ניתוח קיסרי בעין ההלכה
שלום, רציתי לדעת האם יש בעיה מבחינה הלכתית ללדת בניתוח קיסרי במקרה שאין צורך רפואי בכך? אשמח לתשובה (מפורטת עד כמה שאפשר). תודה רבה,
ב"ה שלום הרב,
במסגרת לימודי רפואה, אנו מבצעים ניתוחי גופה ביהודי.
לניתוחים אלו, לצורך הלימודים, קיבלתי היתר מהרב אבינר. למיטב ידיעתי אסור ליהודי לתרום את גופו למדע, משום הלנת, הנאת וביזוי המת.
רציתי לשאול:
א) לימודי הרפואה הינם לצורך פיקוח נפש הדוחה את האיסורים הללו, ועל כך מסתמך ההיתר. אם כך, מדוע אסור ליהודי לתרום את גופו למדע מאותה סיבה ולצורך פיקוח נפש?
ב) מאחר והתרומה נעשתה באיסור, האם אין שותפות לעבירה בכך שאני מנתח אותו?
ושאלה אחרונה בנושא: האם מותר – לא כעבודה ח"ו, אלא לצורך לימוד מעמיק יותר והדרכת הסטודנטים לרפואה הבאים – לשמש כמדריך בניתוחים אלו?
א. על השיטות השונות בין הפוסקים ניתן ללמוד בספרים החשובים לב אברהם ונשמת אברהם. ספרים אלו מובאות גם הדעות המתירות הסתכלות בניתוח, למשל דעת שו"ת חלקת יעקב ח"א סי' פד, ושו"ת הר צבי יו"ד סי' רעח. בספר לב אברהם קל למצוא את הדיון בעזרת תוכן הפרקים. בנשמת אברהם הדיון מובא בכרך ב (יורה דעה) סי' שמט.
ב. למקורות שצוינו למעלה יש להוסיף את הערך המקיף ניתוח המת באינציקלופדיה ההלכתית רפואית של הרב פרופ' אברהם שטינברג (הוצאת מכון שלזינגר, המרכז הרפואי שערי צדק, ירושלים) על שלל מקורותיו. כרך רביעי, ערך 'ניתוח המת' עמ' 528 – 599 .
הרב אבינר פסק לך על פי אחת הדעות שבפוסקים. לכן, מן הראוי שתשאל את הרב אבינר שליט"א את השאלות הללו, כדי לברר את התשובות לשיטתו.
שלום, רציתי לדעת האם יש בעיה מבחינה הלכתית ללדת בניתוח קיסרי במקרה שאין צורך רפואי בכך? אשמח לתשובה (מפורטת עד כמה שאפשר). תודה רבה,
צום ט' באב. אני בת 26, שבועיים אחרי ניתוח כריתת בלוטת התריס (בעקבות גידול שפיר) ומאז נוטלת אלטרוקסין (100 mcg) כל בוקר על קיבה ריקה
ב"ה שלום וברכה, פנתה אלי אישה בשאלה אם לצום ביו"כ לפי הנתונים דלהלן: 1. כניסה להריון אחרי טיפולים ארוכים (הפריות חוץ גופנית שנכשלו עד הריון
אני מעונינת לדחות מחזור שלא יפול בפסח , הרופא נתן לי פרימולטנור שאלתי האם הכדורים לא יגרמו לי כתמים, כיון שאתחיל לקחת עוד לפני הטבילה,