שיער ערווה
בערב יוכ"פ ראיתי במקווה שלבן שלי עדיין אין שיער ערווה (והוא בן 16 וחודשיים – בתחילת כיתה י"א). שאלתי – האם זו בעיה רפואית כלשהי,
לכבוד הרב שלום,
אני אחות בבית חולים בצפון הארץ, ברצוני לדעת האם מותר לחלל את השבת עבור חולים יהודים ושאינם יהודים שאין בהם סכנה,
בפעולות כמו כתיבה, מדידת חוםל"ד וכניסה לחדר תרופות עם קודן?
תודה רבה וחודש טוב
א. הגרש"ז אויערבאך זצ"ל כמו גם הגר"ע יוסף זצ"ל פסקו שברמה המעשית אין להבדיל בין טיפול בחולה יהודי, לבין טיפול בחולה גוי.
מצד שני – יש הבדל בין חולה שיש בו סכנה לבין חולה שאין בו סכנה.
לגבי חולה שיש בו סכנה, מותר לחלל שבת לצורך הטיפול, אפילו הטיפול כרוך במלאכות אשר אסורות מן התורה.
לעומת זאת עבור חולה שאין בו סכנה מותר לעבור בשבת רק איסורים שאינם אסורים מן התורה. כמו אמירה לגוי שיבצע את המלאכה האסורה, או ביצוע המלאכה בשינוי.
ב. לגבי כתיבה, רצוי מאד להתאמן בימי השבוע על הכתיבה ביד שמאל (אם בדרך כלל את כותבת ביד ימין) ואז לכתוב בשבת דברים הכרחיים ביד שמאל, בתנאי שהכתב קריא.
ג. לגבי הקודן: אם ניתן לבקש מעובד לא יהודי להפעיל את הקודן עבורך – זו עדיפות ראשונה.
אם לא ניתן, את רשאית להקיש על הקודן בשינוי, כלומר ללחוץ על כפתורי הקודן לא בכרית האצבע שבה משתמשים להקשה על המקלדת או על הקודן בדרך כלל, אלא בגב הפרק האמצעי של האצבע, (אותו פרק בו משתמשים להקיש על הדלת).
בערב יוכ"פ ראיתי במקווה שלבן שלי עדיין אין שיער ערווה (והוא בן 16 וחודשיים – בתחילת כיתה י"א). שאלתי – האם זו בעיה רפואית כלשהי,
ילדתי לפני חודש ואני מניקה באופן מלא , רציתי לדעת מה קורה ביום כיפור אני צריכה לצום באופן מלא או שיש איזשהו היתר? תודה
שלום רב, אנחנו מעונינים לבקש מבית החולים בו אנו עובדות להערך לשבת מבחינה טכנולוגית כך שיהיה מינימום חילול שבת שלא לצורך. עם מי ניתן להתייעץ