על משמעות המושג רחם בלשון חז"ל
שאלה על דברי הרב ד"ר הלפרין במאמר: על משמעות המושג רחם בלשון חז"ל: כשלמדתי את הגמ' בנדה יז, חשבתי לתרץ קצת אחרת ממה שתרץ הרב,
האם קיים איסור לבן לטפל באביו החולה עקב איסור ראית ערוותו
שאלתך נידונה בספר נשמת אברהם (מהודרה חדשה תשס"ז) חלק אבן העזר סימן כ"ג סעיף י:
" (י) לרחוץ עם אביו. לענין טיפול באביו כגון שימת משחה במקומות המכוסים או רחיצתו כשהוא חולה, עיין באוצה"פ (88) שמובא בשם השמע אברהם סי' ע דקע"ו טור ג, דאחרי שהעלה דמותר לבן לשים עלוקות להוריו למצוץ מהם דם לצורך רפואה אם לא אפשר על ידי אחר (89), נסתפק באם יהיה צורך לשים העלוקות לאביו במקומות המכוסים, אם יש לאסור ממאי דאסרינן לרחוץ עם אביו במרחץ, וכתב דנתינת העלוקות אף במקומות המכוסים לא דמי למרחץ, דבמרחץ שניהם ערומים מכל וכל וזוהי סיבה לבא לידי הרהור, אבל בנתינת העלוקות שהבן לבוש והאב מגלה טפח ומכסה טפחיים וגם בעבידתיה טריד, ויכסה פניו וישתדל עד כמה שאפשר שלא לראות. גם כיון דהוא בא לעשות רפואה לאביו, אפילו שאין החולי כבד עליו, תביר יצריה ויסור מתוכו מחשבות און, אין לחוש בזה ומותר, ע"כ. ומסתבר שה"ה אפילו לשים לו משחה על בשרו, או לרחוץ את כל גופו. היכא דאי אפשר ע"י אחר, ואפילו כאן שממש נוגע בבשר אביו במקומות המכוסים, יהיה מותר משום דבעבודתו הוא עוסק, והסכים אתי מו"ר הגרי"י נויבירט שליט"א. "
88) קיח ע"ב.
89) עיין בנשמת אברהם חיו"ד סי' רמא ס"ק א (עמ' רעד).
שאלה על דברי הרב ד"ר הלפרין במאמר: על משמעות המושג רחם בלשון חז"ל: כשלמדתי את הגמ' בנדה יז, חשבתי לתרץ קצת אחרת ממה שתרץ הרב,
Would you be able to give me a clear definition of what Jewish Medical Ethics are? Also, what are its core beliefs, and why, and
שלום וברכה! ברצוני לדעת מהי דעתה העדכנית של ההלכה בנוגע לשיבוט בני אדם [באופן כללי, לאו דוקא לצורך מסויים]. תודה רבה, .
שלום שמי ליטל ואני סטודנטית אשר עושה עבודה על טיפול בחולה סופני. אני סוקרת את עמדת ההלכה בעניין ומצאתי שאסורה בתכלית האיסור המתת חסד אקטיבית