נגישות

מכון שלזינגר לחקר הרפואה על פי ההלכה

קובץ שאלות לצוות רפואי בשבת

[DISPLAY_ULTIMATE_SOCIAL_ICONS]

3 בינואר 2020

הרב המשיב: הרב ד"ר מרדכי הלפרין

שאלה:

שמי ר' מ'.

אני אחות טיפול נמרץ ילודים (פגים). עבדתי 7 שנים בבית חולים שערי צדק בירושלים בפגיה וקיבלנו את הפתרונות ההלכתיים על שאלותינו על העבודה בשבת מהרב נויברט. לפני שלוש שנים עברתי לעבוד בבית חולים הדסה עין כרם. המשכתי לעבוד בטיפול נמרץ ילדים שנה וחצי ואז עברתי לעבוד ביחידת הביניים של הפגיה באותו בית החולים.

השאלות שעלו שוב יחד עם הצוות הסיעודי,

1* נסיעה בשבת לבית החולים וחזרה הביתה עם נהג גוי האם היא מותרת?

2* מרחק הנסיעה גדולה בגלל סבב איסוף גדול (ישובי גוש עציון-צור הדסה-מטע-נס הרים-בי"ח הדסה), האם יש בעיה הלכתית בנסיעה ארוכה זו?

3*העבודה עם מיכשור רפואי חשמלי: כולל הכנסה לשקע והוצאה משקע של מכשירי מתן נוזלים, הפעלת אינקובטורים לחימום. הפעלת לחצנים לכיול המכשירים וחיבור פרובים לחולים וניתוקם בעת הטיפול. (לעיתים לשם העברת התינוקות להוריהם לזמן איכות כדי שיחזיקו אותם ללא ציפצופים.)לחיצה על כפתורים למניעת רעש- במחקרים האחרונים על פגים הרעש של המכשירים וקולות אדם גורמים לנזק מוחי בפגים.

4* הוראות שאיבת חלב אם לפגים בשבת אחידה וברורה.

אחת הסכנות הגדולות של פגים היא דלקת במעי בגלל זרימת דם קטנה לדופן: NEC. אנו צריכים הוראות ברורים לתינוקות אלו והוריהם כדי לתמוך בבריאותם ולקדם את ההתפתחות התקינה של עוברים אלו מחוץ לרחם. אנו מדריכים את האמהות לשאיבת חלב אם כדי שיהיה לפג המזון הכי מתאים להתפתחותו ובריאות מעיו. מספר פעמים מצאנו אימהות עם גודש המסכן את בריאותה של היולדת בגלל שקיבלו הוראה שאסור להן לשאוב חלב אם בשבת. וכן מקרים שהיה מחסור בחלב אם בשבת למתן ככלכלה לפג.

ההדרכה של ההורים בטיפול בפג ניתנת ע"י האחיות ולא ע"י הרופאים.

ולכן חשוב להפנות את המידע אל ציבור האחיות.

5* אין לי 'כתבנים' בהדסה וגם גיליתי שכל הצוות הסיעודי הם יהודים.

ישנו ויכוח בין הצוות הדתי מה מותר ומה אסור לעשות בשבת וכן יש שתיים מתוכן המסרבות לעבוד בשבת בכלל, וזה גורם לתחושות כעס מכל הצוות מכיון שאנו צוות קטן ואין מספיק אחיות שמותר להן להיות אחראיות משמרת.

האם תוכלו לעזור לנו עם פסקי הלכה לסגנון העבודה בשבת שיתאימו גם לאחיות החרדיות ויעזור לאחיות החילוניות להבין את סגנון העבודה המתאימה יותר לשבת?

תשובה:

תשובה לשאלה 1
נסיעה עם נהג גוי לתורנות בבית החולים כולל חזרה הביתה מהתורנות – מותרת.
תשובה לשאלה 2
אם מדובר בנסיעה אל מחוץ לתחום שבת דאורייתא של 3 פרסאות (כ12 ק"מ) , אזי יש להבדיל בין הנסיעה לביה"ח שמותרת לכתחילה, ובין החזרה הביתה שאיננה ראויה אם אין לאחות תפקיד או כוננות ביישוב בו היא גרה.
תשובה לשאלה 3
לגבי מכשור חשמלי, יש להבדיל בין המכשירים השונים ובין המצבים הרפואיים השונים
ככלל, לדעת הגרש"ז אויערבאך זצ"ל, יש להשתדל לבצע את פעולת ההפעלה בשינוי, פעולה שהיא מותרת גם עבור חולים שיש בהם סכנה וגם עבור חולים שאין בהם סכנה.
אך כדאי לברר בצורה פרטנית יותר.
תשובה לשאלה 4
פג מוגדר כחולה שיש בו סכנה, כשחלב-אם מגדיל מאד את סיכוייו לחיות.
לכן מותר לשאוב לשם כך חלב-אם במכשיר שאיבה חשמלי.
לכתחילה חייבים להקטין את האיסור באמצעות שעון שבת אם אפשר, וכן בעשיית הפעולות העיקריות בשינוי.
פרטים נוספים על כללי "שינוי" כדאי לקבל מהרב המקומי.
שאלה 5 כללית מדי. עדיף לפרטה לתתי נושאים בדומה לשאלות הקודמות
כמו כן עייני נא בתשובתי לשאלה מס' 2059

[print_link]

שאלות נוספות

שמן דגים

שלום, האם כמוסות של שמן דגים אומגה -3 הנן כשרות ? הכמוסות כפי שמשווקות עלידי קופ"ח הכללית ("אלספה") ללא ציון הכשרות ? בברכה

קרא עוד »

בחירת מין העובר

שלום רב, לאחרונה עולה הנושא בתקשורת על החידוש שלזוג בנסיבות מיוחדות יתאפשר לבחור את מין העובר. לרוב, סיבות המתנגדים לכך בציבור שלנו הן, העניין של

קרא עוד »