נגישות

מכון שלזינגר לחקר הרפואה על פי ההלכה

עבודת אחות

[DISPLAY_ULTIMATE_SOCIAL_ICONS]

6 בינואר 2012

הרב המשיב: אחר

שאלה:

לרב הלפרין שלום,
אני אחות חדשה (דתיה) בחדר מיון בהדסה עין כרם.  לפני כ-9 שנים למדתי אצלך קורס ברפואה ביהדות בבי"ס לרפואה של האוניברסיטה העברית.
ברצוני לברר כמה עיניינים הלכתיים בהקשר לעבודה בשבת ו/או חג. אשמח מאד אם תוכל לייעץ לי איך לפעול כהלכה.
אני אמורה לעבוד בצהריים של החג הקרוב ושבתות למיניהם לאחר מכן.
 
1. החתמת כרטיס נוכחות
2. פתיחת דלתות וארונות אלקטרוניות, על ידי קוד או העברת כרטיס מגנטי
3. כתיבה בגיליון החולה, על נייר או ממוחשב
4. טלפוניים או אינטרקום להזמנת רופאים או בדיקות
5. שימוש במכשירים אלקטרוניים למיניהם לניטור החולים
6. הסעות מ/למשמרות בחג/שבת
7. מקלחת לאחר משמרת בו נחשפתי למחלות מדבקות (כמו מנינגיטיס, למשל) או שהתלכלכתי מהפרשות למיניהם..
 
אלה הדברים שעלו לי לראש בינתיים. אם ידועים לך עוד סוגיות שעלולים לעלות, אשמח מאד אם תוכל לעזור לי גם בהם.
בתודה מראש וברכת חג שמח,

תשובה:

תשובת הרב א. שקאני:

הדברים המותרים לאחות לעשות בשבת

  • לקראת התחלת תורנות שבת כסטז'רית בבית חולים, דבר ראשון עלייך לקיים את המשנה במסכת אבות "עשה לך רב"! – עלייך ליצור קשר עם פוסק מנוסה כדי שיוכל להדריך אותך בשאלות הרבות והקשות שתתעוררנה במהלך עבודתך.
  • כדאי לך לבקש מהאחראית עלייך בבית החולים שיאפשרו לך תקופת הסתגלות של עבודה בימות החול (3 חודשים לפחות) בהם תלמדי להכיר את הרוטינה בעבודה, וכך תוכלי להתכונן גם לעבודה הרפואית בשבתות ובמועדים.
  • כבר עכשיו עלייך להתחיל ללמוד ללמוד כדי להבין את עקרונות ההלכה בנושא.

1. החתמת כרטיס נוכחות – אין להחתים כרטיס נוכחות בשבת.

2. פתיחת דלתות וארונות אלטרוניות ע"י קוד או העברת כרטיס מגנטי – מותר לעשות כן רק באופן שישנו צורך לעשות כן לצורך חולה שאין בו סכנה וכדי להיכנס למחלקה אפשר לעשות כן ע"י גוי.

לכתחילה יש להרכיב על המנגנון האלקטרוני הקיים מערכת של "הפעלת גרמא" (של המכון הטכנולוגי בבית וגן בירושלים טל: 02-6424880). למרות זאת אם המערכת מתקלקלת באופן זמני המצב נחשב "כשעת הדחק", ואז מותר לפתוח דלת חשמלית בשינוי אם ההפעלה החשמלית איננה גורמת להדלקת נורת להט. הפעלת דיודה מאירה כמקובל במערכת אלקטרוניות חדישות אינה נחשבת להפעלת נורת להט
3.  כתיבה בגליון החולה על נייר או ממוחשב – אין להתיר כתיבה ע"ג גליון אלא אך ורק בחולה שיש בו סכנה ועל ידי גוי אפשר להתיר גם לצורך חולה שאין בו סכנה. כתיבה במחשב מותרת גם לחולה שאין בו סכנה. וכשיש אפשרות טוב להקיש על המקשים של המחשב בשינוי. וכתיבה רפואית היא כוללת פרטים מזהים לצורכי החולה, כתיבה שאין לה שום השלכה קיימת או עתידית על מצבו הרפואי של החולה אסורה.

