סבלם של חולי סרטן
אני עושה עבודה על התמודדות עם סבל וייסורים של אדם החולה בסרטן. אני זקוקה למאמרים ממקורות יהודיים לגבי הנושא ואני לא מוצאת. רציתי לבקש עזרה
יש לנו ויכוח חברים בכולל. חברי טוען שאם רב חשוב שבעיני רבים הוא מגדולי פוסקי הדור פסק שמחוייבים הציבור לעשות פעולה רפואית מסויימת אז זה מחייב כפסק הלכתי היות והוא מן הסתם גבה עדויות שהביאו אותו למסקנה זו וידיעתו ההלכתית בגביית עדות כרב המסוגל להתיר עגונות מחייבת את כל מי שאיננו ברמה הזאת של פסיקה. ואני טוען שבעניני רפואה אי אפשר לחייב אדם מבחינה הלכתית לא משנה מהי גדולתו בתורה, ושאם הוא הגיע למסקנתו הפרטית על פי המחקר שהוא עשה באיסוף מידע רפואי המספק אותו איננו כפוף לפסק של אותו רב.
מקור: מטה אפרים, או"ח, תריח, טז, הובא נשמת אברהם ח"א [או"ח] שכח, ט); הגרשז"א במאמרו: בירורים וספקות בענין פיקוח נפש דוחה שבת, מוריה, ג, ג-ד (תשל"א), י-לו, לפני אות א; תורה שבעל פה יד (מוסד הרב קוק, תשל"ב) יז-מה; מנחת שלמה, ס' ז, עמ' לח.
זכר לדבר מצינו בנדרים מט, ב, ותמיד כז, ב, "כל מידעם לא תפלוט קמיה רבך לבר מן קרא ודייסא שהן דומין לפתילתא של אבר ואפילו קמי שבור מלכא פלוט."
מצד שני בדברים שאין בהם פיקוח נפש הדין שונה.
בשאלתך לא פירטת את תנאי השאלה. "פעולה רפואית מסויימת" היא מושג כללי שלא ניתן לדעת להיכן לשייכו – לדיני פיקוח נפש, או לכללי כבוד רבו.
אני עושה עבודה על התמודדות עם סבל וייסורים של אדם החולה בסרטן. אני זקוקה למאמרים ממקורות יהודיים לגבי הנושא ואני לא מוצאת. רציתי לבקש עזרה
הרב אוריאל בנר התייחס לשאלה זו בעומק במאמרו, "גדרי מצוות כיבוד אב ואם, והשלכותיהם על טיפול פסיכולוגי" (ספר אסיא י"ב, עמ' 319-325). עיי"ש ובמקורות שהביא.
שלום כבוד הרב,בהמשך לשיחתנו, להלן שאלות בעניין עבודתי בשבת כאחות בבית חולים:מה דין כתיבה בעט?
בס"ד שלום וברכה! אני בת 29 בריאה ואם לשלושה. לא נוטלת תרופות ולא מונעת הריון. שלושה חודשים אחרונים ווסת לא סדיר. מאחר בשבוע ומקדים בשבוע.