רחיצת חולה ע"י אחות
ערב טוב, אני סטודנטית לסיעוד שנה שלישית ושאלתי היא כזאת: האם אחות יכולה לרחוץ אדם דתי (לשם הדיוק כיפה שחורה)? או אם לשאול את השאלה
בס"ד
שלום רב
האם יש בעיה הלכתית בשימוש באבקת עצם ממקור אנושי (מארה"ב) לתיקון עצם הלסת לקראת השתלת שן?
בכבוד רב,
ד"ר נ'
א. ככלל, אין בעיה בהשתלת חומר מן החי בחניכיים, גם אם מקורו איננו כשר.
אמנם אם המושתל הוא כהן, ומדובר בהשתלת עצם אדם שנלקחה מן המת, יש לשאול שאלת חכם מיוחדת [ראה נשמת אברהם (מה"ת) חלק יו"ד, סי' שס"ט ס"ק ב' 1-4].
ב. קיימת שאלה הלכתית והיא: האם יש כאן איסור הנאה מן המת? התשובה לשאלה זו היא שלילית לאור פסק הלכה של הג"ר איסר יהודה אונטרמן זצ"ל הרב הראשי האשכנזי השני לישראל, וכן דעת הגרש"ז אויערבאך זצ"ל, שרקמה מן המת שהושתלה באדם חי והפכה לחלק מרקמת החי – אין בהנאה ממנה איסור של הנאה מן המת (שבט מיהודה עמ' שיד). פרטים נוספים בסוגיה זו – ראו מאמרי השתלת איברים מן המת; אסופת מאמרים לקראת הכינוס הראשון לרפואה, אתיקה והלכה, בפרק ג' עמ' 91-98 (1993).
ערב טוב, אני סטודנטית לסיעוד שנה שלישית ושאלתי היא כזאת: האם אחות יכולה לרחוץ אדם דתי (לשם הדיוק כיפה שחורה)? או אם לשאול את השאלה
שלום רב! – האם כדורים של צנטרום הם כשרים ואפשר לקנות אותם אם לא אפשר להמליץ על כדורים כמו הצנטרום שהם כשרים?
לרב ד"ר הלפרין שלום! בימים אלו אנו חוקר קצת לעומק את נושא ה"הרגשה" האבודה של נשות ישראל בזמן קבלת הווסת. אודה לכבודו אם יוכל לענות
לגבי כריתה מניעתית של השחלות במשפחות בסיכון גבוה בתסמונת של שחלה תורשתית או אצל נשים נשאיות לאחד המוטציות הידועות BRCA 1 או 2 בסיכון יתר