צום יוה"כ עם בעיה בכליות
שלום וברכה, האם ניתן להתייעץ במייל זה לגבי הצורך לשתות ביו"כ במקרה של בעיה בכליות, או שיש לפנות למייל אחר? הנתונים הרפואיים הם כאלו- בן
שלום רב! רציתי לדעת, האם מותר ליהודי לנתח גופות לצורך לימדי רפואה? כמו כן רציתי מעט מקורות בעניין. בתודה,
בספרים החשובים לב אברהם ו נשמת אברהם. בספרים אלו מובאות גם הדעות המתירות הסתכלות בניתוח, למשל דעת שו"ת חלקת יעקב ח"א סי' פד, ושו"ת הר צבי יו"ד סי' רעח, וגם הדעות האוסרות.
בספר לב אברהם קל למצוא את הדיון בעזרת תוכן הפרקים.
בנשמת אברהם הדיון מובא בכרך ב (יורה דעה) סי' שמט.
אם הספר אינו ברשותך תוכל לראות את הדברים בקישור הבא:
https://www.medethics.org.il/articles/NA/NishmatAvraham.YD.349.asp למקורות שצויינו למעלה יש להוסיף את הערך המקיף ניתוח המת באנציקלופדיה ההלכתית רפואית של הרב פרופ' אברהם שטינברג (הוצאת מכון שלזינגר, המרכז הרפואי שערי צדק, ירושלים) על שלל מקורותיו.
כרך רביעי, ערך 'ניתוח המת' עמ' 528-599.
תוכל לעיין גם במקורות הבאים:
האם מותר לכהן ללמוד רפואה?
הרב שלמה גורן (אסיא סט-ע עמ' 65-84)
https://www.medethics.org.il/articles/ASSIA/Assia69-70/Assia69-70.04.asp
איסור לימוד רפואה לכהנים – שו"ת
הרב לוי יצחק היילפרין (אסיא סט-ע עמ' 85-105)
https://www.medethics.org.il/articles/ASSIA/Assia69-70/Assia69-70.05.asp
על כהנים בבתי ספר לרפואה וההבדל בין תשובה ליחיד לפרסומה ברבים
ד"ר יואל ב' ולובלסקי; ד"ר ישראל תמרי; הרב ד"ר מרדכי הלפרין (אסיא עג-עד עמ' 192-193)
https://www.medethics.org.il/articles/ASSIA/Assia73-74/Assia73-74.14.asp
Studying Medicine for a cohen
(JME 3,1 p.52)
https://www.medethics.org.il/articles/JMEM.5.9.1.pdf
https://www.medethics.org.il/articles/ASSIA/Assia69-70/Assia69-70.03.asp
לסיכום:
1. זו ודאי פגיעה בכבוד המת.
2. השאלה היא, האם פגיעה כזו מותרת, בהתחשב בעובדה שכל הגופות הנלמדות בבתי ספר לרפואה בישראל הם גופות של אנשים שתרמו ביודעין את גופתם למטרה זו.
3. על השיטות השונות ראה במקורות המובאים למעלה.
4. ניתן להקל כדעת הפוסקים המתירים הסתכלות בלא ניתוח בידים.
שלום וברכה, האם ניתן להתייעץ במייל זה לגבי הצורך לשתות ביו"כ במקרה של בעיה בכליות, או שיש לפנות למייל אחר? הנתונים הרפואיים הם כאלו- בן
dear R Halperin Shlitah: shalom uvracha. i now work for the JLE (Ohr Sameach London) and after a conversation with R Akiva Tatz regarding a
I am interested in finding out what if any are the halachic issues regarding testing for the BRCA1 gene.(knowing that there is a possibility of