הדפסה המותרת ע"פ התנאים שנזכרו לעיל טוב לעשותה בשינוי.

חלק גדול מנוהלי הכתיבה במחלקה נועד למנוע סיבוכים בעיות או אי הבנות רפואיות בעתיד ועל כן הכתיבה מותרת בשינוי עבור החולים. כאמור, כתיבה בשינוי היא כתיבה ביד שבה לא רגילים לכתוב, כדי שהכתב יהיה קריא חייבים להתאמן בכתיבה זו במהלך השבוע.
כתיבה בשבת בעט שפותח ע"י מכון צומת הנקרא "שבעט" אסורה מדרבנן מאחר שכתיבה בעט שכזה אינה מתקיימת ולכן יש להתיר כתיבה כזו לצורך מכתב שחרור לחולה. ואמנם מסיבה זו שכתיבה בעט שכזה אינה מתקיימת ישנו חשש שיאבדו נתונים חשובים הקשורים לחולה ולמחלתו היכולים לגרום עד לסכנת נפשות, ועל כן טוב יותר להשתמש בשבת בעט רגיל אך בשינוי דהיינו ביד שמאל, וכדי שהכתיבה תהיה ברורה במעט, כדי להתאמן על כתיבה כזו במשך ימות השבוע. וראה עוד בתשובה #822.

לגבי הזמנת בדיקות, ראי לעיל איך לבצע הדפסה או כתיבה בשינוי. גם את הדבקת המדבקה ראוי לבצע בשינוי.

לגבי חתימה עם חותמת אישית: חתימה או חותמת אישית לפרטים המחייבים חתימת רופא או אחות – מותרת בשינוי.
4.  שימוש בטלפונים – מותר להשתמש בטלפון להתייעצות עם רופא בכיר וכיו"ב גם אם זה לצורך חולה שאין בו סכנה.

5.  שימוש במכשירים אלקטרוניים למיניהם לניטור החולה – לרוב המוחלט של המכשירים אין חשש בשימוש בהם איסור תורה[1] בשבת ולכן יהיה מותר להשתמש במכשירים אלו גם לחולה שאין בו סכנה. וכדי לדעת אילו מכשירים אין איסור תורה בשימוש בהם צריך לשאול רב.

לגבי שימוש במכשירים אלקטרוניים: מד לחץ דם; מד-חום; משקל; מיטה מתכווננת חשמלית; מוניטור: יש להשתמש בשבת במדי חום אנלוגים (כספית).

פרט לכך – השימוש בשינוי בשאר המכשירים שהוזכרו מותר בשבת עבור החולים.
6. הסעות למשמרת – בשאלה האם מותר לנסוע לבית החולים ע"י נהג יהודי ישנה מחלוקת בין הפוסקים ומן הראוי לקבל באופן אישי פסק הלכה מרב מובהק שמכיר אותך באופן אישי. לגבי החזרה בסיום המשמרת אין להתיר לחזור ע"י נהג יהודי ורק ע"י נכרי.

7. מותר להתקלח בשבת גם במים חמים שהוחמו ע"י דוד שמש כדי להימנע מהדבקה וכד' אך יש להזהר מסחיטת השער והמגבת.

כדי לעיין עוד בתשובה… 


[1] אמנם לדעת החזו"א השימוש במכשירי חשמל גובל באיסור תורה מאחר שלשיטתו סגירת מעגל ופתיחתו הוא בנין וסתירה. אך לדעת המנחת שלמה אין בזה איסור תורה וכך נוהגים בבית החולים שערי צדק ירושלים.

[print_link]

שאלות נוספות

כשרות שתיה חריפה

אבי קיבל מתנות לחגים וביניהם משקאות חריפים וליקרים שחלקם תוצרת חוץ וללא ציון כשרות עליהם. רציתי לדעת איפה אפשר לקבל אינפורמציה בנידון כמו כן הבנתי

קרא עוד »

נדודי שינה

מאתר כיפה, מספר השאלה: 111948 שלום רב, יש לי בעיה של שינה מאז שאני זוכר את עצמי… לפעמים אני שוכב במיטה שעות ולא נרדם וזה

קרא עוד »