם עושים את זה יכול להיות שיהיה צורך בעוד ניתוחים בעתיד לתקן דברים

השאלה היא כפולה:

א. לגבי הניתוח הפלסטי עצמו. אני מניח שזה נחשב צורך במיוחד מבחינה פסיכולוגית בשבילה, אך גם מבחינת הזוגיות.
ב. השאלה השנייה נוגעת לחומר שנקרא alloderm שאני מבין שהוא מיוצר באופן כימי מרקמות עור שלקוחות מן המת. ראיתי באתר שלכם תשובה של הרב גבריאל טולדאנו שטוען שמותר להשתמש במקום צורך.
ג. האם יכולות להיות בעיות הלכתיות נוספות שאני לא מודע אליהן? נקודות נוספות לשים לב או להגיד להם?
אשמח לשמוע דעתך בנידון? אני מניח שזה מצב די שכיח לצערנו במקרים של סרטן השד. מה מקובל לפסוק בעניין זה בדרך כלל?

תודה מראש

תשובה:

שאלת הניתוחים הפלסטיים תלויה במידת הצורך האובייקטיבי לביצוע הניתוח. להבנת הנושא להלן כמה מקורות וטיעונים הלכתיים בעד ונגד ניתוח פלסטי:

1. טיעון נגד: תורה התירה לרפא רק לצורכי הצלת חיים או למנוע נזקים בריאותיים חמורים, ולכן ניתוח פלסטי איננו נכלל בגדר ההיתר של "ורפא ירפא".
דיון: טיעון זה איננו מבוסס.
מדברי רבי עקיבא במדרש ( מדרש שמואל, ד ; מדרש תמורה, ב) נלמד כי ההיתר לעסוק ברפואה, דומה בעיקרו להיתר הכללי לשימוש בחוקי הטבע למען האדם ורווחתו. ומכאן, משניתן ההיתר, אין הוא מוגבל דווקא לטיפול רפואי במחלה, אלא גם לטיפול רפואי … לצורכי פרנסה, למשל, בדיוק כמו שאיש האדמה משתמש בחוקי הטבע לצורכי פרנסתו.
מכאן, שטענה המגבילה את היתר השימוש בחוקי הטבע הקשורים לרפואה , רק למטרות הצלת חיים, איננה מתאימה לאמור למעלה, ולכן איננה מקובלת על רוב הפוסקים.
2. טיעון נגד נוסף: סיבה אפשרית נוספת לאסור ניתוח פלסטי היא: איסור חובל – האיסור על האדם לחבול בעצמו או בחברו, איסור המוזכר במשנה (בבא קמא, פרק שמיני, משנה ו').
דיון רחב בשאלה זו מצוי בספרות הפוסקים, אך כדאי להזכיר כאן את התשובה באיגרות משה, חלק חושן משפט (ב), סימן סו, שם מובאים נימוקים הלכתיים כבדי משקל המתירים ניתוח פלסטי לצרכים אמיתיים, כגון נערה הנזקקת לניתוח כזה כדי להגדיל את סיכוייה להינשא.
לדעת האיגרות משה, כאשר מתקיימים שני התנאים הבאים, אין איסור "חובל" לא רק לשיטת הרמב"ם אלא גם לשיטת החולקים: שני התנאים המצטברים הנדרשים לכך הם:
הראשון: שהחבלה נעשית ברצונו של הנחבל;
השני: שהחבלה מבחינה אובייקטיבית היא לטובתו של הנחבל.
ניתן להסיק מתשובה זו להתיר ניתוח פלסטי גם במקום בו אדם עלול למצוא עצמו ללא פרנסה, כאשר על פי הערכה אובייקטיבית ניתוח פלסטי עשוי לשפר את סיכוייו. וכמובן שהדבר מותר למען שלום בית או למען בריאותה הנפשית של האישה.
3. טענה נוספת לאסור ניתוח פלסטי דורשת דיון: האיסור לאדם להכניס עצמו לסכנה, ואכן בכל ניתוח יש סכנה של תמותה מההרדמה ומסיבוכי הניתוח, גם אם הסיכויים הללו הם נמוכים. יש המעריכים את סיכוני התמותה של אדם בריא מעצם ההרדמה ב 1:10,000 – 1:30,000 . סיכוי זה הינו פחות מרמת הסיכון של אדם להיהרג בתאונת דרכים במהלך שנה אחת.
דיון: נימוק זה, למרות היותו שכיח בדיונים רפואיים-הלכתיים, הוא מוגבל ככל שמדובר בסיכונים נדירים יחסית ובמטרות חשובות כגון הגדלת סיכויי פרנסה וסיכויי נישואין. הנודע ביהודה (מהדורה תניינא, יורה-דעה, סימן י) הוכיח שמותר אפילו להסתכן לצורכי פרנסה מהגמרא במסכת בבא-מציעא דף קיד, ב, כשמדובר בסיכון רחוק יחסית. כך נפסק להלכה גם בספרי הלכה נוספים ביניהם באיגרות משה, חלק חושן-משפט (א) סימן קד, והדברים ידועים.

לסיכום: אם הניתוח הפלסטי הוא לטובת החולה גם מבחינה אובייקטיבית – אזי מותר לעבור אותו.
אם מבחינה אובייקטיבית אין הצדקה לניתוח – ברור שאין לו היתר הלכתי. ואם זה המצב – הרי שאסור לעבור את הניתוח (וגם לא כדאי…)                        י
בנדון השאלה , נראה ברור שאין כאן איסור ומותר לעבור את הניתוח, וכך מקובל להורות

עוד הערה: הגאון הרב גבריאל טולדנו שליט"א הינו ת"ח מובהק מוסמך לרבנות בעל כושר דיינות של הרה"ר, כך שניתן להסתמך על פסקיו לכתחילה

בברכה

מרדכי הלפרין

[print_link]

שאלות נוספות

חשש לתסמונת דאון

אני בשבוע 23. בסקירת מערכות התגלה מרקר לתסמונת דאון. על אף גילי המבוגר (מעל 45) החלטתי לכתחלה לא לעשות בדיקת מי שפיר. וגם כרגע אינני

קרא עוד »

השתלת איברים

מה דעת הרבנים שאוסרים תרומת איברים לגבי השתלת איברים? שהרי אם אסור לתרום, איברים מנין? ואני מתכוון לאיברים שהמצבים שבהם ניתן עדיין לתרום אותם הם

קרא עוד »